56 826 läst ·
73 svar
57k läst
73 svar
Ghostad av hantverkare som hade sönder vår entrétrapp
Det är du som är en oseriös skojare. Man hänger inte ut företag "bara sådär". Särskilt inte om man bara hört ena sidans version. Nu börjar det dessutom visa sig att TS endera är ett "Troll", eller också verklighetsfrånvänd person.Skumpe skrev:
• Så bra med bilder som man kan zooma in. Det är inte måttligt hur värdefull denna gamla trappa är. För 15kkr antar jag att det även ingår att byta ut den handmålade dörren med sprickor. Samt tröskeln där det spillts färg. För det är väl hantverkaren som ställt till även dessa saker. (Med tanke på beräknade återställandekostnadenP Perry39 skrev:
• Har du hävdat att det kommer att kosta firman 15kkr att få ordning på din ”eminenta trappavsats” så förstår jag om de slutar att diskutera med dig. Nyansera sig och sina krav, är aldrig fel. Trappavsatsen, dörr, foder, tröskel, sprickor i putsen var väl knappast nytt. Det du max kan begära är en okej-lagning.
Medlem
· Västra Götaland
· 134 inlägg
Nån trapp i dansk sjösten måste väl gå att få tag på gratis någonstans.
Ingen vill ha dansk sjösten idag.
Ingen vill ha dansk sjösten idag.
Nej det är inte det vackraste!
Vad säger försäkringsbolagen?P Perry39 skrev:Hej, har ett problem som jag skulle behöva hjälp med. Vet inte riktigt vad jag skall göra.
2022 januari så installerade jag solceller på huset, en elektriker var här för att installera växelriktare och dra kablaget. När elektrikern borrar upp kabelkanalen så borrar han igenom vår entrétrapp som är i betong och detta göra han 4 gånger. Jag påtalar detta för honom och han tar sitt ansvar och säger att han återkommer när han pratat med sin chef.
Jag får tag i chefen och meddelar att jag vill ha trappan återställd och inte lappad. Han går med på detta. Tar med sig en snickare och kommer ut och kikar på vad som skall göras. Jag går mer på att bygga om en trapp i trä om det är lättare men ser helst att dom använder material så som naturstenbeläggning Duratrapp eller liknande. Snickaren säger då att han inte har erfarenheten att göra det arbetet men skall ringa runt och kolla på detta.
Efter detta är det helt tyst. Jag har försökt ringa och maila VD och alla andra kontaktuppgifter jag kan få tag i när det gäller detta bolaget.
Kan jag på något sätt dra iväg en faktura eller liknande? Eftersom jag blir behandlad på detta sättet så vill jag verkligen att trappan återställs till sin forna glans. dvs. lyfta bort trappen med kranbil och dit med en ny betongtrapp. Detta kommer att kosta X antal tusenkronor.
Börjar tappa tålamodet efter mer än 1 års väntande...
Med vändas mot dig menar jag det jag skrivit i en senare kommentar, är det en uppenbar koppling till en person (t.ex. att ange VD) kan du åtalas för förtal. Med ”dom på att de lurats” menar jag att en domstol slagit fast att firman inte följt lagen. TS kan absolut skriva fakta så länge han kan bevisa att det är obestridliga fakta, inte hans egen uppfattning av vad som hänt. Som amatör ska man vara försiktig när man tassar in på juridik.S Sir Duke skrev:Vad menar du med "vändas mot dig"? Antingen är det brottsligt eller inte. Företag kan inte förtalas, punkt.
Och vad menar du med att företaget ska ha "lurats"?
TS kan utan någon som helst risk skriva fakta, att de borrat en massa hål och inte åtgärdat och inte svarar på kontaktförsök. Att sätta 0 eller 1 stjärna är också helt lagligt.
Om en spridd uppgift är sann eller ej har ingen bäring för förtalsfrågan i vår germanska rättskultur. Det är anglosaxerna som har det upplägget. Och som sagt, företag kan inte blir förtalade.S Simsgrodan skrev:Med vändas mot dig menar jag det jag skrivit i en senare kommentar, är det en uppenbar koppling till en person (t.ex. att ange VD) kan du åtalas för förtal. Med ”dom på att de lurats” menar jag att en domstol slagit fast att firman inte följt lagen. TS kan absolut skriva fakta så länge han kan bevisa att det är obestridliga fakta, inte hans egen uppfattning av vad som hänt. Som amatör ska man vara försiktig när man tassar in på juridik.
För att avsluta det här stickspåret: nej, företag kan inte bli förtalade. Men då jag letar på nätet är juristerna helt överens, om en person kan ses som ”utpekad” kan du fällas för förtal mot den personen. Och du har rätt i att det inte spelar någon roll om det är sant eller ej, bara det är misskrediterande. Men eftersom domar är offentlig handling har jag svårt att se att man sprider uppgifter som är misskrediterande om man upprepar vad de säger. Men eftersom det förekommer råd här på forumet att hänga ut företag vill jag nämna riskerna man tar, oberoende av hur rätt man anser att man har.Claes Sörmland skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Fast det faller väl ändå inte under allmänna åtal så då ska ju vederbörande anmäla en också och det ska nog till nåt väldigt extremt innan ett sådant åtal leder till nånting.........Att namnge ett företag eller dess anställda och spy galla över ett dåligt arbete anses nog knappast som förtal......S Simsgrodan skrev:För att avsluta det här stickspåret: nej, företag kan inte bli förtalade. Men då jag letar på nätet är juristerna helt överens, om en person kan ses som ”utpekad” kan du fällas för förtal mot den personen. Och du har rätt i att det inte spelar någon roll om det är sant eller ej, bara det är misskrediterande. Men eftersom domar är offentlig handling har jag svårt att se att man sprider uppgifter som är misskrediterande om man upprepar vad de säger. Men eftersom det förekommer råd här på forumet att hänga ut företag vill jag nämna riskerna man tar, oberoende av hur rätt man anser att man har.