Har övertagit en poolvärmepump som ska kopplas in så småningom. Vid tänkt placering finns det sedan tidigare uttag som ligger under en säkring på 10A. Är det något som kommer räcka, eller ska jag se till att elektriker drar fram ny kabel? Hur funkar det?
Specifikationsetikett på en poolvärmepump med information om effekt, ström och andra tekniska detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det blir förmodligen en kraftig startström men 10 A trög bör absolut räcka. Viktigt att det finns jordfelsbrytare.

• Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det blir förmodligen en kraftig startström men 10 A trög bör absolut räcka. Viktigt att det finns jordfelsbrytare.
Japp, det var det första vi såg till att fixa när vi tog över huset -18.
Det här med "trög" är nytt för mig. Är det något du kan utveckla så jag förstår?

Finns snabba och tröga säkringar beroende på vilka startströmmar de ska klara och hur elnätet är dimensionerat där man bor. C10A betyder trög automatsäkring och är standard normalt. B10A är snabb automatsäkring. D10A är extra trög automatsäkring.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
En trög säkring tål mer "överlast" i några sekunder just vid uppstart (då maskiner kan dra flera ggr mer än vid normal drift) för att sedan fungera som en "vanlig" säkring. Det finns lite olika "tröghet" på säkringar, för automatsäkringar brukar det normalt vara B=snabb eller C= trög sedan finns det D=som är lite extra trög.
Här hinner man knappt börja innan andra har diktat färdigt :(

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Tack båda! Kul att lära nytt! Det är en diazedcentral, och har jag fattat rätt är dessa säkringar tröga allihop. Är det korrekt uppfattat?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Ok, gammal central men de fungerar utmärkt. Se efter att symbolen för trög diazed finns på den säkringen. Ser ut som en liten kringla och finns på förpackningen till porslinssäkringar om det det står trög på.

• Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.