31 748 läst ·
109 svar
32k läst
109 svar
Rörmokare vill dra sig ur offerten, är det lagligt?
Naturligtvis får man tacka nej.S Skärgårdsbon skrev:Hej!
Vi har sedan någon månad tillbaka påbörjat ett bygge av badrum. Vi fick en total offert där både rörmokare, golvläggare och elektriker ingår. När arbetet kommit halvvägs meddelar rörmokaren (som vi även anlitat för några år sen i vårt förra hus) dra sig ur offerten pga att det blir dyrare för oss än om han jobbar på egen offert. Säger han. Jag har en annan teori då denna rörmokare alltid varit EXTREMT svår att få ut på jobb, uteblir när vi bestämt dag och tid osv. Drar han sig ur offerten behöver han således inte rätta sig efter de andra företagens arbetstempo utan kan komma när han själv bestämmer.
Mycket riktigt, nu står vi här och väntar väntar och väntar på att han ska komma och göra sin del så badrummet kan bli färdigt. Vi hade bokat denna veckan, han uteblev utan att ens meddela sig.
Är det rätt att han kan göra så här när offerten är godkänd och klar samt arbetet redan halvfärdigt?
Undrar mest för att det är så frustrerande att inte komma någonstans med badrummet.
Jobbigt.
Men om det som händer går utanför rim och reson så gör hen ju rätt att säga nej.
Affärsmässsighet.
Nu ska jag läsa resten.
Och. Inte vet jag men…H Helena Lundberg skrev:
Jo. Det vet jag.
När jag anlitat hantverkare så har jag själv funnits på plats hela tiden.
Hjälpt till. Kollat tider. Men framför allt sett till att de kontinuerligt har svar på alla frågor som dyker upp!
Vi finns hemma här när de är här och jobbar. Maken jobbar natt och jag är hemma jämt så vi har koll.H Helena Lundberg skrev:
Redigerat:
Bästa svaret
Fint!
Jag är ledsen för alla konstiga inlägg som du fått på en uppriktig och viktig fråga.
Det är extremt svårt att följa.
Men. Jag hålet fast vid renhårigheten att säga nej om det går utanför uppdragets ramar och möjlighet att uppnå kontrakt.
Å andra sidan ska skrivet vara skrivet.
Olagligt? Jo. Förmodligen enligt kundlagen.
Kolla med reklamationsnämnden om ni kan få hjälp där.
Men. En hantverkare som inte ens genomför sitt hantverk enligt avtal… Hur mycket vill man ha med den att göra?
/H
Jag är ledsen för alla konstiga inlägg som du fått på en uppriktig och viktig fråga.
Men. Jag hålet fast vid renhårigheten att säga nej om det går utanför uppdragets ramar och möjlighet att uppnå kontrakt.
Men. En hantverkare som inte ens genomför sitt hantverk enligt avtal… Hur mycket vill man ha med den att göra?
/H
Jag försöker verkligen men har jättesvårt att tolka ditt inlägg.H Helena Lundberg skrev:Fint!
/H
Jag tror också att TS' fråga är uppriktig och viktig, men den är otydlig, därav många följdfrågor och vändningar och längden på tråden.
Vem menar du ska säga nej? Rörmokaren? Det är ju TS' make som ändrat sig under arbetets gång så att det går utanför uppdragets ramar.
Ja vad säger kundlagen? Och vilken lag är det ens? Finns den i svensk rätt?
Menar du att TS' make ska bryta avtalet med någon som han inte ens har avtal med? Eller ska han bryta med mattläggaen och ersätta denne?
TS har ju beskrivit utförligt att det är svårt att få hjälp på deras bostadsort så därav verkar både maken och TS ha en viss motivation att ha med den att göra.
Jag svarade på original inlägget.S Sir Duke skrev:Jag försöker verkligen men har jättesvårt att tolka ditt inlägg.
Jag tror också att TS' fråga är uppriktig och viktig, men den är otydlig, därav många följdfrågor och vändningar och längden på tråden.
Vem menar du ska säga nej? Rörmokaren? Det är ju TS' make som ändrat sig under arbetets gång så att det går utanför uppdragets ramar.
Ja vad säger kundlagen? Och vilken lag är det ens? Finns den i svensk rätt?
Menar du att TS' make ska bryta avtalet med någon som han inte ens har avtal med? Eller ska han bryta med mattläggaen och ersätta denne?
TS har ju beskrivit utförligt att det är svårt att få hjälp på deras bostadsort så därav verkar både maken och TS ha en viss motivation att ha med den att göra.
Gör en liten input bara..
Sist vi gjorde ett badrum var vår VVS den som höll i det hela, hen hade en snickare och en elektriker som hen jobbade med ofta på andra håll (+ att han haft kontakt några gånger med ett mattläggare/kakelnisse).
Det blir ju oftast bra om de är vana att samarbeta och de vet ”hur de andra funkar”.. 👍
Poängen med det upplägget är ju som sagt att det ska flyta bättre o h man ska slippa jaga/vänta på hantverkare..
Jag hade ju min ”deal” med VVS så.. när jag ville något, var det VVS jag vände mig till och hen jagade på sina ”andra kompisar” när det inte flöt på!
De samarbetade ju på tre jobb typ samtidigt.. och ingen vill vänta el gå sysslolös.. så de fick ju sköta kommunikationen! Det påverkar ju alla deras jobb när en av dem inte sköter sig..
.. och det KAN påverka alla framtida jobb/inkomster om de bryter sina samarbeten för att nån av dem inte sköter sig.
