Vill börja med att säga att jag tycker det är bra att olika åsikter kommer fram i trådar som denna. Att diskutera är viktigt.
Först vill jag knyta an till vad tråden handlar om från början, kraftigt höjda tullar.
Att Trump höjer dessa pga att Kina inte följer mänskliga rättigheter eller för miljöns skull tror jag överhuvudtaget inte på.
Sådant skiter Trump rent ut sagt i, så som jag förstår den mannen. Men, även Trump kan göra rätt, även om det är pga fel orsak 😉

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Jag tror också Trump med sina tullar mot sina (åtminstone forna) partners, i mångt och mycket är ett sätt att förhandla som också nämnts. Kanske inte det bästa sättet enligt mig, men det sätt som Trump förstår sig på.

Tyvärr finns risken så som nämnts, att han bl.a. med detta vill få övriga demokratier att sluta stödja Ukraina. I detta fall anser ju jag att vi MÅSTE sätta hårt mot hårt. Den världsordning som vi då banar väg för, om vi ger med oss, är väldigt mörk. Där stormakter kan roffa åt sig mindre länder bäst de vill. Och även mindre länder som vill ha mer land/makt, kan utöka sin militär, för att sedan anfalla ett grannland, om inte resten av världen bryr sig tillräckligt.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
S SwiftD skrev:
Detta ger inte rätten för USA med hjälp av CIA att störta en president oavsett hur legitim man tycker denne är.
Rykten från rysk sida säger mycket riktigt att CIA var inblandade, men finns något som faktiskt tyder på det?

Om de faktiskt var inblandade, anser ju jag snarare att plikten för USA att fortsatt stödja Ukraina ökar ännu mera.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
S SwiftD skrev:
det var en internationell överenskommelse att Ukraina skulle överlämna vapnen till Ryssland pga anti spridningsavtalet. Oavsett så har ju detta inget med Trump eller USA att göra. Att skydda Ukraina i sig är ingen lösning, det dör runt 2500 människor i kriget varje vecka. Att bara skicka in vapen i konflikten för att linjerna inte ska röra sig en millimeter är meningslöst och kostar bara människoliv som det ser ut nu.

[media]
Det har mycket med Trump och USA att göra.
Det är fortfarande lika viktigt att inte kärnvapen sprids till för många länder. Ju fler som har det, ju större är risken förstås för ett kärnvapenkrig. Slutar man hjälpa Ukraina så skickar man en väldigt tydlig signal att för att man ska slippa bli anfallen, så behöver man ha egna kärnvapen. Vill USA i framtiden få andra länder att inte skaffa/behålla kärnvapen, så visar man med fallet Ukraina, att man inte kan lita på dem.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P
S SwiftD skrev:
Ok, kalla alla rasister och stoppa huvet i sanden. Det är sådana som dig som låtit vårt land förvandlats till kriminellt härbärge och som tror de är goda människor när de stödjer ett krig som dödar 2500 människor i veckan utan att ha en egen plan på hur det ska sluta.

Absolut, tack och hej på dig med, hoppas jag aldrig behöver träffa en sådan feg rutten människa som dig igen.
Kriget skördar dödsoffer bara för att en rysk diktator vill ockupera ett grannland.
Drar Putin tillbaka sina mördarband, slutar människor att dö i Ukraina, så enkelt är det.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
S SwiftD skrev:
Vad vill du ha sagt?
Det står i inlägg #94.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
S SwiftD skrev:
de som däremot är oskyldiga är de barn som växer upp i ett samhälle som betydligt sämre än för 30 år sedan.
Det finns nog inga oskyldiga generationer. Du tror inte unga är storkonsumenter på Shein och Temu?

S SwiftD skrev:
Åhh, ska vi tycka synd om mainstream media nu också. De har vinklat och dolt sanningar för oss i åratal, jag skulle till och med vilja påstå att de ljugit folket rakt upp i ansiktet år ut och år in.

Jag vill minnas att Trump var älskad av media innan han ställde upp till president. Han hade till och med sin egen show. Men det var media som började hata honom så fort han ställde upp. De slängde allt de hade på honom.

