Har en trappfunktion i en korridor i huset med 3st brytare.. nu vill vi implementera dimmer, så vitt jag förstått byter man en mot dimmer och låter resterande vara kvar som enkla brytare.

Har spanat in en schenker från jula:

https://www.jula.se/catalog/el-och-...luttag-och-strombrytare/dimmer/dimmer-026183/

Nu är frågan vilken brytare som skall bytas och vilka kablar skall in vart i dimmern enligt kopplingsschema..

Bifogar bilder på brytare och kopplingsdosor. Notera att i Kopplingsdosa tre så finns det kablar som går vidare till brytare under för ute belysning.

• Kopplingsschema för installation av dimmer i elcentral med varningar för elstötar och krav på behörig elektriker enligt internationell standard.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsdosa med flera färgade elkablar synliga, inklusive blå och gröna, för anslutning av dimmer till brytare i en korridor.
    Skapa konto
  • Brytare med kablar, hand håller i enheten. Text: "Brytare 3".
    Skapa konto
  • Kopplingsdosa i en vägg med flera blåa kablar synliga, avsedd för en strömbrytare i en korridor.
    Skapa konto
  • En närbild av en elektrisk brytare monterad i en metallplatta med två blå kablar anslutna, markerad som "Brytare 2".
    Skapa konto
  • Kopplingsdosa med elektriska kablar och en blått och vitt trådpar synligt, samt en demonterad brytare i förgrunden.
    Skapa konto
  • Avsliten vägg med synlig strömbrytare och kablar i brytare 1.
    Skapa konto
Jag tänker att enligt kopplingsschema så borde jag byta ut strömbrytare 1 och köra in vit i ”L” en av de två resande kablarna i ”L” och den andra i ”pil/krumelur”.

Tvärtom. Dina två mellantrådar ska kopplas till varsin "L" på dimmern, och fas/tändtråden ska kopplas till vågen med pil.

Märkningen på dessa dimmers är lite vilseledande. I grunden är det en trappströmställare som växlar vågen med pil mellan ena och den andra "L".

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tvärtom. Dina två mellantrådar ska kopplas till varsin "L" på dimmern, och fas/tändtråden ska kopplas till vågen med pil.

Märkningen på dessa dimmers är lite vilseledande. I grunden är det en trappströmställare som växlar vågen med pil mellan ena och den andra "L".
Intressant jag testade så som jag skrev och inget hände, bytte plats på de två blå och då hoppade det igång och fungerade precis som det är tänkt. Antar att växlingen fungerar bara att de sitter tvärtom då..? Ska jag ändå ta isär och byta tycker du?

Bästa svaret

Om du provar trappfunktionen hos alla strömbrytare så kommer du att få svar ;)

Diagram som visar två el-kopplingsscheman med trappströmbrytare och lampor. Schema 1 har parallella linjer, schema 2 med korsande ledningar.

Du har kopplat enligt bild 2, vilket gör att den vänstra trappströmställaren måste stå i ett visst läge för att den högra ska fungerar. Det är därför du fick det att fungerar när bu kastade om mellantrådarna.

J Joakim Jonsson1 skrev:
Intressant jag testade så som jag skrev och inget hände, bytte plats på de två blå och då hoppade det igång och fungerade precis som det är tänkt. Ska jag ändå ta isär och byta tycker du?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du provar trappfunktionen hos alla strömbrytare så kommer du att få svar ;)

[bild]

Du har kopplat enligt bild 2, vilket gör att den vänstra trappströmställaren måste stå i ett visst läge för att den högra ska fungerar. Det är därför du fick det att fungerar när bu kastade om mellantrådarna.
Efter några olika tester så visade sig det vara precis så som du sa, väldigt tydlig bild som man förstår. kopplade enligt din instruktion och då fungerade alla lägen och tester! 😊 stort tack

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.