1 487 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Överskottsproduktion solceller
Hej!
Kanske har denna eller liknande fråga ställts tidigare men kunde inte hitta något därav mitt inlägg.
Jag kommer få solceller installerade inom kort och har börjat fundera lite kring vilket typ avtal som är mest lönsamt när det gäller att sälja överskott vid produktion.
Jag väljer mellan två leverantörer där den ena köper överskott för månadsmedel + 2 öre och den andra köper enligt spotpris per timme.
I min värld så är leverantören som köper enligt spotpris mer lönsam då det historiskt sett oftast är högre spotpris på dagarna när jag kommer att producera min el. Eller tänker jag helt fel här? Vad för typ av avtal har ni andra som är mikroproducenter?
Tack på förhand för svar och tack för ett bra forum!
Kanske har denna eller liknande fråga ställts tidigare men kunde inte hitta något därav mitt inlägg.
Jag kommer få solceller installerade inom kort och har börjat fundera lite kring vilket typ avtal som är mest lönsamt när det gäller att sälja överskott vid produktion.
Jag väljer mellan två leverantörer där den ena köper överskott för månadsmedel + 2 öre och den andra köper enligt spotpris per timme.
I min värld så är leverantören som köper enligt spotpris mer lönsam då det historiskt sett oftast är högre spotpris på dagarna när jag kommer att producera min el. Eller tänker jag helt fel här? Vad för typ av avtal har ni andra som är mikroproducenter?
Tack på förhand för svar och tack för ett bra forum!
Bästa svaret
Rörligt timspot är helt klart rätt när nan har solceller, så du tänker rätt. Månadsmedel är ovanligt att någon erbjuder.
Sen kan man fundera på om det är motiverat att ha månadsrörligt 1e dec-31e jan när man inte producerar något men ofta behöver värme dygnet runt (om man inte har fjärrvärme eller värmer enbart med ved)
Sen kan man fundera på om det är motiverat att ha månadsrörligt 1e dec-31e jan när man inte producerar något men ofta behöver värme dygnet runt (om man inte har fjärrvärme eller värmer enbart med ved)
Tack! Då är jag inte helt ute och cyklar i mina tankarM mortimer skrev:Rörligt timspot är helt klart rätt när nan har solceller, så du tänker rätt. Månadsmedel är ovanligt att någon erbjuder.
Sen kan man fundera på om det är motiverat att ha månadsrörligt 1e dec-31e jan när man inte producerar något men ofta behöver värme dygnet runt (om man inte har fjärrvärme eller värmer enbart med ved)
Klicka här för att svara