Ok, så Trump startade inga krig under sin första mandatperiod och sen så fort Biden tog över så small det till i Ukraina och Israel. Nu kommer Trump tillbaka och vill förhandla fred mellan Ukraina och Ryssland. Men du påstår att han kommer orsaka ett tredje världskrig? Det är bara Europeiska länder som vill stoppa in sina egna trupper i Ukraina och det är den enda orsaken just nu som skulle kunna starta WW3.

Grönland
Grönland vill lämna Danmark. USA kommer erbjuda Grönland något de inte kommer tacka nej till när de lämnar Danmark.
"A 2019 poll showed that 67.8% of Greenlanders support independence from Denmark sometime in the next two decades.[41]"
"A 2025 poll showed that 84% of Greenlanders would support independence from Denmark, but 45% of the population would oppose independence if it meant a lower standard of living.
[42]"
[länk]
Har aldrig sagt att Grönland inte vill ha självstyre, skillnaden är väl att Trump inte säger att han vill ha samarbete med Grönland utan han vill äga det. Tror inte Grönland vill gå till självständighet så länge som Trump säger att han till 100% kommer äga Grönland, då är det tryggar att vara kvar med Danmark så länge som den galningen sitter vid rodret.
Alla gillar en clown, även vanlig media men skillnaden är ju att så länge clownen gör TV eller bränner sina ärvda pengar i dåliga affärer så påverkar det få andra än honom själv. När han styr värden mäktigaste nation och fortsätter vara en clown är det lite skillnad. Att media har en vinkel på nyheter må vara sant, svårt att inte ha men om det finns någon som direkt ljuger så är det ju Trump. Den mannen har ju färre sanningar än någon annan. Att trump inte startat något krig (än) är sant, men i vissa fall är hans stöd nära nog samma sak. Ta israel till exempel, att han går ut och säger att han ska göra om Gaza till badort, bara man får bor de jobbiga palestinierna är ju uppmuntran till etnisk rensning. Hade han istället tagit Israelerna i örat och krävt att de upphör med systematiska mord på civila och att de lämnade bosättningarna och återgick till överenskomna gränsdragningar hade jag varit mer imponerad.
Att försvara Ukraina och tvinga tillbaka Ryssland anser jag vara helt rätt, är jag villig att slänga in mitt eget liv i den ekvationen, kanske inte. Men det är min starka övertygelse att om vi inte alla står upp för de gränser som är dragna och förhindrar någon nation från att erövra annans territorium är vi snart tillbaka i medeltida principer att det är rimligt att ta det man kan. Väl där kan ingen göra mycket annat än att maximera sitt försvar och krig i något format blir det centrala fokuset för alla. Alltså ligger det i världens intresse att se till att det aldrig är värt för någon att med våld försöka erövra något från någon.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
S
T TypRätt skrev:
Har aldrig sagt att Grönland inte vill ha självstyre, skillnaden är väl att Trump inte säger att han vill ha samarbete med Grönland utan han vill äga det. Tror inte Grönland vill gå till självständighet så länge som Trump säger att han till 100% kommer äga Grönland, då är det tryggar att vara kvar med Danmark så länge som den galningen sitter vid rodret.
Alla gillar en clown, även vanlig media men skillnaden är ju att så länge clownen gör TV eller bränner sina ärvda pengar i dåliga affärer så påverkar det få andra än honom själv. När han styr värden mäktigaste nation och fortsätter vara en clown är det lite skillnad. Att media har en vinkel på nyheter må vara sant, svårt att inte ha men om det finns någon som direkt ljuger så är det ju Trump. Den mannen har ju färre sanningar än någon annan. Att trump inte startat något krig (än) är sant, men i vissa fall är hans stöd nära nog samma sak. Ta israel till exempel, att han går ut och säger att han ska göra om Gaza till badort, bara man får bor de jobbiga palestinierna är ju uppmuntran till etnisk rensning. Hade han istället tagit Israelerna i örat och krävt att de upphör med systematiska mord på civila och att de lämnade bosättningarna och återgick till överenskomna gränsdragningar hade jag varit mer imponerad.
Att försvara Ukraina och tvinga tillbaka Ryssland anser jag vara helt rätt, är jag villig att slänga in mitt eget liv i den ekvationen, kanske inte. Men det är min starka övertygelse att om vi inte alla står upp för de gränser som är dragna och förhindrar någon nation från att erövra annans territorium är vi snart tillbaka i medeltida principer att det är rimligt att ta det man kan. Väl där kan ingen göra mycket annat än att maximera sitt försvar och krig i något format blir det centrala fokuset för alla. Alltså ligger det i världens intresse att se till att det aldrig är värt för någon att med våld försöka erövra något från någon.
Tänker inte bemöda mig att svara på allt svammel, du är långt off topic och jag håller inte med dig.

