4 881 läst ·
43 svar
5k läst
43 svar
Betonghålsten i källaren - verktyg?
Bästa svaret
https://www.byggahus.se/forum/threa...skruvdragare-slagborr-borrhammare-etc.234091/
Tidigare klistrad tråd, kanske dax igen..
Med det avklarat kan vi hoppas det dröjer iaf ett halvår innan samma diskussion blossar upp igen
Tidigare klistrad tråd, kanske dax igen..
Med det avklarat kan vi hoppas det dröjer iaf ett halvår innan samma diskussion blossar upp igen
Här är en bra kvalitetsmaskin som nästan på pricken klarar sig inom budget.
Det är en sån här eller liknande du behöver!
Det är en märkesmaskin i lagom storlek som kommer tillgodose dina husbehov.
Ska du börja bila upp källargolv eller borra massor med 20 mm hål i natursten så behövs en kraftigare maskin men då är det rimligt att hyra!
https://www.amazon.se/Makita-HR2470...ocphy=9062454&hvtargid=pla-382243831813&psc=1
Det är en sån här eller liknande du behöver!
Det är en märkesmaskin i lagom storlek som kommer tillgodose dina husbehov.
Ska du börja bila upp källargolv eller borra massor med 20 mm hål i natursten så behövs en kraftigare maskin men då är det rimligt att hyra!
https://www.amazon.se/Makita-HR2470...ocphy=9062454&hvtargid=pla-382243831813&psc=1
Fantastiskt bra info! Hade inte heller sett den fina posten med en gedigen beskrivning av resultatet av de olika maskinernas prestanda. Topp!
Man vill ju gärna ha allt för inga pengar. Vi kommer bila upp golvet i källaren på några ställen men där tror jag vi hyr maskin för någon hundring i stället när vi väl ger oss in i det projektet.
Man vill ju gärna ha allt för inga pengar. Vi kommer bila upp golvet i källaren på några ställen men där tror jag vi hyr maskin för någon hundring i stället när vi väl ger oss in i det projektet.
Det är klokt. Men det beror lite också på hur man tänker sig att arbetet ska gå till. Jag har gjort båda, för vissa tyngre bilningsjobb som ska ske "konstant under en helg" eller liknande har jag hyrt en Hilti 1000 AVR. Men jag har också kört mycket med min bosch som gör ett bra jobb trotts mycket mindre kraft. Mycket av det jobben som jag gör hemma (både borra och bila) går inte att göra i ett svep så att då hyra blir jävligt omständigt och dyrt. Att det inte går att göra allt i ett svep kan bero på familjen etc. att man inte får tillfälle. Men också själva jobbet, om det är ett jobb där man måste bila och plocka bort sten samtidigt för att komma åt och komma vidare så går det lite tid på själva bilandet => dyr hyra.Z Zeke_Varg skrev:Fantastiskt bra info! Hade inte heller sett den fina posten med en gedigen beskrivning av resultatet av de olika maskinernas prestanda. Topp!
Så man får försöka hitta den lösning som passar en själv.
Alltså, 98% att jag inte fattar el så är chucken knas. Försökt förstå bristfällig instruktion och videos men kan ändå inte få till att borren sitter fast. Som jag förstår det ska man bara trycka ner borren och trycka ner chuckdelen? Vridit och försökt men känner inte att den låses fast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om borret är löst på så sätt att det går att dra fram och tillbaka ett par centimeter, men inte går att dra loss, så är allt ok. Det ska vara så!Z Zeke_Varg skrev:Alltså, 98% att jag inte fattar el så är chucken knas. Försökt förstå bristfällig instruktion och videos men kan ändå inte få till att borren sitter fast. Som jag förstår det ska man bara trycka ner borren och trycka ner chuckdelen? Vridit och försökt men känner inte att den låses fast.
[bild] [bild] [bild]
Om borret däremot går att dra loss så är något knas.
Förresten så tror jag inte att du ska behöva dra bak chucken när du du fäster borret. Bara tryck in så ska den låsa.
Chucken drar man bak för att lossa borret!
Chucken drar man bak för att lossa borret!
Testa att bara trycka in borren i chucken. Den borde greppa då. Men som sagt, den kommer vara rörlig nån centimeter ut och in, men den ska inte gå att dra loss såvida du inte håller bak chucken samtidigt.Z Zeke_Varg skrev:
Japp. Det måste vara en SDS+ borr. Då trycker man bara ner den, utan att dra bak chucken. Man måste få ner den i rätt läge så man får vrida lite på borret samtidigt som man trycker nedåt för att hitta spåret.
När den sitter fast ska den som sagt kunna röra sig någon centimeter i axialled, det är hela vitsen med SDS-fästet.
Så här ser fästet ut

Du ser spåren på sidorna som måste möta motsvarande klack i chucken. Borret hålls fast av två kulor som låser de ovala spåren.
När den sitter fast ska den som sagt kunna röra sig någon centimeter i axialled, det är hela vitsen med SDS-fästet.
Så här ser fästet ut
Du ser spåren på sidorna som måste möta motsvarande klack i chucken. Borret hålls fast av två kulor som låser de ovala spåren.
Japp, det stämde att det var mitt fel, inte maskinens. Får se till att köpa lite bättre borrar.tommib skrev:
Japp. Det måste vara en SDS+ borr. Då trycker man bara ner den, utan att dra bak chucken. Man måste få ner den i rätt läge så man får vrida lite på borret samtidigt som man trycker nedåt för att hitta spåret.
Så här ser fästet ut
[bild]
Får se om jag köper nåt billigare sett för enklare jobb sen nån finare för graniten i trädgården.
Vet inte hur känsligt det är på SDS+ fästet men med SDSmax har jag fått problem ibland när grejerna inte varit infettade. Nu verkar det inte vara problemet i ditt fall men värt att tänka på!
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag vill bara fylla på ditt redan bra inlägg med lite onödigt vetande om handhållet.tommib skrev:
Det finns en uppsjö av Hex-nackar, olika dimensioner typ 19, 22, 25, 28, 32 men 22 är vanligast och en del av dessa dimensioner har utgått idag. Hex 19 används till dimensionsstens industrin.
Der finns lite olika längder men den du nämner på 108 mm är vanligast, men det finns både kortare och längre.
Det finns även med och utan krage(collar) och vissa med en speciell urborrning i bakkant ax nacken för spolrör. Givetvis med olika diametrar och längder.
Jag råkar ha jobbat en del med dessa ”utdöende” produkter, fick höra att man pratat om att dessa skulle försvinna redan på 90-talet från gruvindustrin men än är vi nog inte där.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden