2 471 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Missad bygganmälan
Hej!
Har strulat till det med bygganmälan när jag inredde min övervåning för något år sen. Då jag inte är insatt i bygg och regler så litade jag på ansvarig snickare som sa att det inte behövdes något bygglov då huset var byggt och klart enligt reglerna. Bygglov behövs inte ja, men anmälan behövs däremot. Helt och hållet mitt fel då jag inte kollade upp det. Min fråga nu är om man ska erkänna sitt misstag och kontakta Kalmar Kommun eller göra en anmälan i efterhand?
Går det ens att komma runt? Allt är byggt av fackman och alla datum är ju något år bak på alla papper.
Vad kan jag vänta mig om jag erkänner och får sanktionsavgiften?
-Hur blir det då med hela registreringen av bygget?
-Räcker det då att skicka in allt som krävs och att det då sedan godkänns?
Är som sagt helt med på att betala sanktionsavgiften men finns det risk för att de kräver att jag river hela övervåningen, även om den inte är bygglovspliktig?
Har strulat till det med bygganmälan när jag inredde min övervåning för något år sen. Då jag inte är insatt i bygg och regler så litade jag på ansvarig snickare som sa att det inte behövdes något bygglov då huset var byggt och klart enligt reglerna. Bygglov behövs inte ja, men anmälan behövs däremot. Helt och hållet mitt fel då jag inte kollade upp det. Min fråga nu är om man ska erkänna sitt misstag och kontakta Kalmar Kommun eller göra en anmälan i efterhand?
Går det ens att komma runt? Allt är byggt av fackman och alla datum är ju något år bak på alla papper.
Är som sagt helt med på att betala sanktionsavgiften men finns det risk för att de kräver att jag river hela övervåningen, även om den inte är bygglovspliktig?
Välkommen till forumet!A Alex.Teke skrev:Hej!
På Byggahus så ger vi primärt råd som är i linje med gällande regler och lagstiftning.
Men kan du ge lite mer info? Har du låtit inreda övervåningen, eller har du byggt en ny övervåning?
Tack, absolut det var mest hur processen skulle se ut om jag nu erkänner mitt fel.Cruzze skrev:
Har inrett en övervåning som var tom när vi flyttade in. Alltså endast förberedd med spånskiva och isolering.
Bästa svaret
Om utrymmet var isolerat och det satt spånskivor på golv och vägg så har du ju bara lagt till ytskikten. Det är inte anmälningspliktigt.A Alex.Teke skrev:
Saker som kräver anmälan är ändring av byggnaders konstruktion eller planlösning och installation eller väsentlig ändring av tekniska installationer i byggnader. Det senare kan röra sig om ett nytt ventilationssystem.
Om du har gjort något som kräver anmälan utan startbesked och detta framkommer så ska byggnadsnämnden påföra dig en byggsanktionsavgift. Överträdelsen preskriberas efter fem år i det avseendet. Tyvärr finns få förmildrande omständigheter så att du t ex fick fel info från snickaren eller försöker rätta genom en anmälan i efterhand ändrar inte på detta. Om din redan utförda åtgärd inte är i överensstämmelse med bygglagstiftningen (alltså främst de tekniska egenskapskraven) så kan du föreläggas att ändra så att de blir det.
Ska jag ge ett personligt råd så väck inte den björn som sover. Låt fem år passera så att eventuell överträdelse har preskriberats. Dy tycks också tro att det finns någon form av myndighetsregistrering kring detaljerna som ditt hus utfört med. Så är det inte. Det enda staten håller reda på är de uppgifter som du själv anger vid fastighetsdeklarationen, t ex husets area. Det knappas sen in i fastighetsregistret av Lantmäteriet. Kommunen håller reda på beviljade bygglov och anmälan. Men där stannar det.
Tack för ditt utförliga svar Claes. Uppgifterna lantmäteriet har är den nya boarean och biarean. Har som sagt ändrat planlösningen och då krävs anmälan som påpekat.Claes Sörmland skrev:
Om utrymmet var isolerat och det satt spånskivor på golv och vägg så har du ju bara lagt till ytskikten. Det är inte anmälningspliktigt.
