Vill byta en jalusibrytare hemma på en icke fast inkopplad jalusi, från en äldre ELKO brytare till en ny Schneider Exxact.
Tyvärr (tycker jag) att det inte ser riktigt likadant ut på diagrammet bak på brytaren, så skulle vilja ha tips om det kommer att funka och hur det borde vara. Se bilder nedan.
Tacksam för all input.
Tyvärr (tycker jag) att det inte ser riktigt likadant ut på diagrammet bak på brytaren, så skulle vilja ha tips om det kommer att funka och hur det borde vara. Se bilder nedan.
Tacksam för all input.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Den nya har en gemensam ingång L. Så du behöver inte den bygel som sitter på den gamla.
Utgångarna sitter på olika ställen också men de ser du.
Och den nya bryter inte nollan så den får du skarva med en toppklämma.
Utgångarna sitter på olika ställen också men de ser du.
Och den nya bryter inte nollan så den får du skarva med en toppklämma.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Ja, så (men de blå på ovansidan ska in i X, inte till höger om X).
Sedan ska inte strömbrytaren matas via en stickpropp...det är ju en fast installation.
Sedan ska inte strömbrytaren matas via en stickpropp...det är ju en fast installation.
Tack! Ja du, vi har en annan markis, den är gjord som fast installation. Denna markis är av oklar anledning inte det - utan istället med stickpropp, även jalusibrytaren är utanpåliggande. Det var så när jag köpte huset, får helt enkelt ta in en elektriker och snygga till det framöver.Bo.Siltberg skrev:
Lägger ny korrigerad skiss för referens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Av bilderna tycker jag det framgår att det inte är gjort av en fackman. Förra ägaren gjorde kanske ett missriktat försök att kringgå kraven på behörighet.
Bumpar denna tråd då jag ska installera en likadan. Lustigt nog upptäckte jag att den nuvarande jalusibrytaren saknar den svarta kabeln, och således aldrig kan ha fungerat om jag förstår rätt? Vi har alltid använt fjärrkontroll. Konsulterade en elektriker som sa att vi behöver en 5-ledare från markisen, men om jag förstår ovan svar rätt räcker en 4-ledare? Och till den jobbiga frågan, får jag som lekman byta kabel från markis till brytare?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Ja, en fyrledare räcker, men det kan vara enklare att hitta en femledare i dagligvaruhandeln.
Och nej du får inte byta kabeln utan behörighet så du får se till att ingen ser dig
Och nej du får inte byta kabeln utan behörighet så du får se till att ingen ser dig
Klicka här för att svara