4 035 läst ·
38 svar
4k läst
38 svar
Flytta runt mellan faser
Allmän fråga; behöver jag ta någon hänsyn till hur ex spis, ugn, tvättmaskin och torktumlare är inkopplade? Antar att spisen är 3-fas som innebär att hällen är "uppdelad" mellan 3 faser? Alltså några plattor på fas 1 några på fas 2 osv. Eller belastas alla 3 faser samtidigt?
Har du ingen gruppförteckning så försök skapa en själv genom att ha exempelvis en bygglampa som du flyttar runt mellan uttagen och så bryter du säkringar tills lampan slocknar. Då vet du vilken säkring som går vart.
Tar en stund men är klart värt att ha den infon när elektrikern kommer.
Sen låter det som att du har nyare moderna centraler och då är det lätt att identifiera faserna o ingen klåpare har varit i farten.
Första säkringen på raden är L1 säkring 2 är L2, säkring 3 är L3 sen börjar det om med 1,2 3 igen.
Så då kan du själv se om du har exempelvis många element eller kanske båda värmepumparna på samma fas.
Tar en stund men är klart värt att ha den infon när elektrikern kommer.
Sen låter det som att du har nyare moderna centraler och då är det lätt att identifiera faserna o ingen klåpare har varit i farten.
Första säkringen på raden är L1 säkring 2 är L2, säkring 3 är L3 sen börjar det om med 1,2 3 igen.
Så då kan du själv se om du har exempelvis många element eller kanske båda värmepumparna på samma fas.
Jo och det är ju enkelt att kortvarigt stoppa luftvärmepumparna för att se vad de direktverkande elementen drar, plus om du även laddar bilen och kör disk/tvätt/tork osv. Bara att testa med olika kombinationer så har du alla fakta som behövs för en elektriker.Hemmakatten_1 skrev:
Så här ser centralen ut. Menar du då att första brytaren (första svarta, ej huvudbrytaren) är fas 1, andra fas 2, tredje fas 3, fjärde fas 1 osv. Är det alltid så eller bör det vara så? Vet inte när dessa installerades eller vem som gjorde det så kan ju inte garantera något. Dock så är det någorlunda uppmärktL Lutte skrev:Har du ingen gruppförteckning så försök skapa en själv genom att ha exempelvis en bygglampa som du flyttar runt mellan uttagen och så bryter du säkringar tills lampan slocknar. Då vet du vilken säkring som går vart.
Tar en stund men är klart värt att ha den infon när elektrikern kommer.
Sen låter det som att du har nyare moderna centraler och då är det lätt att identifiera faserna o ingen klåpare har varit i farten.
Första säkringen på raden är L1 säkring 2 är L2, säkring 3 är L3 sen börjar det om med 1,2 3 igen.
Så då kan du själv se om du har exempelvis många element eller kanske båda värmepumparna på samma fas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Ser någorlunda väl uppmärkt ut, så så bör det inte vara några problem att flytta laster mellan faserna om det där stämmer någorlunda.
Ja om man använder en fasskena till säkringarna så är det så att dom går i följd 1-2-3-1-2-3 osv och om man inte använder fasskena så byglar man oftast med rk6 och då följer man samma princip med fasföljden. Men är det hempulat kan man ha gjort avsteg från detta pga okunskap men jag förutsätter att det är korrekt gjort.
Så det du kan göra själv är att se vad som ligger på den fas som är överbelastad, tittar jag lite snabbt så ser det ut som att golvvärme och värme övervåning ligger på L2 men det kan vara så att man har fumlat till det så huvudsäkring 2 dvs L2 inte är L2 i centralen utan L3. Det går att blanda bort sig.
Så då kan du kolla det genom att skruva ur huvudsäkring 2 och kolla om belysning badrum +vc slocknar då vet du att det inte är ihopblandat.
Men annars löser en elektriker det där i ett nafs.
Ja om man använder en fasskena till säkringarna så är det så att dom går i följd 1-2-3-1-2-3 osv och om man inte använder fasskena så byglar man oftast med rk6 och då följer man samma princip med fasföljden. Men är det hempulat kan man ha gjort avsteg från detta pga okunskap men jag förutsätter att det är korrekt gjort.