Saker som kräver anmälan är ändring av byggnaders konstruktion eller planlösning och installation eller väsentlig ändring av tekniska installationer i byggnader. Det senare kan röra sig om ett nytt ventilationssystem.
Om du har gjort något som kräver anmälan utan startbesked och detta framkommer så ska byggnadsnämnden påföra dig en byggsanktionsavgift. Överträdelsen preskriberas efter fem år i det avseendet. Tyvärr finns få förmildrande omständigheter så att du t ex fick fel info från snickaren eller försöker rätta genom en anmälan i efterhand ändrar inte på detta. Om din redan utförda åtgärd inte är i överensstämmelse med bygglagstiftningen (alltså främst de tekniska egenskapskraven) så kan du föreläggas att ändra så att de blir det.
Ska jag ge ett personligt råd så väck inte den björn som sover. Låt fem år passera så att eventuell överträdelse har preskriberats. Dy tycks också tro att det finns någon form av myndighetsregistrering kring detaljerna som ditt hus utfört med. Så är det inte. Det enda staten håller reda på är de uppgifter som du själv anger vid fastighetsdeklarationen, t ex husets area. Det knappas sen in i fastighetsregistret av Lantmäteriet. Kommunen håller reda på beviljade bygglov och anmälan. Men där stannar det.
Frågan är om jag vill sälja huset, säg nästa år när 4år har passerat. Mäklare och köpare utgår då från lantmäteriet och alla intyg jag har från bygget eller kan det bli strul ändå?
Du kan lätt ändra boarean och biarean vid nästa fastighetsdeklaration eller genom att rätta senaste fastighetsdeklaration om du nu av misstag har angett felaktiga uppgifter kring boarea och biarea. Efter att Skatteverket har beslutat om deklarationen eller dess rättelse så förs de nya uppgifter in som du har lämnat i fastighetsregistret. Kommunen har inget med denna processen att göra och det har inget med anmälan enligt PBL att göra.A Alex.Teke skrev:Tack för ditt utförliga svar Claes. Uppgifterna lantmäteriet har är den nya boarean och biarean. Har som sagt ändrat planlösningen och då krävs anmälan som påpekat.
Frågan är om jag vill sälja huset, säg nästa år när 4år har passerat. Mäklare och köpare utgår då från lantmäteriet och alla intyg jag har från bygget eller kan det bli strul ändå?
Jag ändrade t ex boarea i senaste fastighetsdeklarationen eftersom uppgifterna inte stämde när jag mätte. Jag tror man hade missat att mäta mitt småhus trappa korrekt. Nu är det rättat och mina nya uppgifter syns i fastighetsregistret.
Är huset byggt enligt gällande byggregler med vederbörligt slutbesked har du inget att oroa dig för.A Alex.Teke skrev:Hej!
Anmälningsplikt för invändiga ändringar behövs enbart om du påverkar tex bärighet eller installerar braskamin och liknande.
Ändrad planlösning kräver ingen anmälan om du inte påverkar fönsterplacering, tillgänglighet och andra funktioner som regleras i gällande Byggregler.
Stämmer verkligen det? Vad jag vet krävs det anmälan för att inreda en tidigare oinredd vind.B Bernt Ö97 skrev:
Men i TS fall var ju vinden redan inredd, men saknade ytskikt.
Det behöver inte finnas ytskikt för att få slutbesked.useless skrev:
Har TS slutbesked för sitt hus är det inte någon skyldighet att göra bygganmälan för att "färdigställa" ett befintligt utrymme.
Enligt TS var utrymmet färdigisolerat och försett med innerväggar.
Det var väl precis det jag skrev (eller menade i alla fall)?B Bernt Ö97 skrev:
För att inreda en helt oinredd "råvind" behövs en anmälan. Men i TS fall var ju vinden redan inredd från början så det enda som behövdes var att slutföra ytskikten, vilket inte kräver någon anmälan.
👍useless skrev:
Stämmer med min uppfattning.
TS behöver inte göra något med avseende på bygglov/anmälningsplikt.
Däremot bör TS, som "Claes Sörmland" påpekade, revidera underlaget till fastighetstaxering vid nästa revision.
Klicka här för att svara