Hej!

Behöver hjälp att koppla in en ny dubbel strömbrytare.

Det sitter totalt 5 kablar i dosan:
  • 1 vit (den är fas in – den vet jag säkert)
  • 1 brun
  • 1 svart
  • 2 grå
Brytaren har märkning 1 och 2, pil in och pil ut på varje sida.

Den ena knappen ska styra en lampa direkt (endast från denna plats).

Den andra knappen ska styra en annan lampa tillsammans med en brytare på andra sidan rummet (trappkoppling).

Jag bifogar bilder på både den gamla och den nya brytaren, samt hur kablarna sitter just nu.

Kan någon förklara vilka kablar som ska kopplas till vilka hål (pil in/pil ut) på den nya brytaren?

Tack på förhand!

• Dubbel strömbrytare med flera kablar anslutna, inklusive vit, brun, och grå, visas framför en gul väggdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal strömbrytare syns med fem anslutna kablar i en dosa. Kablarnas färger är vit, brun, svart och två grå.
    Skapa konto
  • En hand håller upp en grön elektronisk komponent, en dubbel strömbrytare, med interna ledningar synliga och märkningar på ytan.
    Skapa konto
Följ schemat som finns på brytarna så ska det fungera.
"Pil in" och "pil ut" ska vara likvärdigt på brytarna. Ta en ledare åt gången och flytta över till ny brytare.

Kan du förklara lite mer exakt – alltså i vilken position varje kabel ska sitta (vilken i pil in/pil ut osv)?

Bästa svaret

Fas - Vit du visste med säkerhet. (Jag tror dock detta är en tändtråd. Och brun eller svart är fas.)
Grå- mellantrådar
Så kopplar du.
Vit på pil in 1
grå på pil ut 1 och pil ut 1
Så bör trappfunktionen funka med den andra knappen som sitter en bit bort.

Om du kopplar brun på Pil in 2 och Svart på pil ut 2 vilken spelar ingen roll för funktionen, men vippan ska tända lampan när men trycker i överkant.

Den svarta byglingen ska du nog inte ens ha med.

Funkade perfekt! Tackar 🙏🏽

• Gilla
karkka
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.