Hej, hoppas jag kan få er input.

jag har en Frikyle konvektor (Rhoss) som styr hastigheten via den manuella trådanslutna fjärrkontrollern.
På denna så finns det fyra tåtar som går till fläkten (Common, Low, Medium och High) som styr hastigheten.

Har inte mätt ännu då den inte är inkopplad ännu men hastigheten styrs i tre olika hastigheter av en 230V ström.
(Jag vet inte just nu om de alla har samma ström eller olika styrka (jag kommer att mäta detta när det är installerat).

Nu till min fråga, hur styr jag hastigheten även via ett (trådlöst) relä (som tex Shelly) och även bibehåller den manuella omkopplaren för hastighet?

Med tanke på att:

1.
När den manuella trådbundna fjärrkontrollen är inställd på en hastighet så flyter en ström genom det kopplade reläets kontakt som i sin tur är kopplad mot fläktmotorn.

Vilken typ av relä eller konfiguration använder jag för att både kunna använda den manuella omkopplaren (för hastighet) från den trådbundna kontrollern samt tex en trådlös funktion via relät (tex Shelly) (som även den styr hastigheten).

Hur installerar / konfigurerar jag detta för att den manuella hastighets onkopplaren kontrollerar hastighet (trots att reläets trådlösa funktion också kontrollerar hastighet)? Om den manuella trådbundna kontrollen ändrar hastighet igen, hur prioriteras då detta framför reläets inställning?


Ett annat alternativ än ovan som skulle fungera är att använda Shelly men har inte 100% klurat ut hur det skulle styras.

2. Mina tankar är att använda en Shelly Pro 3 som har 3 potential fria kontakter. (Detta exempel fungerar utan problem troligen).
- Utan den manuella fjärrkontrollerna / omkopplaren.

Alternativt med en manuell Shelly tryckknapp:

3. Koppla den manuella fjärrkontrollen (med tre olika el ledningar som varsig kontrollerar hastighet) till en Shelly plus i4 (förutsatt att Shelly plus 4i stödjer detta) och sedan till motorns fyra motorkablar koppla tre Shelly Plus 1 med potential fria kontakter (som i sin tur kan styras av Shelly plus i4). Shelly plus 4i kan styra andra Shelly reläter via ett web anrop.

- Med den manuella fjärrkontrollerna / omkopplaren. (Osäker på om detta exempel fungerar).

Tack för er feedback, Meh Joakim
 

Bästa svaret

Den gamla hastighetsväljaren består med 99,9% sannolikhet av tre potentialfria kontakter som är byglade på ena sidan till Common och har trådarna till de tre hastighetslägena på andra sidan, en per kontakt. Motorn har flera lindningar och ju snabbare du vill att motorn skall gå, desto fler lindningar kopplas in (t.ex. 2/4/6 lindningar för Low/Medium/High).

Shelly Pro 3 har tre potentialfria kontakter och skulle alltså kunna kopplas på samma sätt, I1/I2/I3 byglas till Common och de tre andra trådarna till varsin kontakt O1/O2/O3. Den manuella väljaren kan därefter kopplas på undersidan, S1/S2/S3 och den fjärde tråden till L.

Pro%203%20wiring%20diagrams.png

Sen gäller det att ställa in Shellyn rätt också, enligt instruktionerna kan den ställas in på lite olika sätt: https://kb.shelly.cloud/knowledge-b...ewwebinterfacecommondata-Input/outputsettings

En tänkbar inställning är Input: Switch och Output: Edge Switch (men här kan det nog krävas lite experimenterande).
 
  • Gilla
jayal1972
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Den gamla hastighetsväljaren består med 99,9% sannolikhet av tre potentialfria kontakter som är byglade på ena sidan till Common och har trådarna till de tre hastighetslägena på andra sidan, en per kontakt. Motorn har flera lindningar och ju snabbare du vill att motorn skall gå, desto fler lindningar kopplas in (t.ex. 2/4/6 lindningar för Low/Medium/High).

Shelly Pro 3 har tre potentialfria kontakter och skulle alltså kunna kopplas på samma sätt, I1/I2/I3 byglas till Common och de tre andra trådarna till varsin kontakt O1/O2/O3. Den manuella väljaren kan därefter kopplas på undersidan, S1/S2/S3 och den fjärde tråden till L.

