223 341 läst ·
1 204 svar
223k läst
1,2k svar
Får grannen ha 20 m höga träd vid tomtgränsen och 5 m från mitt hus?
Lagstöd och lagstöd.... det är kommunen man vänder sig till i det fallet. När saker och ting inte är ok. Ja ordet hänsyn är väl hela ärendet.. så om vi människor försöker bry oss om och försöker förstå varandra, som annars nog inte behöver finnas! Och jag väntar inte på något.... bara den meningen säger mig mycket om dig och din åsikt om detta , som du inte är helt insatt i. Men ändå ska in och vara negativ. = Din sista mening.P pmd skrev:
Meen... inte tror du väl att jag skulle lägga ett bud på ett par granar en m från min tomtgräns som grannen inte planterat där! Utan självsådda. Det är grannen som är ute och cyklar. Så då är det grannen som oxå ska stå för hur man beter sig mot varandra! Det får nog kommunen reda ut.L Lowley skrev:
L Lowley skrev:
2stroke skrev:
L Lowley skrev:
Nej det har jag inte.. tycker att det räcker med att tala om hur stora dom är, samt hur nära tomtgränsen dom står. Och självsådda. Du får nog ta och lita på vad jag skrivit är sant helt enkelt. Detta är ingen rättegång!GlennB skrev:
Men om det är så lätt, vad hindrar dej ?
..Nej, för du förstår ju också att stora träd INTE är att betrakta som en olägenhet.
Vilka regler måste dom rätta sej efter specifikt i detta fallet menar du ?
Jag tror säkert att dom gjorde precis som man skulle, men i sverige vräker man inte människor hur som helst, det ska varnas om och om igen och tillslut går det.
I det fallet var det dessutom rena lagbrott det handlade om i flera fall (belamra trapphuset med prylar tex)
Nej, du har ju inte postat några bilder heller så..
Men träd är som sagt inte att betrakta som en olägenhet.
Du har missförstått kommunens roll. Kommunen är ingen storebror som kommer och ställer saker till rätta mellan fastighetsägare. Det här får du lösa genom överenskommelser med grannen.L Lowley skrev:Lagstöd och lagstöd.... det är kommunen man vänder sig till i det fallet. När saker och ting inte är ok. Ja ordet hänsyn är väl hela ärendet.. så om vi människor försöker bry oss om och försöker förstå varandra, som annars nog inte behöver finnas! Och jag väntar inte på något.... bara den meningen säger mig mycket om dig och din åsikt om detta , som du inte är helt insatt i. Men ändå ska in och vara negativ. = Din sista mening.
Kommunen kan bara göra sånt den har lagstöd för.L Lowley skrev:
Jag tycker bara att om du tror att kommunen ska kunna hjälpa dig så bör du kontakta kommunen så snart som möjligt.
Det är ju iofs bara bra att det inte är en förhandling i tinget, eftersom det du framför inte är riktiga argument utan godtyckligt tyckande.L Lowley skrev:
Det har redan getts svar (i flera omgångar) att man kan göra sig av med såväl grenar som rötter som är på den egna tomten, bara grannen har getts tillfälle att få bort dessa själv först. Är rotsystemet verkligen inne på din tomt i sådan omfattning som du beskriver så kommer borttagandet av rötterna att medföra att du även blir av med de störande träden... och då är väl problemet löst? Men det är fortfarande du som måste prata med grannen; kommunen kommer inte agera medlare åt dig.
Bästa svaret
I plan-och bygglagens 8 kap. paragraf 15 står ”Skyldigheten att sköta tomten så att risk för olycksfall begränsas kan till exempel aktualiseras i de fall större träd riskerar att falla ner på egendom eller personer i omgivningen”. Det är kommun som hanterar nämnda lag.
Jag begärde tillsyn 200824 av kommunen av flera höga träd som växer i tomtgränsen mot en granne. Ett av dessa har börjat luta mot min fastighet. Tillsynen utfördes 200924. Till dags dato 211101 har inte fått något besked efter tillsynen trots flera mail till ansvariga inom kommunen. Kan man lita på kommunen utför sina skyldigheter inom rimlig tid?
Innan jag begärde tillsynen tog jag upp trädproblemen med grannen. Hen anser att jag som skall betala om träden faller över tomtgränsen.
Jag begärde tillsyn 200824 av kommunen av flera höga träd som växer i tomtgränsen mot en granne. Ett av dessa har börjat luta mot min fastighet. Tillsynen utfördes 200924. Till dags dato 211101 har inte fått något besked efter tillsynen trots flera mail till ansvariga inom kommunen. Kan man lita på kommunen utför sina skyldigheter inom rimlig tid?
Innan jag begärde tillsynen tog jag upp trädproblemen med grannen. Hen anser att jag som skall betala om träden faller över tomtgränsen.
lutande träd infaller inte detta..Karl-Erik Svensson skrev:
I plan-och bygglagens 8 kap. paragraf 15 står ”Skyldigheten att sköta tomten så att risk för olycksfall begränsas kan till exempel aktualiseras i de fall större träd riskerar att falla ner på egendom eller personer i omgivningen”. Det är kommun som hanterar nämnda lag.
Och det hamnar i konflikt med äganderätten... Så jag betvivlar att din kommun lägger sig i ärendet..
Var hittar du den skrivningen? Jag hittar följande text i den paragraf du säger dig citera:Karl-Erik Svensson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...amling/plan--och-bygglag-2010900_sfs-2010-900
Fast bara för att det KAN bli aktuellt att titta på fastighetsägares skyldigheter att sköta tomten när man pratar om stora träd, så innebär ju inte det att alla stora lutande träd per automatik är att betrakta som en risk eller olägenhet.Karl-Erik Svensson skrev:
Om du läser vidare i Boverkets kunskapsbank -- antar att det är därifrån meningen är tagen -- så ser du också att det finns ett specifikt avsnitt efter den meningen som heter Restriktiv bedömning av betydande olägenhet i rättspraxis som kan vara intressant.