4 035 läst ·
38 svar
4k läst
38 svar
Flytta runt mellan faser
Självklart kommer jag anlita en elektriker för det, har alldeles för mycket respekt för el för att pilla själv. Ville mest veta om det går att balansera om allt, om det är väldigt svårt och lite hur gör man (alltså, går det att mäta vilka som bör flyttas eller gissar jag baserat på erfarenhet)Dowser4711 skrev:
Passa på och mät/kolla nu när det är som kallast.
Du ser ju i din lastbalanserare förbrukningen på respektive fas.
Stäng av en säkring i taget som du misstänker kan vara en bra kandidat. Kolla hur mycket det gör och om det var på ”rätt” fas eller ej.
Du ser ju i din lastbalanserare förbrukningen på respektive fas.
Stäng av en säkring i taget som du misstänker kan vara en bra kandidat. Kolla hur mycket det gör och om det var på ”rätt” fas eller ej.
Smart! Jag har gjort det svårt för mig genom att stänga av själva elementet och försöka se hur det påverkar. Klart att det är bättre att bryta hela säkringen.Dowser4711 skrev:
Fråga, vet du om elektrisk golvvärme i badrum och tvättstuga oftast går på tre-fas? Misstänker att luftpumparna gör det men är osäker på golvvärmen
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Det är ju inte säkert att alla förbrukare går igång ändå. Räkna ihop vad förbrukarna kan dra som värst, även om det aldrig kommer att inträffa. Sedan beror det ju på hur ledningarna är dragna hur det är möjligt att fördela. Om det är många förbrukare på samma säkring (grupp),Dowser4711 skrev:
Om du har en mätare inkopplad på han-porten (eller något annat sätt att se belastning per fas i realtid) och du klarar dig utan elektrisk uppvärmning ett litet tag så är det enkelt att mäta ut de större förbrukarna.
Se till att diskmaskin, tvätt etc inte kommer vara igång. Stäng av eller sänk termostaten på alla värmekällor så att det inte finns någon risk att de börjar värma. Ha telefon och något sätt att markera tillgängligt (jag satte ut bitar med frystejp där jag skrev 1, 2 eller 3). Ta ett element eller VP i taget, höj termostaten ordentligt vänta 10-20 sekunder och se vilken fas som skjuter upp, dokumentera resultatet och sätt ner termostaten igen. Fortsätt med nästa.
Beroende på framkomlighet och antal så borde det vara klart på 5-10 minuter.
Vill du av någon anledning kolla några ytterligare uttag så funkar det utmärkt att flytta runt en hårfön eller något annat som drar tillräckligt för att det ska synas.
Se till att diskmaskin, tvätt etc inte kommer vara igång. Stäng av eller sänk termostaten på alla värmekällor så att det inte finns någon risk att de börjar värma. Ha telefon och något sätt att markera tillgängligt (jag satte ut bitar med frystejp där jag skrev 1, 2 eller 3). Ta ett element eller VP i taget, höj termostaten ordentligt vänta 10-20 sekunder och se vilken fas som skjuter upp, dokumentera resultatet och sätt ner termostaten igen. Fortsätt med nästa.
Beroende på framkomlighet och antal så borde det vara klart på 5-10 minuter.
Vill du av någon anledning kolla några ytterligare uttag så funkar det utmärkt att flytta runt en hårfön eller något annat som drar tillräckligt för att det ska synas.
Jo då ser du ju redan per fas och kan själv samla fakta som underlag till en elektriker.Hemmakatten_1 skrev:
Sen ser jag inga siffror hur exakt belastat det är och det kan ju även vara så att du måste säkra upp för att klara lasten?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Räkna inte med att det är jättelätt att hitta någon som vill komma för att göra det där lilla jobbet. Har du fler saker som kan göras samtidigt blir du attraktivare och har du ett brett fönster för när de kan komma likaså.Hemmakatten_1 skrev:
Det är nämligen inte alla som har samma inställning som du till att mer än själva skruvandet får kosta.
Kanske skrev något tokigt som tolkades som att bara skruvandet får kosta. Självklart är jag inställd på att betala för annat med (felsökning, identifiering, mätning, material, milersättning etc). Tror dock inte på tanken att hitta på massa jobb bara för att locka hit någon. Har en elektriker jag tagit hjälp av tidigare som säkerligen kan komma förbi vid något tillfälle under vinterns slut/våren. Har bott här i 4,5 år så det är absolut inget akut från min sida.Nötegårdsgubben skrev:
Räkna inte med att det är jättelätt att hitta någon som vill komma för att göra det där lilla jobbet. Har du fler saker som kan göras samtidigt blir du attraktivare och har du ett brett fönster för när de kan komma likaså.
Det är nämligen inte alla som har samma inställning som du till att mer än själva skruvandet får kosta.
Tack för din kommentar!
Då tror jag att jag med lite detektivarbete kan urskilja på ett ungefär vilka uttag som tillhör vilken fas. Ex så gick proppen på fas 2 igår kväll. Innan jag bytte den så gjorde jag en snabb scanning över vilka element och lampor som slocknade så redan där fick jag lite kollP paralun skrev:
Bra tips! Tack för det. Kommer köra på något liknandeWooe skrev:
Om du har en mätare inkopplad på han-porten (eller något annat sätt att se belastning per fas i realtid) och du klarar dig utan elektrisk uppvärmning ett litet tag så är det enkelt att mäta ut de större förbrukarna.
Se till att diskmaskin, tvätt etc inte kommer vara igång. Stäng av eller sänk termostaten på alla värmekällor så att det inte finns någon risk att de börjar värma. Ha telefon och något sätt att markera tillgängligt (jag satte ut bitar med frystejp där jag skrev 1, 2 eller 3). Ta ett element eller VP i taget, höj termostaten ordentligt vänta 10-20 sekunder och se vilken fas som skjuter upp, dokumentera resultatet och sätt ner termostaten igen. Fortsätt med nästa.
Beroende på framkomlighet och antal så borde det vara klart på 5-10 minuter.
Vill du av någon anledning kolla några ytterligare uttag så funkar det utmärkt att flytta runt en hårfön eller något annat som drar tillräckligt för att det ska synas.