D
Precis

Avslutar de inte avtalet/arbetet för 30 000 kr så är det ett avtalsbrott. Innebär det kostnader för dig så har du rätt att kräva hantverkarna på fördyringen.

Jag hade i något läge förklarat detta för hantverkarna. Kanske efter det att du betalat korrekt andel av 30 000 kr.

Det kan mycket väl vara så att hantverkarna då väljer att avsluta, de gör en därigenom en skademinimering.
 
  • Wow
Revhiet1
  • Laddar…
R
S swedjeep skrev:
Hade nog tagit ett snack med hantverkarna innan jag betalat ett öre, lämnar dom det ofärdig så hamnar du i en situation där du måste göra ny upphandling till kanske det dubbla priset, samtidigt kan det om dom lämnar utgöra avtalsbrott så ta snack med dom först o förklara vad ni förväntar er , avtal + 15% kommer ni betala, säger snickarna att nej då lämnar vi då bryter dom avtalet och då juridisk kan dom bli skadeståndsskyldig så innan du betalar ska du deklarera att du vidhåller avtalat pris och dom bör bekräfta skriftlig.... då är du säkrad i en rätts tvist
Jäkla skitsnack

De kanske finns omständigheter som du inte känner till.

Det enda vi får veta är vad ts skriver, de finns säkert mer.

Dem blir inte ett dugg skadeståndsskyldiga, lugna ner dig
 
  • Arg
  • Gilla
  • Haha
senap och 4 till
  • Laddar…
D
Blir man inte skadeståndsskyldig om man bryter ett avtal?
 
  • Gilla
senap och 9 till
  • Laddar…

Bästa svaret

I det hör läget är det nog bra om hantverkarna antingen accepterar att arbeta vidare enl. avtalet (blir nog problem), eller lämnar nu. Om de häver avtalet så skall du inte betala ett öre innan du vet vad det kommer att kosta att färdigställa med en annan firma. Du har rött att få arbetet helt utfört för 30 000 + 15%. Om vi tänker oss att ngn. annan bygger klart för 25 000 nu. Då kan du betala 5 000 till första firman (möjligen får man lägga på 15% även då). Får du det färdigbyggt för 40 000, så är första firman skyldig dig pengar, men det kommer du i praktiken aldrig att få ut.
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 19 till
  • Laddar…
R Rörmokaren84 skrev:
Jäkla skitsnack

De kanske finns omständigheter som du inte känner till.

Det enda vi får veta är vad ts skriver, de finns säkert mer.

Dem blir inte ett dugg skadeståndsskyldiga, lugna ner dig
R Rörmokaren84 skrev:
Jäkla skitsnack

De kanske finns omständigheter som du inte känner till.

Det enda vi får veta är vad ts skriver, de finns säkert mer.

Dem blir inte ett dugg skadeståndsskyldiga, lugna ner dig[/QUOT

Jag svarar på utifrån den information som redovisats , inte den som vi inte kanske känner till..... o tro mig om du bryter ett avtal som medför merkostnad/olägenhet för motpart kan det bli skadestånd .... har själv varit där från kundperspektiv 2 gånger och fått tilldömt skadestånd så kom inte o säg att det är snack....
 
R Rörmokaren84 skrev:
Jäkla skitsnack

De kanske finns omständigheter som du inte känner till.

Det enda vi får veta är vad ts skriver, de finns säkert mer.

Dem blir inte ett dugg skadeståndsskyldiga, lugna ner dig
Alla svar kan bara bygga på vad som skrivs i tråden, det är givetvis fullt möjligt att det finns oväntade tilläggsmoment, som hantverkaren har rätt att ta extra för. Men det skall i så fall kommuniceras direkt när problemet dyker upp.

Men jag håller med, i praktiken lyckas ingen med att få skadestånd från en firma vid kontraktsbrott. Den fördyring som uppstår pga firmans avtalsbrott är nästan omöjligt att strikt bevisa. Att inte den firman blev dyrare för att de upptäckte de där oväntade problemen som även första firman skulle kunnat debitera om de bara kommunicerat det osv.
 
D Derbyboy skrev:
Blir man inte skadeståndsskyldig om man bryter ett avtal?
Jo om motparten driver det ,
 
  • Gilla
senap
  • Laddar…
D
Det är ju också så att det kan finnas en möjlighet för näringsidkaren att jämka eller bryta avtalet med stöd av avtalslagen.

Skulle någonting ha uppstått utanför näringsidkarens kontroll som fördyrat arbetet på sådant sätt att det vore oskäligt för hen att tvingas fullfölja avtalet.

Det ska dock mycket till för att en näringsidkare ska få igenom en sådan hävning i just detta fall.
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Alla svar kan bara bygga på vad som skrivs i tråden, det är givetvis fullt möjligt att det finns oväntade tilläggsmoment, som hantverkaren har rätt att ta extra för. Men det skall i så fall kommuniceras direkt när problemet dyker upp.

