P Perry39 skrev:
OK, bra och informativt svar i tråden.

[länk]
Enligt din länk kostar 1m2 1995kr. Då har du långt mycket mer än du behöver.

• Gilla
mellansorken och 3 till
  • Laddar…
Mats-S
A AG A skrev:
Kanske några grannar har lite småskador på sina betongtrappor, då kan ni ju dela på förpackningen :cool:

Skumpe
S Stefan1972 skrev:
Fast det blir inte samma sak, då har du ett uppsåt att åsamka skada....
Hade TS skada uppkommit på annat sätt än uppsåtligen eller av likgiltighet så hade rimligen inte hantverkaren agerat som ett förvuxet barn och vägrat ta ansvar för sina handlingar.

Jag förstår att du inte vill ha lagningar i din trappa. Det vill inte TS heller.

• Gilla
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
H
P Perry39 skrev:
Hej, har ett problem som jag skulle behöva hjälp med. Vet inte riktigt vad jag skall göra.

2022 januari så installerade jag solceller på huset, en elektriker var här för att installera växelriktare och dra kablaget. När elektrikern borrar upp kabelkanalen så borrar han igenom vår entrétrapp som är i betong och detta göra han 4 gånger. Jag påtalar detta för honom och han tar sitt ansvar och säger att han återkommer när han pratat med sin chef.
Företag brukar ha ansvarsförsäkring, det är ju något de kan använda.

Jag får tag i chefen och meddelar att jag vill ha trappan återställd och inte lappad. Han går med på detta. Tar med sig en snickare och kommer ut och kikar på vad som skall göras. Jag går mer på att bygga om en trapp i trä om det är lättare men ser helst att dom använder material så som naturstenbeläggning Duratrapp eller liknande. Snickaren säger då att han inte har erfarenheten att göra det arbetet men skall ringa runt och kolla på detta.

Efter detta är det helt tyst. Jag har försökt ringa och maila VD och alla andra kontaktuppgifter jag kan få tag i när det gäller detta bolaget.

Kan jag på något sätt dra iväg en faktura eller liknande? Eftersom jag blir behandlad på detta sättet så vill jag verkligen att trappan återställs till sin forna glans. dvs. lyfta bort trappen med kranbil och dit med en ny betongtrapp. Detta kommer att kosta X antal tusenkronor.

Börjar tappa tålamodet efter mer än 1 års väntande...

S Simsgrodan skrev:
Med vändas mot dig menar jag det jag skrivit i en senare kommentar, är det en uppenbar koppling till en person (t.ex. att ange VD) kan du åtalas för förtal. Med ”dom på att de lurats” menar jag att en domstol slagit fast att firman inte följt lagen. TS kan absolut skriva fakta så länge han kan bevisa att det är obestridliga fakta, inte hans egen uppfattning av vad som hänt. Som amatör ska man vara försiktig när man tassar in på juridik.
Han får skriva sin egen uppfattning om vad som hänt också, annars skulle det vara olagligt att lämna butiksrecensioner på hemsidor för sådant

A AG A skrev:
För du vet hur mycket jag behöver? Jag kan täcka över hålen så får jag en snygg zebra trappa, är det de du tänker? Varför sitter du ens och kommenterar, tröttnat på familjeliv?

