1 107 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Byta direktverkande till LLVP?
Hej!
Har ett garage på ~20 kvm som frostsäkras med ett direktverkande element; Håller 10 grader, men drar ändå 4-6 kWh/dygn nu när det, för Skåne, är kallt (~ -10 på natten). Det bliver inte jättemycket - kanske 100 kWh för december - men om priset drar iväg till 10 kr+/kWh bliver det ändå pengar av det.
Om det går att få ~COP 3 ut av en mindre LLVP skulle det troligen löna sig inom LLVP:n's tekniska livslängd, men går det ens att uppnå om jag endast vill hålla 10-15 grader inomhus? Vilken pump ska jag titta på? Dom jag hittat går inte att ställa så lågt.
Har ett garage på ~20 kvm som frostsäkras med ett direktverkande element; Håller 10 grader, men drar ändå 4-6 kWh/dygn nu när det, för Skåne, är kallt (~ -10 på natten). Det bliver inte jättemycket - kanske 100 kWh för december - men om priset drar iväg till 10 kr+/kWh bliver det ändå pengar av det.
Om det går att få ~COP 3 ut av en mindre LLVP skulle det troligen löna sig inom LLVP:n's tekniska livslängd, men går det ens att uppnå om jag endast vill hålla 10-15 grader inomhus? Vilken pump ska jag titta på? Dom jag hittat går inte att ställa så lågt.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 159 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 159 inlägg
De minsta llvp ligger på 6000:-, och de drar lite ström också så det blir många år innan den är betald, däremot kan det ju motiveras med att Du drar ditt strå till stacken, eller vad nu Ulf sade..
Idag har alla kända fabrikat av LLVP möjlighet till underhållsvärme. Antingen ett fast läge på 8 °C eller t.ex. helt ställbart 10-30 °C. Dock kostar även en enklare modell uppåt 20 tkr med installation så man får räkna lite på energibesparingen. Men in dagens läge med jättehöga el-priset borde det löna sig på sikt.
Vet du vilken COP man kan räkna med i läge underhållsvärme? Jag har fått för mig att det är ganska lågt men kan inte riktigt backa upp det påståendet. Behövs det eltillskott för avfrostningen månntro?J Josth skrev:Idag har alla kända fabrikat av LLVP möjlighet till underhållsvärme. Antingen ett fast läge på 8 °C eller t.ex. helt ställbart 10-30 °C. Dock kostar även en enklare modell uppåt 20 tkr med installation så man får räkna lite på energibesparingen. Men in dagens läge med jättehöga el-priset borde det löna sig på sikt.
Redigerat:
Det behövs absolut inte el-tillskott för avfrostningen. Däremot kan man ha en el-radiator inställd på 5 °C som ren back-up om det mot förmodan skulle bli fel på luftvärmepumpen och man förvarar frostkänsliga saker i garaget. Eftersom temperaturskillnaden ute och inne blir mindre vid underhållsvärme så ökar COP. Vad exakt för COP man kan räkna med vet jag dock inte. Avfrostningarna kan möjligen ta aningen längre tid vid underhållstemperatur.
Bästa svaret
För att knyta an till TS fråga så installerade jag en LLVP, Daikin Caldo R25, i mitt garage på ca 37m2 för ca 2 år sedan. LLVP är ställd till 13 grader och går att reglera mellan 10 och 30 grader. Jag vill inte gå lägre än 13 grader för då får jag ytrost på snickerimaskiner och handverktyg. Tidigare använde jag elradiatorer, 3 x 1000 Watt, för uppvärmning. De är numera ställda på frostfritt.JesperKn skrev:
Hej!
Eftersom jag har en separat elmätare på undercentralen till garaget så gjorde jag idag en uppskattning av förbrukningen för uppvärmning före och efter (rensat från andra förbrukare som kyl och frys mm).
Jag kommer fram till en motsvarande COP på 3,8 givet lika förutsättningar, så jag tycker att du kan räkna med en COP på 3.
Ska du göra något mer radikalt så är det givetvis att stänga av värmen helt om det går.
Tack - präcist detta jag va ute efter.ClasseClas skrev:
För att knyta an till TS fråga så installerade jag en LLVP, Daikin Caldo R25, i mitt garage på ca 37m2 för ca 2 år sedan. LLVP är ställd till 13 grader och går att reglera mellan 10 och 30 grader. Jag vill inte gå lägre än 13 grader för då får jag ytrost på snickerimaskiner och handverktyg. Tidigare använde jag elradiatorer, 3 x 1000 Watt, för uppvärmning. De är numera ställda på frostfritt.
Eftersom jag har en separat elmätare på undercentralen till garaget så gjorde jag idag en uppskattning av förbrukningen för uppvärmning före och efter (rensat från andra förbrukare som kyl och frys mm).
Jag kommer fram till en motsvarande COP på 3,8 givet lika förutsättningar, så jag tycker att du kan räkna med en COP på 3.
Ska du göra något mer radikalt så är det givetvis att stänga av värmen helt om det går.
Klicka här för att svara