Hej
Jag behöver hjälp med en inverter till en kompressor. Finns det någon kunnig som kan hjälpa mig identifiera dom två komponenterna som finns på bilden som brunnit/trasiga. Står ingen beteckning alls på dom så jag vet inte vad jag ske beställa.
Tack på förhand.
Jag behöver hjälp med en inverter till en kompressor. Finns det någon kunnig som kan hjälpa mig identifiera dom två komponenterna som finns på bilden som brunnit/trasiga. Står ingen beteckning alls på dom så jag vet inte vad jag ske beställa.
Tack på förhand.
En del tillverkare "tvättar bort" komponent beteckningar för att försvåra kopiering. Om så är fallet här så är det svårt att göra något annat än att försöka hitta någon reservdel på hela delen (kretskortet) som inte fungerar eller att köpa en ny produkt. Kanske inte det billigaste men det nödvändiga om man vill ha samma typ av produkt igen.
Varistorn är ett transienskydd och inte så kritisk, välj en med ungefär samma fysiska storlek.Samuellll skrev:
Vanligen 275V om matningsspänningen är 230V.
Säkringen borde du kunna läsa värdet på, det är vanligtvis inpräglat i metalländarna. Annars får man mäta apparatens strömförbrukning och välja något lämpligt utifrån det.
Man kan tänka sig att du gör ett snabbtest med varistorn bortplockad och ny säkring först. Inte ovanligt att det finns fler fel i grunden så den kan vara mer eller mindre skrot. Prova så först innan du börjar köpa komponenter.Samuellll skrev:
Bra idé, ska testa imorgon med en säkring och testköra. Tack återigen!GK100 skrev:
Mja, varistorn sitter inte på ett sådant ställe i kretsen att den kan påverkas sekundärt av något annat fel än överspänning. Och när överspänning uppstår kortsluter den, så att säkringen går är förväntat.pacman42 skrev:
Däremot är det inte säkert att den mäktat med sin uppgift att skydda resten av kretsen.
Gissar att invertern råkat ut för blixtnedslag eller nollsläpp.
Nu har jag testat med en säkring och den hoppade igång så allt fungerar.
Säkringen jag plockade ur stod det 10A 250V men på kretskortet står det 20A 250V
Ska man köra med det som satt på eller höja till 20A ?
Sedan står det X1 där varistorn satt ger det någon ledtråd vad jag ska beställa ?
Tack för tipsen jag fått hittils. (Första gången jag skapar en tråd för övrigt, brukar bara sitta och läsa annars =)
Säkringen jag plockade ur stod det 10A 250V men på kretskortet står det 20A 250V
Ska man köra med det som satt på eller höja till 20A ?
Sedan står det X1 där varistorn satt ger det någon ledtråd vad jag ska beställa ?
Tack för tipsen jag fått hittils. (Första gången jag skapar en tråd för övrigt, brukar bara sitta och läsa annars =)
Moderator
· Stockholm
· 57 656 inlägg
X1 referar nog bara till kopplingschemat, det är varistor nummer 1.
Om du köper från electrokit så tror jag att du kan ta vilken som helst med nominell spänning 275 eller 300V.
Det skiljer lite i effektålighet mellan de olika som finns, men om överspänningen kommer från en åsksmäll så gissar jag att ingen av dem överlever.
Vid normal drift fyller den ingen funktion, men om spänningen blir högre än den nominella så blir den lågohmig och kortsluter. I det kortslutna läget så utvecklas det rätt mycket värme och den brinner upp som här om inte strömmen bryts snabbt nog.
Om du köper från electrokit så tror jag att du kan ta vilken som helst med nominell spänning 275 eller 300V.
Det skiljer lite i effektålighet mellan de olika som finns, men om överspänningen kommer från en åsksmäll så gissar jag att ingen av dem överlever.
Vid normal drift fyller den ingen funktion, men om spänningen blir högre än den nominella så blir den lågohmig och kortsluter. I det kortslutna läget så utvecklas det rätt mycket värme och den brinner upp som här om inte strömmen bryts snabbt nog.
Redigerat:
Japp, som sagt, välj en 275V varistor med ungefär samma fysiska storlek.
Ju större desto bättre, i princip.
Angående säkringen skulle jag helt klart välja 10A om det var storleken på befintlig säkring som uppenbarligen funkat. Dumt att överdimensionera. Välj en keramisk säkring med samma karakteristik som den gamla.
Ju större desto bättre, i princip.
Angående säkringen skulle jag helt klart välja 10A om det var storleken på befintlig säkring som uppenbarligen funkat. Dumt att överdimensionera. Välj en keramisk säkring med samma karakteristik som den gamla.
Klicka här för att svara