672 läst ·
4 svar
672 läst
4 svar
Hjälp med inkoppling av dubbel strömbrytare (trappkoppling, 5 kablar)
Hej!
Behöver hjälp att koppla in en ny dubbel strömbrytare.
Det sitter totalt 5 kablar i dosan:
Den ena knappen ska styra en lampa direkt (endast från denna plats).
Den andra knappen ska styra en annan lampa tillsammans med en brytare på andra sidan rummet (trappkoppling).
Jag bifogar bilder på både den gamla och den nya brytaren, samt hur kablarna sitter just nu.
Kan någon förklara vilka kablar som ska kopplas till vilka hål (pil in/pil ut) på den nya brytaren?
Tack på förhand!
Behöver hjälp att koppla in en ny dubbel strömbrytare.
Det sitter totalt 5 kablar i dosan:
- 1 vit (den är fas in – den vet jag säkert)
- 1 brun
- 1 svart
- 2 grå
Den ena knappen ska styra en lampa direkt (endast från denna plats).
Den andra knappen ska styra en annan lampa tillsammans med en brytare på andra sidan rummet (trappkoppling).
Jag bifogar bilder på både den gamla och den nya brytaren, samt hur kablarna sitter just nu.
Kan någon förklara vilka kablar som ska kopplas till vilka hål (pil in/pil ut) på den nya brytaren?
Tack på förhand!
Bästa svaret
Fas - Vit du visste med säkerhet. (Jag tror dock detta är en tändtråd. Och brun eller svart är fas.)
Grå- mellantrådar
Så kopplar du.
Vit på pil in 1
grå på pil ut 1 och pil ut 1
Så bör trappfunktionen funka med den andra knappen som sitter en bit bort.
Om du kopplar brun på Pil in 2 och Svart på pil ut 2 vilken spelar ingen roll för funktionen, men vippan ska tända lampan när men trycker i överkant.
Den svarta byglingen ska du nog inte ens ha med.
Grå- mellantrådar
Så kopplar du.
Vit på pil in 1
grå på pil ut 1 och pil ut 1
Så bör trappfunktionen funka med den andra knappen som sitter en bit bort.
Om du kopplar brun på Pil in 2 och Svart på pil ut 2 vilken spelar ingen roll för funktionen, men vippan ska tända lampan när men trycker i överkant.
Den svarta byglingen ska du nog inte ens ha med.
Klicka här för att svara