Men jag håller med, i praktiken lyckas ingen med att få skadestånd från en firma vid kontraktsbrott. Den fördyring som uppstår pga firmans avtalsbrott är nästan omöjligt att strikt bevisa. Att inte den firman blev dyrare för att de upptäckte de där oväntade problemen som även första firman skulle kunnat debitera om de bara kommunicerat det osv.
2 av 2 gånger har jag fått rätt mot företag som brutit avtal .... men viktigt o ha tort på fötterna så att säga
 
  • Gilla
  • Älska
senap och 9 till
  • Laddar…
Vad är det för arbete snickarna gör åt dig?
Om de kan ta ett par veckor ledigt så känns det ju inte som att det inte kan stå någon månad så?
 
D
R Rörmokaren84 skrev:
Jäkla skitsnack

De kanske finns omständigheter som du inte känner till.

Det enda vi får veta är vad ts skriver, de finns säkert mer.

Dem blir inte ett dugg skadeståndsskyldiga, lugna ner dig

Naturligtvis, de flesta svarar utifrån den informationen TS har givit, alla förutom du.......
 
  • Gilla
senap och 6 till
  • Laddar…
S SoCe skrev:
Vi har just nu snickare hemma som har gett en prisuppskattning på sitt arbete på 30 tkr (skriftligt). Nu har de gjort drygt en tredjedel av arbetet, och vi fick då en delfaktura på utfört arbete.

Delfakturan är på 115 procent av prisuppskattningen. Eftersom två tredjedelar av arbetet återstår kommer priset totalt landa på över 300 procent av prisuppskattningen. Detta har vi helt enkelt inte råd med.

Det finns inga yttre omständigheter som påverkat arbetet. Det verkar helt enkelt handla om en kombination mellan att de räknat fel, och att de nu vill debitera för fler timmar än de faktiskt jobbat (vi har fotograferat resultatet varje kväll, samt varit hemma under arbetet, så vi ser tydligt att de fakturerat för betydligt fler timmar än de lagt ner)

Vad händer nu? Vi har som sagt var inte möjlighet att betala så mycket som de nu vill debitera. Kan de avsluta arbetet utan att slutföra det då? Eller kan vi kräva att de slutför arbetet för det priset som de tidigare uppskattat (plus en accepterad felräkning på 15 procent)?
Det låter som du behöver inleda en dialog med entreprenören och försöka reda ut vad som är avtalat och inte. Ni kanske har missförstått varandra totalt. Eller så har ni råkat ut för en av Sveriges mest korkade företagare vilket jag faktiskt inte tror.

Om du har en skriftlig prisuppskattning så får den överstigas med Max 15 %.

Vad har ni egentligen avtalat? Utförs arbetet på löpande räkning? Vad är det som ingår i prisuppskattningen?

Jag tycker du i första hand ska ringa entreprenören och prata igenom allt.
När du har en bättre helhetsbild kan du givetvis vända dig hit och få råd. Nu blir det bara en massa spekulationer.
 
  • Gilla
Gillar att bygga och 2 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det låter som du behöver inleda en dialog med entreprenören och försöka reda ut vad som är avtalat och inte. Ni kanske har missförstått varandra totalt. Eller så har ni råkat ut för en av Sveriges mest korkade företagare vilket jag faktiskt inte tror.

Om du har en skriftlig prisuppskattning så får den överstigas med Max 15 %.

Vad har ni egentligen avtalat? Utförs arbetet på löpande räkning? Vad är det som ingår i prisuppskattningen?

Jag tycker du i första hand ska ringa entreprenören och prata igenom allt.
När du har en bättre helhetsbild kan du givetvis vända dig hit och få råd. Nu blir det bara en massa spekulationer.

Vi har pratat med entreprenören som påstår att priset de lämnat bara var på en del av arbetet. Vi har dock en skriftlig konversation där det mycket tydligt bekräftas att prisuppskattningen gäller hela arbetet. Utifrån de timmar de arbetat hittills (baserat på att vi varit hemma när arbetet utförts och att allt arbete dokumenterats) är dessutom prisuppskattningen mycket rimlig. Jag har även mycket svårt att förstå varför vi skulle bett att få en prisuppskattning på endast en del av arbetet, och lämna den andra delen helt utan någon som helst prisuppskattning. Det kan naturligtvis vara så att snickaren uppfattat det som att vi endast efterfrågat pris på del av arbetet, men den uppfattningen framgår inte i den skriftliga konversationen.

Arbetet sker löpande men med en prisuppskattning. Dvs inte fast pris.
 
  • Älska
  • Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Tack för de konkreta svar jag fått. Vi kommer ta in offerter på vad det skulle kosta att avsluta arbetet, och sedan betala 30 000-kostnaden för att avsluta arbetet. Därefter kommer snickarna få välja om de vill avsluta arbetet för 30 000, eller om de vill avsluta kontraktet.
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
S SoCe skrev:
Tyvärr är det bara 10 dagars förfallotid, och arbetet kommer inte kunna slutföras inom den tiden...
Som någon sa så hade jag ändå väntat till förfallodagen (eller möjligen dagen innan) med att ta upp frågan. Om de blir sura och vägrar fortsätta så har de iaf kommit en liten bit längre.
För det är inte så att de har fakturerat för hela jobbet trots att de inte är klara? Stämmer ju ganska bra om de har fakturerat ca 115 procent av offerten.
 
  • Wow
  • Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.