10 809 läst ·
7 svar
11k läst
7 svar
Lämplig kabel, utanpåliggande fast installation, utomhus
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 950 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 950 inlägg
Hej,
Jag har för avsikt att montera lite utomhusbelysning på husets baksida för att kunna sitta ute lite längre på kvällarna och se något i augusti/september. Tanken är alltså att fästa några armaturer på väggen och dra dit en kabel, men jag är lite osäker på vilken kabel som lämpar sig bäst för ändamålet.
EXQ: verkar lämplig generellt, men bör skyddas mot UV-ljus, eventuellt med ett kabelskydd i metall över de delar som annars skulle hamna i solljus
EQLQ: samma som ovan
FXQ: samma som ovan
FQLQ: samma som ovan
Någon annan sort?
Jag har framförallt tittat på Draka, så kanske har de ett annat namn i ett annat märke, så jag tar tacksamt emot tips om det också isåfall, eller om något annat märke är bättre/billigare. Jag har jobbat lite med Draka innan och tycker den är mer lättarbetad än billiga kablar från Jula/Biltema/CO etc, men inser att det finns många alternativ.
Jag har för avsikt att montera lite utomhusbelysning på husets baksida för att kunna sitta ute lite längre på kvällarna och se något i augusti/september. Tanken är alltså att fästa några armaturer på väggen och dra dit en kabel, men jag är lite osäker på vilken kabel som lämpar sig bäst för ändamålet.
EXQ: verkar lämplig generellt, men bör skyddas mot UV-ljus, eventuellt med ett kabelskydd i metall över de delar som annars skulle hamna i solljus
Någon annan sort?
Jag har framförallt tittat på Draka, så kanske har de ett annat namn i ett annat märke, så jag tar tacksamt emot tips om det också isåfall, eller om något annat märke är bättre/billigare. Jag har jobbat lite med Draka innan och tycker den är mer lättarbetad än billiga kablar från Jula/Biltema/CO etc, men inser att det finns många alternativ.
Vilket typ av belysning? 230V eller lågspänning 12-24V?
Om du tänker klamra den så tänk på bakgrundsfärgen, det finns kabel och dosor i Faluröd, svart , antracit, samt vanlig vit som är uv-beständig.
Om du tänker klamra den så tänk på bakgrundsfärgen, det finns kabel och dosor i Faluröd, svart , antracit, samt vanlig vit som är uv-beständig.
Ledarisoleringen bör skyddas mot direkt solljus ja, om jag har tolkat det rätt så behöver inte den vita manteln runt kabeln skyddas mot UV ljus utan det är den inre isoleringen som är runt varje ledare som bör skyddas mot direkt uv ljus.Fairlane skrev:
Hej,
Någon annan sort?
Bästa svaret
Jag skulle kört på EXLQ, skydd mot UV-ljus behövs normalt inte om inte tillverkaren anger det. Vad har du för panel? Har du trä så målar du in kabeln inom 10 år då kan du definitivt släppa behovet av UV-skydd. Men klammers, jag föredrar letti om det finns lockläkt att spika mot, denna ska då vara för utomhus annars rostar den. Annars går såklart JR eller TC. TC ska då vara för utomhus. Vad det gäller de inre ledningarna (blå, brun, gröngul) så ska de normalt skyddas mot UV-ljus. Det är dock inget problem idag då i princip allt är LED vilken inte avger UV-ljus.
Jag skrev inte riktigt så utan kolla vad tillverkaren skriver om UV-skydd
. Som du skrev i ditt inlägg så skiljer det mellan olika tillverkare. Draka, NKT och Nexans är alla premium, på en kabel från någon av dem hade jag lagt mina slantar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 950 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 950 inlägg
Jag förstår vad du menar.J Johan456 skrev:
Draka skriver så här (för EXQ, någon EXLQ verkar inte finnas):
UV-skyddad för utomhusbruk i Norden. Ledarisoleringen i parterna är UV skyddade, men det rekommenderas ändå att de skyddas mot direkt UV-ljus som kan uppkomma exempelvis i belysningsarmaturer och ljusskyltar.
NKT skriver så här:
Beakta dock att kabelns livslängd minskar vid långvarig exponering av UV-ljus. Ledarisoleringen skall skyddas mot direkt UV-ljus, som kan uppkomma i t ex ljusarmaturer och ljusskyltar.
Nexans skriver så här:
Kabeln är UV-skyddad enligt HD626 S1 part 2.5.1. Ledarisoleringen skall skyddas mot direkt UV-ljus som kan
uppkomma exempelvis i belysningsarmaturer och ljusskyltar.
Jag tolkar det som att alla fungerar. Draka finns lättare tillgänglig, på en Bauhaus några km bort, så det blir nog den kabeln isåfall. Tack för hjälpen.
Klicka här för att svara