6 125 läst ·
39 svar
6k läst
39 svar
Konvertera 3-fas kopplingsdosa till 1-fas vägguttag?
Har tagit bort gammal torktumlare vars sladd satt inskruvad i en av faserna i plint i kopplingsdosa på väggen där 3 faser (10A) är framdragna. Inget annat är kopplat till dosan.
Ny torktumlare (750W) har stickkontakt och jag skulle föredra att behålla den istället för att kapa och koppla in på plinten (blir krångligare att dra ut torktumlaren vid behov annars).
Vilka alternativ finns för att konvertera kopplingsdosan till vägguttag? Något av de som är tillåtet att göra på egen hand?
Ny torktumlare (750W) har stickkontakt och jag skulle föredra att behålla den istället för att kapa och koppla in på plinten (blir krångligare att dra ut torktumlaren vid behov annars).
Vilka alternativ finns för att konvertera kopplingsdosan till vägguttag? Något av de som är tillåtet att göra på egen hand?
Är det en dosa i väggen och en dosa som sitter utvändigt med 5 st med s.k sockerbitar i. Då går det att sätta ett vägguttag och koppla in en fas + noll + jord på det, Övriga ledningar ska isoleras, går nog bra att klippa så 3 st blir kvar av kopplingslisten och peta in i botten på dosan. Sen det att göra själv TJA, vad man har för tankar och samvete för det är en annan sak.
Bästa svaret
Här hade jag helt klart satt ett såkallat vägguttag med separat brunständning.
Ser ut som ett vanligt tvåvägsuttag, men uttagsbrunnarna är skilda så man kan koppla inn var sin fas. Fasen som blir över i kopplingsdosan skulle jag isolera och ta bort säkringen i centralen / dra ner vippan
Ser ut som ett vanligt tvåvägsuttag, men uttagsbrunnarna är skilda så man kan koppla inn var sin fas. Fasen som blir över i kopplingsdosan skulle jag isolera och ta bort säkringen i centralen / dra ner vippan
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Bytte till uttag kräver en JFB.
Handlar det om ett badrum så finns det områdesregler som man måste ta hänsyn till.
Jag rekommenderar fortsatt fast anslutning, och att den utförs av en yrkesman.
Handlar det om ett badrum så finns det områdesregler som man måste ta hänsyn till.
Jag rekommenderar fortsatt fast anslutning, och att den utförs av en yrkesman.
Jag hade fortsatt med fast anslutning.
Säkerställ dragavlastning.
Och jo, det ska utföras av elektriker.
Säkerställ dragavlastning.
Och jo, det ska utföras av elektriker.
Redigerat:
Du skulle ju behöva en N så du skulle ju kunna koppla om en ledare i elcentralen till N och få 2 faser fram till tvättstugan via den anslutningen.C Chko skrev:Har tagit bort gammal torktumlare vars sladd satt inskruvad i en av faserna i plint i kopplingsdosa på väggen där 3 faser (10A) är framdragna. Inget annat är kopplat till dosan.
Ska det vara enligt reglerna så duger det inte med "bara" separat brunnständning, det ska vara ett uttag som är godkänt för 400 Volt vilket oftast uttag med separat brunnständning INTE är.Jakopp skrev:
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 494 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 494 inlägg
Att till exempel tidsstyra den ena brunnen till uttaget vid tex ett fönster så belysning tänds/släcks vid visa tider med en tändtråd från samma fas och samtidigt som man vill att den andra brunnen alltid ska ha spänning.
Ja precis, utanpåliggande med extra djup dosa.J jonaserik skrev:Är det en dosa i väggen och en dosa som sitter utvändigt med 5 st med s.k sockerbitar i. Då går det att sätta ett vägguttag och koppla in en fas + noll + jord på det, Övriga ledningar ska isoleras, går nog bra att klippa så 3 st blir kvar av kopplingslisten och peta in i botten på dosan. Sen det att göra själv TJA, vad man har för tankar och samvete för det är en annan sak.
Finns redan ett separat 1-fas uttag bredvid på egen säkring.J Josth skrev:
Låter som en bra idé, men säkringen är i grupp med alla 3 faser så behöver bytas ut i så fall.Jakopp skrev:
Bo.Siltberg skrev:
JFB finns.Fotografen skrev:
Lite ängslig för fast anslutning eftersom man kopplar ur ibland när någon av tvätt/tork behöver servas. Någon föregående ägare hade kopplat in dåligt i plinten vilket gjorde att kopplingsplinten smälte/brann en gång.
Neutral och jord finns.Jakopp skrev:
Jag kopplar ur stickkontakten för torkskåpet som ändå sällan används tills vi kan få en elektriker att titta på någon permanent lösning, tack för kloka svar!