Hej,

Min diskbänk tappade långsamt vatten, så jag tänkte att jag skulle rengöra vattenlåset till att börja med. Jag borde nog bara ha öppnat den gröna delen, men jag gjorde misstaget att även vrida den del som är inringad i rött. Nu läcker den delen lite när jag kör vatten. (Den tappar också fortfarande långsamt vatten, men det är ett separat problem.)

Den här delen känns lös, så jag kan ha brutit något. Jag trodde först att den var fastskruvad, men det verkar inte vara fallet.

Jag är helt nybörjare, så alla råd är verkligen välkomna. Tack så mycket.

• Grått avloppsrör under diskbänk, rödmarkerad del som är lös och orsakar läckage; grön del för enkel rengöring, kopplingar och slangar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

S
G gregoryg skrev:
Hej,

Min diskbänk tappade långsamt vatten, så jag tänkte att jag skulle rengöra vattenlåset till att börja med. Jag borde nog bara ha öppnat den gröna delen, men jag gjorde misstaget att även vrida den del som är inringad i rött. Nu läcker den delen lite när jag kör vatten. (Den tappar också fortfarande långsamt vatten, men det är ett separat problem.)

Den här delen känns lös, så jag kan ha brutit något. Jag trodde först att den var fastskruvad, men det verkar inte vara fallet.

Jag är helt nybörjare, så alla råd är verkligen välkomna. Tack så mycket.
Den delen du ringat in är justerbar och brukar gå att skjuta in/ut och vrida. Sitter en packning däri som kanske torkat/gått sönder.

Men att det läcker där tyder på att du har mottryck (stopp längre ned).

Så fixa stoppet. Sen byter du vattenlås-sats, kostar inte många kronor och det är lätt att göra själv.

• Gilla
jhall och 1 till
  • Laddar…
Det kan ju räcka med att ta isär igen och kolla att packningen ligger rätt innan du monterar ihop.

D Dublin skrev:
Det kan ju räcka med att ta isär igen och kolla att packningen ligger rätt innan du monterar ihop.
Jag vet att det här är en dum fråga, men hur gör jag det? (Lite rädd för att göra problemet värre)

Ah, jag trodde du tagit isär den förut. Har monterat sådan men minns inte om den ska gå att ta isär, men den ska absolut tåla att vridas på utan att börja läcka.
Håller med om tipset du fick oven. Rensa först så att det rinner ut som det ska, sen kan du fundera på att byta hela rörpaketet.

• Gilla
gregoryg
  • Laddar…
Det är säkert en gummipackning som torkat, vikt sig eller på annat sätt blivit dålig.

• Gilla
gregoryg
  • Laddar…
Tack så mycket för rådet. Jag ska försöka rensa och sedan byta ut rörpaketet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.