Sitter med en elritning(planritning) där jag vill ha lampor som är infällda i en betongvägg. Är det någon som har koll på vilken ritningssymbol som används för detta, samt ritar man den i väggen eller utanpå? Blir något rörigt ritningsmässigt att ha dem i väggen nämligen.
Tittade i Elkos elboken men hittar inget mer specifikt än "Lampa, Allmän symbol" som passar.
Tittade i Elkos elboken men hittar inget mer specifikt än "Lampa, Allmän symbol" som passar.
Du får posmärka lampan och skriva i klartext på ritningen vad du vill ha. Du behöver troligen posmärka och skriva förklaringar till fler saker, på en vanlig ritning brukar det vara kanske 5-10 saker som behöver förklaras
Ok, tack! Men vad innebär posmärka? En googling ger bara en träff...E elmont skrev:
Bästa svaret
Du sätter en siffra (ev i en ring) vid objektet och skriver sedan samma nummer på en speciell plats på ritningen där alla "nummer" förklaras i klartext. Försök att få se en elritnng innan du lägger ner för mycket tid så ser du hur man gör.
Jag Googlade fram elritningar på två sekunder, sök på relationsritning el eller elritningar så kan du se hela "ritningsblad".
Jag Googlade fram elritningar på två sekunder, sök på relationsritning el eller elritningar så kan du se hela "ritningsblad".
Som Elmont skriver så ge en förklaring hur högt de ska sitta
Symbolen för Lampa/Rörutlopp på vägg är ett X med ett streck mot väggen
Sätt symbolen en bit från väggen.
Ledarna ska gå in i symbolen bakifrån.
Glöm inte ledarmarkering
Se bifogad bild
Symbolen för Lampa/Rörutlopp på vägg är ett X med ett streck mot väggen
Sätt symbolen en bit från väggen.
Ledarna ska gå in i symbolen bakifrån.
Glöm inte ledarmarkering
Se bifogad bild
Inloggade ser högupplösta bilder