Så det du kan göra själv är att se vad som ligger på den fas som är överbelastad, tittar jag lite snabbt så ser det ut som att golvvärme och värme övervåning ligger på L2 men det kan vara så att man har fumlat till det så huvudsäkring 2 dvs L2 inte är L2 i centralen utan L3. Det går att blanda bort sig.
Så då kan du kolla det genom att skruva ur huvudsäkring 2 och kolla om belysning badrum +vc slocknar då vet du att det inte är ihopblandat.
Men annars löser en elektriker det där i ett nafs.
Tack för grym förklaring!L Lutte skrev:Ser någorlunda väl uppmärkt ut, så så bör det inte vara några problem att flytta laster mellan faserna om det där stämmer någorlunda.
Ja om man använder en fasskena till säkringarna så är det så att dom går i följd 1-2-3-1-2-3 osv och om man inte använder fasskena så byglar man oftast med rk6 och då följer man samma princip med fasföljden. Men är det hempulat kan man ha gjort avsteg från detta pga okunskap men jag förutsätter att det är korrekt gjort.
Så det du kan göra själv är att se vad som ligger på den fas som är överbelastad, tittar jag lite snabbt så ser det ut som att golvvärme och värme övervåning ligger på L2 men det kan vara så att man har fumlat till det så huvudsäkring 2 dvs L2 inte är L2 i centralen utan L3. Det går att blanda bort sig.
Så då kan du kolla det genom att skruva ur huvudsäkring 2 och kolla om belysning badrum +vc slocknar då vet du att det inte är ihopblandat.
Men annars löser en elektriker det där i ett nafs.
Större delen av värme samt delar av golvvärme ligger på L2 så stärker tesen att allt är kopplat korrekt. Kan om det behövs kontakta tidigare ägare men har absolut ingen anledning att tro att det inte är korrekt installerat/kopplat.
Allt annat i huset som vi upptäckt under åren tyder på hög professionalism och hög kvalitet.
Återigen, tack för förklaring och förtydligande!
För flera år sedan gick jag igenom exakt hur hela elsystemet var kopplat, i vilken ordning varje uttag mm var kopplade.
Började med att kolla vad som låg på vilken säkring genom att skruva ur en säkring åt gången och kolla vad som slocknade mm.
Skrev ner på ett papper.
Därefter öppnade jag dosa mm säkringsgrupp för säkringsgrupp och kollade (drog/tryckte trådar) i vilken ordning allt var kopplat.
Ritade ner det på ett A4 per säkringsgrupp.
Ritade sedan in det i Excel, använde "organisationsschema".
Inför byte av gruppcentralen så skrev jag in de nya säkringsnummerna på varje grupp, "rad:modul"
Började med att kolla vad som låg på vilken säkring genom att skruva ur en säkring åt gången och kolla vad som slocknade mm.
Skrev ner på ett papper.
Därefter öppnade jag dosa mm säkringsgrupp för säkringsgrupp och kollade (drog/tryckte trådar) i vilken ordning allt var kopplat.
Ritade ner det på ett A4 per säkringsgrupp.
Ritade sedan in det i Excel, använde "organisationsschema".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inför byte av gruppcentralen så skrev jag in de nya säkringsnummerna på varje grupp, "rad:modul"
Jag skulle vilja göra något liknande här. Har lite lätt kontrollbehov och är även till viss del perfektionist så det kliar i mina fingrar att göra som du gjort någon gång 🙂 dock har jag tre inneboende som alltid lyckas sätta käppar i hjulet för mina planer 😉Demmpa skrev:
För flera år sedan gick jag igenom exakt hur hela elsystemet var kopplat, i vilken ordning varje uttag mm var kopplade.
Började med att kolla vad som låg på vilken säkring genom att skruva ur en säkring åt gången och kolla vad som slocknade mm.
Skrev ner på ett papper.
Därefter öppnade jag dosa mm säkringsgrupp för säkringsgrupp och kollade (drog/tryckte trådar) i vilken ordning allt var kopplat.
Ritade ner det på ett A4 per säkringsgrupp.
Ritade sedan in det i Excel, använde "organisationsschema".
[bild]
Inför byte av gruppcentralen så skrev jag in de nya säkringsnummerna på varje grupp, "rad:modul"
Klicka här för att svara