J
tommib tommib skrev:
Kopplar du in både matning direkt till fläkten och via trafo? Varför har du ritat att du kopplar in trafon på motorsidan av plinten?
Nej, jag provkör fläkten med direkt matning. Annars kopplar jag bort det när motorn matas med transformator.

J
D Dilato skrev:
jag fattar inte vad transformatorn ska göra?
Varvtalskontroll har du ju (om jag läst rätt) inbyggd i fläkten, allt du behöver är en potentiometer eller en variabel DC-spänning 0-10V.

Din transformator ger ju ut: VRTE C: 75 V, 110 V, 145 V, 180 V, 230 V AC.

Ett besläktat scenario avhandlades här:
[länk]
Transformator ska ge olika volt till motorn helt enkelt. Den matas med 230 v och ger ut stegvis volt, 5 steg. Nån vartalsstyrning har jag inte sett på fläkten. Det finns på EC motorer men inte AC.

Men du måste ju koppla in AC-fläkten på rätt sätt till transformatorn, inte som du gjort och ansluter N till kondensatorsidan av hjälplindningen i fläktmotorn. Hoppas motorlindningarna inte är brända nu.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
J Jens33 skrev:
Transformator ska ge olika volt till motorn helt enkelt. Den matas med 230 v och ger ut stegvis volt, 5 steg. Nån vartalsstyrning har jag inte sett på fläkten. Det finns på EC motorer men inte AC.
Nu ser jag det.
Då ska väl transformatorns utgång kopplas in istället för direkt till nätet, alltså in på L och N?

J
D Dilato skrev:
Nu ser jag det.
Då ska väl transformatorns utgång kopplas in istället för direkt till nätet, alltså in på L och N?
Det tror jag inte. Fläkten har ju kondensator. Transformatorn ska kopplas över den enligt schemat.
Om man kopplar tvärtom då går antagligen fläkten åt andra hållet.
Output från transformatorn ska kopplas till BU tror jag.

Bästa svaret

J Jens33 skrev:
Det tror jag inte. Fläkten har ju kondensator. Transformatorn ska kopplas över den enligt schemat.
Om man kopplar tvärtom då går antagligen fläkten åt andra hållet.
Output från transformatorn ska kopplas till BU tror jag.
Vad är kondensatorns uppgift ?

I enfasmotorer så har man hjälplindning i mer eller mindre 2-fas konfiguration. hjälplindningen matas via konding så att strömmen går före huvudströmmen ett antal grader och på så sätt ger roterande fält
och vridmoment åt rotorn så att den kan starta. Ofta är den här lindningen inte dimmensionerad för kontinuerlig drift rent värmeavledningsmässigt och man kanske växlar mellan en startkondensator
för hög ström och driftkondensator i startprocessen. första läget för
startmomentet och det andra för att förbättra effektfaktorn på motorn etc.

för motorer med låg nödvändig startmoment (fläktar) så kanske man bara har driftkonding.

https://swnet.teknik.elektronik.narkive.com/Ytxst2Gz/enfasmotor

I min värld är en transformator en enhet som sänker eller höjer en växelspänning. Ingen polaritet, kan kopplas valfritt.
Om man nu antar att man matar befintlig anslutning L-N med en lägre spänning (via transformator) borde väl motorn gå långsammare, allt annat lika?

Att koppla in mellan L och hjälplindningen (BU) enbart kan aldrig vara nyttigt.

J
D Dilato skrev:
Vad är kondensatorns uppgift ?

I enfasmotorer så har man hjälplindning i mer eller mindre 2-fas konfiguration. hjälplindningen matas via konding så att strömmen går före huvudströmmen ett antal grader och på så sätt ger roterande fält
och vridmoment åt rotorn så att den kan starta. Ofta är den här lindningen inte dimmensionerad för kontinuerlig drift rent värmeavledningsmässigt och man kanske växlar mellan en startkondensator
för hög ström och driftkondensator i startprocessen. första läget för
startmomentet och det andra för att förbättra effektfaktorn på motorn etc.

för motorer med låg nödvändig startmoment (fläktar) så kanske man bara har driftkonding.

[länk]

I min värld är en transformator en enhet som sänker eller höjer en växelspänning. Ingen polaritet, kan kopplas valfritt.
Om man nu antar att man matar befintlig anslutning L-N med en lägre spänning (via transformator) borde väl motorn gå långsammare, allt annat lika?

Att koppla in mellan L och hjälplindningen (BU) enbart kan aldrig vara nyttigt.
Jag har uppfattat det som att kondensatorn tar bort toppar när man växlar med transformatorn.
Jag vet inte riktigt mycket hur den här fläkten ska kopplas därför är jag här.
Tackar för all information jag kan få.

tommib
Nej, så funkar det inte.

Utgången från trafon kopplas till fläktens nätingång.

Förhoppningsvis har du inte bränt sönder något med dina chanskopplingar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N och U på transformatorn ska till N och L på ac-fläkten. Hoppas bara inget är bränt nu och att du inte fått någon el-stöt som du håller på och gissar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J
Jag ska mäta med voltmeter om transformatorn funkar och ger rätt matning till att börja med.
Hur fläkten ska matas får vi se.
Det kan hända att första gången när jag kopplade enligt schema No.3 (första bilden i tråden) då glömde jag att bort koppla matningen till fläkten från eluttaget.
Om så är fallet då kunde transformatorn matas på båda sina spolar med 230v vilket förklarar att den blev väldigt varm.
Eller vad tycker ni?

Din koppling med L på ena sidan och BU på andra sidan (parallellt med kondensatorn) innebär att kondensatorn leder en hög ström.
En 1uF kondensator vid 50Hz har en capacitiv reaktans på 3183 ohm, och drar då 15W vid 220 V!
Dettta kan snabbt skada kondensatorn.

J
D Dilato skrev:
Din koppling med L på ena sidan och BU på andra sidan (parallellt med kondensatorn) innebär att kondensatorn leder en hög ström.
En 1uF kondensator vid 50Hz har en capacitiv reaktans på 3183 ohm, och drar då 15W vid 220 V!
Dettta kan snabbt skada kondensatorn.
Nu har jag i alla fall ingen fungerande transformator. Proppen har gått. Den är 1,25 A 250 v.
Jag kopplade först transformatorn till jumper ingången. Tror att glömde dra ut sladden till fläkten. Detta för att jag stängde ner från centralen och fläkten var tyst.
Ditt alternativ är att koppla direkt på N och L vilket låter logiskt iofs. Så gör man inte med EC fläktar. Men det kan mycket väl stämma med AC fläktar.
Jag måsta till biltema och köpa proppen.

Det blir nog enklare om du köper en säkring, i ditt fall en glas(rörs)säkring.
Propp är mer ett slanguttryck, man säger proppsäkring, proppskåp.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Säkring
Biltema har inte den varianten (1,25 A), men Jula och Kjell&Company har.

J
D Dilato skrev:
Det blir nog enklare om du köper en säkring, i ditt fall en glas(rörs)säkring.
Propp är mer ett slanguttryck, man säger proppsäkring, proppskåp.
[länk]
Biltema har inte den varianten (1,25 A), men Jula och Kjell&Company har.
Hjälpte inte att byta säkringen. transformatorn är urfunktion.
Fläkten går i alla fall som den ska.

E
Det blev läropengar alltså. Så vilken kunskap har du köpt för slantarna?

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.