B Byggahus48 skrev:
• Kollade sidan du hänvisade till och förstår inte vad du menar. Din trappa är väl knappast 15 kvm? Kan vara bra om du klickar på länken och anpassar dig till måttet på DIN TRAPPLATÅ som du anser bör bytas ut. Vad pratar vi om då? 1-1,5 kvm?
• Sedan är din trappa inte ny! Hur gammal är den? Åldersavdrag?
• Om du hoppas få en NY TRAPPA betald av firman så önskar jag dig lycka till! Följer gärna de turerna här i forumet. Skev faktiskt att du måste vara REALISTISK för att kunna nå framgång.
• Förstår att du är förbannad att de lämnade trapplatån på detta sätt, men om du är realistisk i dina krav, så kanske du når framgång. Annars kan detta landa i ett läge ”där du kör pannan i väggen gång på gång och det enda du får är en blodig panna, huvudvärk, sömnlöshet, magsår och en knuten näve i fickan av vanmakt”.
• Sök upp firmans ansvarige. Visa dem bilder på skadorna och diskutera med dem (inte oss här) om nivån på ev skadestånd. Klart de ska ta sitt ansvar, men räkna inte med en fullständigt renoverad/ny trappa. Det får du inte och det ska du inte heller ha. Alla kan göra fel, men med sansad diskussion bör mi komma fram till en lösning för båda.
GLAD PÅSK
• Kollade sidan du hänvisade till och förstår inte vad du menar. Din trappa är väl knappast 15 kvm? Kan vara bra om du klickar på länken och anpassar dig till måttet på DIN TRAPPLATÅ som du anser bör bytas ut. Vad pratar vi om då? 1-1,5 kvm?
  • För jag vill lappa trappen? Jag vill ha en enhetlig trappa så som den såg ut innan, vet du hur stor trappan är? Frågade inte om din åsikt om huruvida mycket jag behöver av en produkt eller hur mycket jag kan kräva.
• Sedan är din trappa inte ny! Hur gammal är den? Åldersavdrag?
  • Trappan är inte ny, det är inte en veteranbil som fått repor heller, men visst fan vill man att den ska se enhetlig ut?
• Om du hoppas få en NY TRAPPA betald av firman så önskar jag dig lycka till! Följer gärna de turerna här i forumet. Skev faktiskt att du måste vara REALISTISK för att kunna nå framgång.
  • Klart jag vill ha en ny trappa, alt. reparerad enhet inte ett lapptäcke.
• Förstår att du är förbannad att de lämnade trapplatån på detta sätt, men om du är realistisk i dina krav, så kanske du når framgång. Annars kan detta landa i ett läge ”där du kör pannan i väggen gång på gång och det enda du får är en blodig panna, huvudvärk, sömnlöshet, magsår och en knuten näve i fickan av vanmakt”.
  • Jag är realistisk nog.
• Sök upp firmans ansvarige. Visa dem bilder på skadorna och diskutera med dem (inte oss här) om nivån på ev skadestånd. Klart de ska ta sitt ansvar, men räkna inte med en fullständigt renoverad/ny trappa. Det får du inte och det ska du inte heller ha. Alla kan göra fel, men med sansad diskussion bör mi komma fram till en lösning för båda
  • står i tråden att jag har haft kontakt med den ansvarige (Chefen mao. VD) men får inte kontakt med hen längre. Är inte detta ett diskussions forum för att ställa frågor och få hjälp/råd? Eller jag kanske tolka det fel, man kanske bara ska in och gnälla i andras trådar som ni är ett gäng som gör? Jag har varit väldigt lugn och fin i min diskussion med firman och erbjudit en rad olika "billigare" lösningar som jag skrev när jag starta tråden. Vv. läs en gång till, ta din tid.

P Perry39 skrev:
För du vet hur mycket jag behöver? Jag kan täcka över hålen så får jag en snygg zebra trappa, är det de du tänker? Varför sitter du ens och kommenterar, tröttnat på familjeliv?
Vadå behöver? Du kanske tycker att du behöver en Ferrari också. Men frågan ör väl vad du har rätt till.
Jag säger bara "lycka till:rofl:"

• Gilla
Festlund
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är väl klart de inte kan köra en ny annorlunda beläggning på bara översta delen av trappan. Det kommer att se bra märkligt ut.

Jag håller med om att TS inte kan kräva en ny - men man kan inte kräva att TS ska acceptera en trappa som inte har någorlunda motsvarande utseende som innan. Och det är bra om lagningen överlever första vintern.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Vadå behöver? Du kanske tycker att du behöver en Ferrari också. Men frågan ör väl vad du har rätt till.
Jag säger bara "lycka till:rofl:"
okej, bra värde du tillför här på forumet. Lycka till med dina trolltrådar i framtiden

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Måste säga att ha en fin sjöstenstrapp på ett tidstypiskt hus från den tiden hör till. Håller i evigheter precis som träfönster om de sköts väl.

• Gilla
Perry39 och 2 till
  • Laddar…
P Perry39 skrev:
yes, här. Hålen är alltså genomgående.
Det var en taskig trappa. Den där gamla kåken är det tyvärr inte värt att lägga pengar på.

• Haha
Perry39
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Hur gick det med din trappa @Perry39 ?
Jo, de återkopplade till slut och kom och åtgärdade det med microcement. Det har nu stått i två år, i ur och skur, och det ser ut att klara sig bra! 🙂

Tack för att du frågar!

• Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.