D djanlov skrev:
Vi omvärderade just huset efter ha bott där i nästan åtta år och fick nu ett värde som möjliggör borttag av amorteringskrav.

Nu till det intressanta - att Swedbank vill att vi ska betala en peng (tror damen nämnde 340kr per bolån - vi har två) för att ta bort amorteringen.

Vi har tidigare höjt amorteringen och då kostade det ingenting.

Är detta normalt?
Byt bank, Swedbank är en skitbank! Vi bytte ut dom för 15år sen till Skandia som behandlar kunderna på ett mer respektfullt sätt.

• Älska
  • Gilla
Spoton och 1 till
  • Laddar…
D djanlov skrev:
Det är 3-mån rörlig och jag väntar just nu på att amorteringskravet ska försvinna (de nämnde något om att de skulle ta några veckor att registrera) innan jag begär ut ett nytt amorteringsunderlag som jag behöver för att flytta.
Förbered dig på att de kommer med fina erbjudanden helt plötsligt innan du får ut amorteringsunderlaget! Det är ju det sista man behöver ta med banken innan man byter, så då har de intresse av att se över saker innan de ger ut denna. :)

• Gilla
Stensson11 och 2 till
  • Laddar…
K
J jonte0 skrev:
... då ni har ett rörligt lån!

?

//
D djanlov skrev:
Det är 3-mån rörlig och jag väntar just nu på att amorteringskravet ska försvinna (de nämnde något om att de skulle ta några veckor att registrera) innan jag begär ut ett nytt amorteringsunderlag som jag behöver för att flytta.
Även TS har ett "rörligt lån" (3 mån bindningstid).

• Användare i diskussionsforum kritiserar avgifter för låneändringar utan räntebindningsbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bjerrod och 1 till
  • Laddar…
D djanlov skrev:
Vi omvärderade just huset efter ha bott där i nästan åtta år och fick nu ett värde som möjliggör borttag av amorteringskrav.

Nu till det intressanta - att Swedbank vill att vi ska betala en peng (tror damen nämnde 340kr per bolån - vi har två) för att ta bort amorteringen.

Är detta normalt?
Tog bort all AMORTERING för ett år sen.Kostade inget och dom gjorde direkt.Har Nordea

J jaronsso skrev:
Kan inte du swisha mig en tvåhundring? Bara för att jag känner för det.
En liten summa på din månadslön så det gör väl inget?
Varför, du utför ju ingen tjänst för mig?😇
Jag redovisar bara hur jag gör och resonerar, är inte det syftet med tråden och frågeställningen?
Min ekonomi tillhör inte frågeställningen.

Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Testa att bara säga att ni byter bank om de inte tar bort avgiften

J
A AndersS skrev:
Varför, du utför ju ingen tjänst för mig?
Nåja. Att be någon om tjänst kan vara ett vitt begrepp förvisso, men att be någon bocka ur en ruta om betalning eller ej.
Tja - det är ju också en tjänst. För någon. För andra inte. Jag betalar för att själva betala mina räkningar. Det får räcka.

Det är inte konstigt bankerna redovisar hutlösa vinster med tanke på folks betalningsvilja för ingenting.

Handelsbanken delar ut 115 miljarder, kom idag. Jag äger inget i dem, men lite hos andra. Gott så.

• Gilla
Spoton
  • Laddar…
D djanlov skrev:

Är detta normalt?
Dom är inte sena att ta ut avgifter Swedbank. Jag skulle ju föreslå att ni bytte bank. Så gjorde jag när dom bestämde sig för bedrägliga avgifter utan anledning för nu många år sedan. Jag har aldrig ångrat detta🙂

• Gilla
Spoton och 1 till
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
Nåja. Att be någon om tjänst kan vara ett vitt begrepp förvisso, men att be någon bocka ur en ruta om betalning eller ej.
Tja - det är ju också en tjänst. För någon.
Precis, jag bryr mig inte om hur man gör. Ett telefonsamtal och så var det löst, enkelt och smidigt.👍
Därav skrev jag i tidigare inlägg "Men vi har ju olika syn och förutsättningar för vår ekonomi".

Gissningsvis behöver lånet läggas om eftersom villkoren ska ändras. Alla nya lån har en uppläggningsavgift. Sen om banken gladeligen bjuder på den avgiften eller inte varierar nog från fall till fall.

• Gilla
kejohan1
  • Laddar…
Åker man inte på uppläggningsavgift om man byter bank ? Lär väl kosta nåt snarlikt isf.

Haha, 2a på bollen samma minut!

D djanlov skrev:

Är detta normalt?
Nej inte normalt. Gjorde det med Nordea utan avgift.

• Gilla
Spoton
  • Laddar…
Tog över gemensamma lån efter bodelning med kanske 800 kr per lån... Sas inget om vid möten. Swedbank.

D djanlov skrev:
Det är mycket möjligt att vi gör men just nu var jag mest intresserad av om detta är vanligt att man måste betala för att slippa amortera.
Skicka in att ni vill ha anmmorteringsunderlag så kommer de ringa upp er och va snälla

• Gilla
Svedjelandet2594
  • Laddar…

Bästa svaret

J
A AndersS skrev:
Precis, jag bryr mig inte om hur man gör. Ett telefonsamtal och så var det löst, enkelt och smidigt.👍
Därav skrev jag i tidigare inlägg "Men vi har ju olika syn och förutsättningar för vår ekonomi".
Syn, absolut.
Det handlar ju om var man vill strössla sina pengar.
Jag är höginkomsttagare så förutsättningar är det inget fel på, men jag lägger hellre 700:- på 2-3 aktier än i kostnad för ett telefonsamtal.
Om man ställer två alternativ emot varandra.

Det handlar om principer.
Inte om förutsättningar eller hur man praktiskt utför tjänsten. Jag är bättre än att framstå som korkad inför någon som tar oskäligt betalt. Det kan handla om såväl banktjänster som något annat.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.