J jonaserik skrev:
Att det blir stekhett när du eldar och kallt på morgonen beror nog på att det är självcirkpanna från början , grova rör till den och ingen shunautomatik, raka rör ut. har du annan värmekälla så kan du koppla ihop den med den. Det gäller då att det kopplas på rätt sätt för att shunta ut värmen , då räcker det längre. En annan sak att tänka på då är att det finns ventiler som kan kopplas om för självcirk när strömmen går, det blir nog en bra kok annars när det inte finns en pump som kan cirkulera. Ytterligare är om värmerören har gjorts om till smalare sort, så fungerar nog inte självcirk så bra. Blir att skaffa en omvandlare 12 VDC till 23VAC , men då ska det en med riktig sinusvåg och inte med falsk sådan , som billiga har , fyrkantsvåg.
Klarar inte motorer/cirkpumpar av "falsk sinus" ?
Är det inte mer känslig elektronik som datorer, TV etc som är känslig för detta?

C
J jonaserik skrev:
bara en sak kvar då , pumpen har inte snurrat på länge så den har nog kärvar fast lite
Right... Det är nog det minsta bekymret just nu :crysmile::crysmile::crysmile:

En del gör det men inte alla, ska man ha en omvandlare så ska det vara en ren sinusburk, kostar några kronor mer men värt det, då kan man koppla in elektronik med om det behövs och räcker. En med fyrkantsvåg tog jag för jag var snål först. kopplade in laddpumpen och skrek som att dra en katt i svansen, så det blev ett byte, ta gärna en för stor så belastas den inte så mycket och blir inte så varm .skiljer inte så många kronor på en större.

Vi hade en sådan panna där jag är uppvuxen, tyvärr kommer jag inte ihåg namnet. Gissar att vi köpte den tidigt 80 tal, hade 1500l liter inbyggd akumulator, behövde bara elda en brasa per dag om det var riktigt kallt.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
C
Peri30 Peri30 skrev:
Vi hade en sådan panna där jag är uppvuxen, tyvärr kommer jag inte ihåg namnet.
Låter lovande! Du har inte någon släkting som kan tänkas komma ihåg?

Även om pannan har stor vattenvolym så ser jag det nästan som omöjligt att elda i en sån där på bra sätt utan ännu mer vatten..........Det förklarar ju nästan det som beskrivits. Laddar man en sån där som tänkt är så borde det bli en enorm effekt som ska ut i vattnet och jag skulle nog vilja ha 5000liter vatten kanske. Då kan man elda rejält en gång och magasinera värmen. En bekant till en kompis som vann nå pengar byggde hus och installerade visst nån sån där herrejösses panna och han eldade visst var tredje dag typ..........Han hade ett helt batteri med ackumulatortankar.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Klarar inte motorer/cirkpumpar av "falsk sinus" ?
Är det inte mer känslig elektronik som datorer, TV etc som är känslig för detta?
Svaret är att vanliga apparaturer har olika egenskaper. Jag eldar i panna och har en laddpump ,då en vanlig grunfos , när den kopplades till omriktaren så skrek den som att lyfta en katt i svansen. Gick till baka med den, säljaren hade rekommenderat det med fyrkantssinus , ( falsk sinus ) och fick en med riktig sinus i. Pumpen skrek efter det , nu har jag en Wilo och den gillar sinusen och fungerar bra. Hör knapp att den går.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Edit på inlägg # 22 Skrev att Grunfos skrek , FEL den tystnade

Bästa svaret

C cpalm skrev:
Låter lovande! Du har inte någon släkting som kan tänkas komma ihåg?
Det bör vara Vedomatic byggd i Fellingsbro

https://www.lantbruksnet.se/eek/

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
En sak till, det ser ut som issoleringen saknas på din panna

C
Peri30 Peri30 skrev:
Det bör vara Vedomatic byggd i Fellingsbro
Underbart, tackar!

Peri30 Peri30 skrev:
En sak till, det ser ut som issoleringen saknas på din panna
Stämmer, någon som lyft av sidopanelerna på den sidan. Men de står i förrådet bredvid.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.