8 990 läst ·
99 svar
9k läst
99 svar
Hur fungerar ett typiskt växlande relä
Såhär borde det fungera.
Jag kopplar motorns styrning till ett relä (1). Den ena matningen till relät kommer från Qubino och den andra från styrkort.
Relät på styrkortet drar (styr) det första relät (1). Har startsignal skickats så ställs relät för matning via styrkortet om inte så står den på qubino.
Jag kopplar motorns styrning till ett relä (1). Den ena matningen till relät kommer från Qubino och den andra från styrkort.
Relät på styrkortet drar (styr) det första relät (1). Har startsignal skickats så ställs relät för matning via styrkortet om inte så står den på qubino.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Ja det är ju värt att testa iallafall 
Hur menar du?Henrik.woll skrev:
Ja det tror jag att den kommer att göra, den kabel ska väll dock gå till fläkten?
Det är här det blir krångligt.
Att få den att styra via intern automatik är ganska lätt, bara att lägga signalen via ett relä som är nc så kommer den gå på intern styrsignal. Men att få den att växla över till signalen från homey kräver utöver din 0-10v styrning även en digital utgång som drar/ släpper detta relä. Den stora fråga är om kortet gillar att fläkten går utan att det är styrsignal på den markerade porten. Samt att du har svårt att veta när kortet skickar ut signal så du kan växla tillbaka till internsignal
det finns ingen matning 10, bara matning 1 eller 2
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Jag tänker att det interna relät (på styrkortet) växlar och därmed släpper det första relät när fläkten stängs av. Därmed växlar det första relät över till att ta emot matning från qubino.Henrik.woll skrev:
Ja det tror jag att den kommer att göra, den kabel ska väll dock gå till fläkten?
Det är här det blir krångligt.
Att få den att styra via intern automatik är ganska lätt, bara att lägga signalen via ett relä som är nc så kommer den gå på intern styrsignal. Men att få den att växla över till signalen från homey kräver utöver din 0-10v styrning även en digital utgång som drar/ släpper detta relä. Den stora fråga är om kortet gillar att fläkten går utan att det är styrsignal på den markerade porten. Samt att du har svårt att veta när kortet skickar ut signal så du kan växla tillbaka till internsignal
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Men kan du inte köpa en lös EC fläkt och en lös kåpa. Kör allt genom Homey?
Har inte läst hela tråden, men du har inte funderat på att ta en shelly uni (eller nån arduino som kan mäta pwm) och mäta signalerna som kommer från styrpanelen (är osäker på om om shelly uni hanterar pwm signal), lägga logiken som växlande var tänkt att utföra i homey och sedan alltid styra fläkten via homey, som styr din qubino flush dimmer?
Bästa svaret
Signalen från Quibino ska alltså gå till samma ingång på fläkten som fläktens PWM signal, antingen den ena eller den andra?
Om vi antar att man kan koppla samman GND från både PWM och Quibono direkt till fläkten så räcker det med det inbyggda reläet, du behöver inget extra.
Du kopplar bara Quibono på kontakten NC, ut till fläkten på COM, PWM in på NO. När fläkten går styrd av fläktcontrollern sluts reläet och PWM kopplas ut på COM. I alla andra fall är Quibono ansluten till COM och styr fläkten.
Om vi antar att man kan koppla samman GND från både PWM och Quibono direkt till fläkten så räcker det med det inbyggda reläet, du behöver inget extra.
Du kopplar bara Quibono på kontakten NC, ut till fläkten på COM, PWM in på NO. När fläkten går styrd av fläktcontrollern sluts reläet och PWM kopplas ut på COM. I alla andra fall är Quibono ansluten till COM och styr fläkten.