D
Såhär borde det fungera.

Jag kopplar motorns styrning till ett relä (1). Den ena matningen till relät kommer från Qubino och den andra från styrkort.

Relät på styrkortet drar (styr) det första relät (1). Har startsignal skickats så ställs relät för matning via styrkortet om inte så står den på qubino.
 
D
Det borde kunna funka så…..
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Ja det är ju värt att testa iallafall (y)
 
D
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Ja det tror jag att den kommer att göra, den kabel ska väll dock gå till fläkten?
Det är här det blir krångligt.
Att få den att styra via intern automatik är ganska lätt, bara att lägga signalen via ett relä som är nc så kommer den gå på intern styrsignal. Men att få den att växla över till signalen från homey kräver utöver din 0-10v styrning även en digital utgång som drar/ släpper detta relä. Den stora fråga är om kortet gillar att fläkten går utan att det är styrsignal på den markerade porten. Samt att du har svårt att veta när kortet skickar ut signal så du kan växla tillbaka till internsignal
Hur menar du?

det finns ingen matning 10, bara matning 1 eller 2
 
Reläkontakterna är märkt 1 & 10, när ska 10 vara aktiv?
 
D Dilato skrev:
Reläkontakterna är märkt 1 & 10, när ska 10 vara aktiv?
reläkontakterna på kortet är märkta 1 2 3,
Första bilden är något annat..
 
D
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Ja det tror jag att den kommer att göra, den kabel ska väll dock gå till fläkten?
Det är här det blir krångligt.
Att få den att styra via intern automatik är ganska lätt, bara att lägga signalen via ett relä som är nc så kommer den gå på intern styrsignal. Men att få den att växla över till signalen från homey kräver utöver din 0-10v styrning även en digital utgång som drar/ släpper detta relä. Den stora fråga är om kortet gillar att fläkten går utan att det är styrsignal på den markerade porten. Samt att du har svårt att veta när kortet skickar ut signal så du kan växla tillbaka till internsignal
Jag tänker att det interna relät (på styrkortet) växlar och därmed släpper det första relät när fläkten stängs av. Därmed växlar det första relät över till att ta emot matning från qubino.
 
D
D Dilato skrev:
Reläkontakterna är märkt 1 & 10, när ska 10 vara aktiv?
Ah sorry, jag har inte utgått från siffrorna på relät i mina resonemang. Har inte kommit så långt :)
 
D Derbyboy skrev:
Jag tänker att det interna relät (på styrkortet) växlar och därmed släpper det första relät när fläkten stängs av. Därmed växlar det första relät över till att ta emot matning från qubino.
Ja det skulle kunna funka. Testa :D
 
D
Måste bara köpa fläkt, motor mm. Vill gärna ha en lösning innan jag investerar 30k.
 
Men kan du inte köpa en lös EC fläkt och en lös kåpa. Kör allt genom Homey?
 
D
Jo men familjen kommer bli galen om köksfläkten endast ska styras via Homey. Jag behöver alltså ha kvar funktionaliteten i styrkortet.
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
B
Har inte läst hela tråden, men du har inte funderat på att ta en shelly uni (eller nån arduino som kan mäta pwm) och mäta signalerna som kommer från styrpanelen (är osäker på om om shelly uni hanterar pwm signal), lägga logiken som växlande var tänkt att utföra i homey och sedan alltid styra fläkten via homey, som styr din qubino flush dimmer?
 

Bästa svaret

Signalen från Quibino ska alltså gå till samma ingång på fläkten som fläktens PWM signal, antingen den ena eller den andra?
Om vi antar att man kan koppla samman GND från både PWM och Quibono direkt till fläkten så räcker det med det inbyggda reläet, du behöver inget extra.
Du kopplar bara Quibono på kontakten NC, ut till fläkten på COM, PWM in på NO. När fläkten går styrd av fläktcontrollern sluts reläet och PWM kopplas ut på COM. I alla andra fall är Quibono ansluten till COM och styr fläkten.
 
D
Jo om jag hade varit bättre på att programmera logik i Homey så hade det såklart varit en lösning. Tyvärr helt rudis på det….
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.