Bara ett exempel:
Att Trump skulle vara för etnisk rensning är falskt. Först och främst så tog Trump över först när Gaza redan var totalt raderat från kartan. Förhållanden för att leva där idag är bland de sämsta på jorden, de saknar bostäder, vatten och el. Trump vill att man utrymmer Gaza genom att grannländerna Jordanien och Egypten temporärt tar emot Gazaborna. Sen vill man bygga upp en ny stad som blir produktiv och framgångsrik. Gaza har fina stränder, så varför skulle man då inte satsa på turism som en inkomstkälla?

Bästa svaret

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Var Viktor Janukovytj demokratiskt vald menar du, på riktigt?
[länk]

Vid den här tiden arbetar Paul Manafort som rådgivare och kampanjchef åt en man som kommer att bli känd över hela världen som en av Europas mest korrupta presidenter: Viktor Janukovytj.

Med Manaforts hjälp vinner Janukovytj valet och tar plats som Ukrainas nye president.

Jag tror du har bränt dina skepp i denna tråd nu.
Vad är det du finner anmärkningsvärt i din länk?
En presidentkandidat anlitar en Spinndoktor som hjälper till att vinner valet. Nämn en enda som inte gjort likadant? Varsomhelst på jorden. En räcker!
Att svarta pengar förekommit är väl helt naturligt i ett genomkorrupt land?
Eller tror du att korruptionen I samband med val plötsligt, likt ett trollslag upphörde när Zelenskyj drog igång sin kampanj och vann, dessutom?

Janukovytj blev nog logiskt sätt vald på samma "demokratiska" grundvalar som Zelenskyj. Konstigt vore det annars.

Så hur brände Swiftd sina skepp? Dvs. För att förhindra en reträtt.

Redigerat:
  • Gilla
SwiftD
  • Laddar…
Man kan ju alltid HOPPAS att Trump vill Amerika väl, men det mesta pekar tyvärr bara på att han vill ha all makt själv.

Förre schackmästaren Garry Kasparov har redan tidigare varnat för det, och den senaste tidens utveckling ger honom mer och mer rätt:
https://archive.ph/KPQDz

• Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
K
Intet Intet skrev:
Vad är det du finner anmärkningsvärt i din länk?
En presidentkandidat anlitar en Spinndoktor som hjälper till att vinner valet. Nämn en enda som inte gjort likadant? Varsomhelst på jorden. En räcker!
Att svarta pengar förekommit är väl helt naturligt i ett genomkorrupt land?
Eller tror du att korruptionen I samband med val plötsligt, likt ett trollslag upphörde när Zelenskyj drog igång sin kampanj och vann, dessutom?

Janukovytj blev nog logiskt sätt vald på samma "demokratiska" grundvalar som Zelenskyj. Konstigt vore det annars.

Så hur brände Swiftd sina skepp? Dvs. För att förhindra en retreträtt
Genom att han hävdar att ovanstående gav Ryssland rätt att invadera Ukraina.

/Krille

S
K Krille4 skrev:
Genom att han hävdar att ovanstående gav Ryssland rätt att invadera Ukraina.

/Krille
Varför tycker du Hitler hade rätt?

K
S SwiftD skrev:
Varför tycker du Hitler hade rätt?
Goddag yxskaft - ungefär den nivå jag förväntade mig.

/Krille

S
K Krille4 skrev:
Goddag yxskaft - ungefär den nivå jag förväntade mig.

/Krille
Jag gjorde precis som du, dvs som du påstod något som jag inte sagt.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.