Hade jag velat jaga .. hade jag inte valt ”offert på allt”.. då hade jag sökt upp alla och envar.. för sep offerter och DÅ hade jag varit sambandscentralen som fick ta ansvar för att alla kom utsatta tider/dagar..
Nu valde jag att ge någon annan det ansvaret - dvs det ska ju DEN personen sköta., utan mig!
I mitt (vårt) fall tog VVS även ansvar ett år efter.. när elektrikern slackat efter lite på en belysning som skulle fixas 👍
VVS var här i annat ärende och frågade om allt ordnat sig med belysningen.. nä sa jag.. VvS muttrade och dagen efter dök elektrikern stressat upp.. och belysningen blev åtgärdad.
Sist vi gjorde ett badrum var vår VVS den som höll i det hela, hen hade en snickare och en elektriker som hen jobbade med ofta på andra håll (+ att han haft kontakt några gånger med ett mattläggare/kakelnisse).
Det blir ju oftast bra om de är vana att samarbeta och de vet ”hur de andra funkar”.. 👍
Poängen med det upplägget är ju som sagt att det ska flyta bättre o h man ska slippa jaga/vänta på hantverkare..
Jag hade ju min ”deal” med VVS så.. när jag ville något, var det VVS jag vände mig till och hen jagade på sina ”andra kompisar” när det inte flöt på!
De samarbetade ju på tre jobb typ samtidigt.. och ingen vill vänta el gå sysslolös.. så de fick ju sköta kommunikationen! Det påverkar ju alla deras jobb när en av dem inte sköter sig..
.. och det KAN påverka alla framtida jobb/inkomster om de bryter sina samarbeten för att nån av dem inte sköter sig.
Hade jag velat jaga .. hade jag inte valt ”offert på allt”.. då hade jag sökt upp alla och envar.. för sep offerter och DÅ hade jag varit sambandscentralen som fick ta ansvar för att alla kom utsatta tider/dagar..
Nu valde jag att ge någon annan det ansvaret - dvs det ska ju DEN personen sköta., utan mig!
I mitt (vårt) fall tog VVS även ansvar ett år efter.. när elektrikern slackat efter lite på en belysning som skulle fixas 👍
VVS var här i annat ärende och frågade om allt ordnat sig med belysningen.. nä sa jag.. VvS muttrade och dagen efter dök elektrikern stressat upp.. och belysningen blev åtgärdad.
Ja det är ju så vi gjort fast i vårt fall är det matt/kakelnissarna som håller i allt. Nu efter alla svar här så har jag förstått att det är de som ska jaga på röris och inte vi, tror jag trots att röris meddelat matt/kakelnissarna att han vill dra sig ur offerten? Vi ska inte göra något separat avtal med röris som jag förstått det. Dessa tre (röris, matt/kakel/elektriker) arbetar ofta tillsammans, hela tiden skulle jag vilja säga då det helt enkelt inte finns några alternativ inom bra milsradie. Röris är som sagt allmänt känd för att ta på sig för mycket/vara för snäll så han inte hinner med att komma till alla när han bestämt har jag ju förstått. Men som sagt, vi kommer vända oss till det offererande företaget, matt/kakelnissarna. De är tack och lov väldigt bra att ha att göra med så det ska nog lösa sig 😊Snigla skrev:
Gör en liten input bara..
Toppen.S Skärgårdsbon skrev:Ja så är det ju, en bodelning med avräkning först av ev skulder kommer man aldrig ifrån. Jag nyttjar inte bilen då jag inte har körkort men jag bor gratis, har gratis värme och vatten samt tillgång till en fantastisk trädgård som jag älskar att påta i 😊 Ingen av oss investerar i tex aktier eller andra värdepapper. Maken kommer behålla huset vid en ev skilsmässa och jag är inte intresserad av några pengar heller vid en eventuell sådan. Har egna sparpengar som säkerhet för en ny start om det skulle behövas till tex möbler osv. Jag hade aldrig kunnat leva med den kvalitén jag gör nu som singel med den inkomst jag har så jag är så nöjd med arrangemanget som det är. Vid en ev delning vill jag endast ha det personliga jag hade med mig in i äktenskapet och inget annat. Må låta konstigt men vi är alla olika 😊
Tänk bara återigen på att du inte har några ”egna” sparpengar utan de kommer också räknas in i bohaget.
Jag har försökt läsa alla inlägg, men känner mig lite vilsen av alla konstiga svar...S Skärgårdsbon skrev:
Hur ligger vi till med renoveringen?
Samma röris?
Eller har denne dragit sig ur helt (olagligt eller inte)?!
🤔😀
Redigerat:
Det är samma röris fortfarande. Han dök upp en dag tidigare än utlovat, bra på ett sätt såklart men mindre bra för maken som jobbar kväll/natt och behövde sova. Han blev dock inte helt klar så nu väntar vi igen på att han ska återkomma. Tar det för lång tid kommer vi vända oss till de som utfärdade offerten, matt/kakelföretaget.Krilleman skrev:
Jag vill påstå att det är nog skäl att göra det endå!S Skärgårdsbon skrev:Det är samma röris fortfarande. Han dök upp en dag tidigare än utlovat, bra på ett sätt såklart men mindre bra för maken som jobbar kväll/natt och behövde sova. Han blev dock inte helt klar så nu väntar vi igen på att han ska återkomma. Tar det för lång tid kommer vi vända oss till de som utfärdade offerten, matt/kakelföretaget.
Dom har således ansvaret för samordningen och tar betalt för det...
Så ska rätt entreprenör komma på rätt dag.
Jag vill påstå att dom (mattföretaget) lägger på minst 10% på alla underentreprenörer...
Inget fel att kräva det, oavsett som i ert fall med nattarbete.