[bild]

Sen gäller det att ställa in Shellyn rätt också, enligt instruktionerna kan den ställas in på lite olika sätt: [länk]

En tänkbar inställning är Input: Switch och Output: Edge Switch (men här kan det nog krävas lite experimenterande).
Stort tack för det snabba svaret! Jag ska snart koppla in det hela och mäta den manuella fjärrkontrollen samt de 4 kablarna från denna, kopplade till motorn.Skönt att höra att den manuella kontrollern fortfarande kan användas då den även innehåller en termostat. Jag återkommer, Tack, Mvh Joakim
 
zarkov zarkov skrev:
Den gamla hastighetsväljaren består med 99,9% sannolikhet av tre potentialfria kontakter som är byglade på ena sidan till Common och har trådarna till de tre hastighetslägena på andra sidan, en per kontakt. Motorn har flera lindningar och ju snabbare du vill att motorn skall gå, desto fler lindningar kopplas in (t.ex. 2/4/6 lindningar för Low/Medium/High).

Shelly Pro 3 har tre potentialfria kontakter och skulle alltså kunna kopplas på samma sätt, I1/I2/I3 byglas till Common och de tre andra trådarna till varsin kontakt O1/O2/O3. Den manuella väljaren kan därefter kopplas på undersidan, S1/S2/S3 och den fjärde tråden till L.

[bild]

Sen gäller det att ställa in Shellyn rätt också, enligt instruktionerna kan den ställas in på lite olika sätt: [länk]

En tänkbar inställning är Input: Switch och Output: Edge Switch (men här kan det nog krävas lite experimenterande).
Hej igen!

Då har jag kopplat in fläkten, provkört och mätt :-)
Common = N och hastigheten styrs av 230V (L över respektive port) så tex när fläkthastighet 1av3 (Slow) väljs med det manuella reglaget så sätts 230V spänning över den porten / tråden. Om man manuellt sedan skiftar till fläkthastighet Medium sätts 230V spänning över denna port och kopplade tråd istället. Nu väntar jag bara på Shelly Pro 3 att levereras.

Fråga:
Min undran är om tex det manuella reglaget ställs in för hastigheten "Slow". Och jag sedan ställer Shelly att aktivera hastigheten medium så att medium hastighet porten / tråden spänning sätts till 230V, då har ju två av ingångarna på Shellyn 230Vv. Men det ska väl inte vara något problem då Shelly Pro 3 harpotentialfria kontakter?

Tack på förhand, Mvh Joakim
 
zarkov zarkov skrev:
Den gamla hastighetsväljaren består med 99,9% sannolikhet av tre potentialfria kontakter som är byglade på ena sidan till Common och har trådarna till de tre hastighetslägena på andra sidan, en per kontakt. Motorn har flera lindningar och ju snabbare du vill att motorn skall gå, desto fler lindningar kopplas in (t.ex. 2/4/6 lindningar för Low/Medium/High).

Shelly Pro 3 har tre potentialfria kontakter och skulle alltså kunna kopplas på samma sätt, I1/I2/I3 byglas till Common och de tre andra trådarna till varsin kontakt O1/O2/O3. Den manuella väljaren kan därefter kopplas på undersidan, S1/S2/S3 och den fjärde tråden till L.

[bild]

Sen gäller det att ställa in Shellyn rätt också, enligt instruktionerna kan den ställas in på lite olika sätt: [länk]

En tänkbar inställning är Input: Switch och Output: Edge Switch (men här kan det nog krävas lite experimenterande).
Hej igen! Återupplivar denna tråd då jag har framgångsrikt kört en Konvektor fläkt med ovanstående koppling (inkl fjärrkontroll).

Nu har jag köpt två andra (AC) konvektorer (Eveco). De har 6 hastigheter och styrs av en kontroll men den har 3 utgångar kopplat till styrkortet (upau).

Jag skulle vilja detektera om fläkten körs på Låg, Mellan eller Hög fart (och tex aktivera en pump i hög fart när fläkten körs på hög fart. Det går att styra manuellt med en Shelly men om man vill automatisera detta?

Utgångarna på upau kontroller kortet är svart (hög), röd (låg) och Orange mellan) samt blå (neutral).

Tyvärr ger de olika utgångarna en lägre spänning när de inte körs vilket ställer till det för vanliga reläer om de är inkopplade. Tex så får svart utgång (fritt från minnet) 70 Volt istället för 230 V när låg eller mellan körs. Det hela resulterar i att ett normalt relä brummar om det är inkopplat för de hastigheter som inte används om varje koppling är kopplad mot ett eget relä. Om ett Shelly används så triggas två av utgångarna (för mellan och Hög fart tex). Om utgången med den lägsta hastigheten är inkopplad mot ett relä och inte används så får den utgången en mindre spänning (kommer ej ihåg från minnet hur mycket 30 Volt ca) men inte tillräckligt för att trigga ett relä.

En Shelly PM eller liknande i ett Shelly scenario kan konfigureras till att detektera förbrukning som nämns i nedanstående tråd så det skulle vara en lösning:
https://www.byggahus.se/forum/threads/relae-som-aendrar-laege-vid-viss-effekt.226739/

Någon som vet hur man löser detta med ett "normalt" relä? (Kan ett motstånd användas?)
Hur gör man en koppling med vanliga reläer i ovanstående fall?

Tack för hjälpen! // Joakim
 
Lyckades inte editera :-)

Edit:
"
Tyvärr ger de olika utgångarna en lägre spänning när de inte körs vilket ställer till det för vanliga reläer om de är inkopplade (brummande). Tex så får svart utgång 130 Volt istället för 230 V när låg fart körs. Vad är värre att den röda utgången (låg hastighet) får 295 Volt när hög hastighet körs (Svart).
Hur löser man detta med ett vanligt relä?
Nu har jag kopplat in en 3-fas Shelly 3em som kan detektera spänningen per fas och slå av/på lasten (eller styra scenarion) men vågar inte koppla in kabeln för Låg hastighet (röda = 295 Volt när hög hastighet körs)) då Shelly 3em bara supporterar upp till 280 Volt.
"
 
Gissar att din Eveco är en rebrandad italiensk Sabiana? I så fall designad som min.

De tre tåtarna från styrkortet går isåfall till en sparkopplad trafo. Det finns som du säger 6 olika lindninguttag men bara 3 används (man kan byta om man vill). Motorn är kopplad till den "lägsta" lindningen och därför blir det överspänning på de "högre" uttagen när den går på högsta fart.

Jag tycker inte att det finns något enkelt sätt att lösa ditt behov med enbart reläer. Faktum är att ditt eget förslag att mäta ström (eller lika gärna spänning eller effekt) är det bästa. Det ska isåfall mätas mot/över motorn och inte över de tre tåtarna från styrkortet.

En fullösning skulle annars vara att sätta in tre egna dubbelt omkopplande mellanreläer som styrs av de tre tåtarna. Den ena omkopplaren får då mata spartrafons lindningar, medan den andra används för egen detektering. Jag rekommenderar inte detta eftersom man då även måste fundera ut hur man förreglar kopplingen så att inte felfall (relä som bränt fast eller släpper sent) leder till dubbelmatning av trafon. Det går visserligen genom att "kedja" reläer av typen "breake-before-make" men jag är tveksam till lösningen.
 
  • Gilla
jayal1972
  • Laddar…
Pen Pen skrev:
Gissar att din Eveco är en rebrandad italiensk Sabiana? I så fall designad som min.

De tre tåtarna från styrkortet går isåfall till en sparkopplad trafo. Det finns som du säger 6 olika lindninguttag men bara 3 används (man kan byta om man vill). Motorn är kopplad till den "lägsta" lindningen och därför blir det överspänning på de "högre" uttagen när den går på högsta fart.

Jag tycker inte att det finns något enkelt sätt att lösa ditt behov med enbart reläer. Faktum är att ditt eget förslag att mäta ström (eller lika gärna spänning eller effekt) är det bästa. Det ska isåfall mätas mot/över motorn och inte över de tre tåtarna från styrkortet.

En fullösning skulle annars vara att sätta in tre egna dubbelt omkopplande mellanreläer som styrs av de tre tåtarna. Den ena omkopplaren får då mata spartrafons lindningar, medan den andra används för egen detektering. Jag rekommenderar inte detta eftersom man då även måste fundera ut hur man förreglar kopplingen så att inte felfall (relä som bränt fast eller släpper sent) leder till dubbelmatning av trafon. Det går visserligen genom att "kedja" reläer av typen "breake-before-make" men jag är tveksam till lösningen.
Tackar som allra ödmjukast för din erfarenhet och hjälp!
Uppskattar din beskrivning över arkitektur och funktion!

Har efterforskat lite efter ditt uppskattade svar:
"
Jag tycker inte att det finns något enkelt sätt att lösa ditt behov med enbart reläer. Faktum är att ditt eget förslag att mäta ström (eller lika gärna spänning eller effekt) är det bästa. Det ska isåfall mätas mot/över motorn och inte över de tre tåtarna från styrkortet
"
En Shelly 3EM, eller en Shelly från PM serien (som mäter effekt) eller liknande löser problemet via Shelly scenarion. Ett Shelly scenario kan mäta effekten (som brukaren tar) vid de olika fläkt stegen och därmed kan man trigga Shelly enhetens relä (och därmed trigga andra reläer eller dylikt.

Som nämndes i en annan artikel nedan så kan man använda ett övervakningsrelä eller Eltako AR12DX:

https://www.elbutik.se/product.html/stromrela-ar12dx-1vxl-16a?category_id=15687

Hittade även detta överströms/underströms relä; GEYA GRI8-03/04 Over Current or Under Current Adjustable Relay. Borde finnas hos andra relä tillverkare oxå? Oklart om de skulle fungera men i teorin så skulle man ställa dessa på att detektera Låg, Mellan och hög fart och därmed kan man då trigga Grunfos pumparna (Low/High Speed i mitt fall).
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.