Hej. Har en 3-fas kontaktor som styr Jetswim-motorn i poolen. Sen installation gjordes av behörig?? Elektriker har inte Luftswitchen fungerat att starta motorn med..
Jag lyfte av kåpan och det ser ut som om inkommande är kopplat på T-sidan av kontaktorn (se bild när komtaktorn ej är på). Detta skulle förklara varför lufttryckswitchen inte kan starta kontaktorn - då den hämtar sin fas från L-sidan - där det inte är någon ström!!!
Vad göra? Kan jag bara flytta lufttrycksbrytarens fas till L1 L2 eller L3 - eller är det mer komplicerat??
Notera

• Elektriskt skåp öppet, visande en 3-fas kontaktor, säkringar, kablage, och en hand med pekfingret pekandes mot kontaktorn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Axel bolander skrev:
Hej. Har en 3-fas kontaktor som styr Jetswim-motorn i poolen. Sen installation gjordes av behörig?? Elektriker har inte Luftswitchen fungerat att starta motorn med..
Jag lyfte av kåpan och det ser ut som om inkommande är kopplat på T-sidan av kontaktorn (se bild när komtaktorn ej är på). Detta skulle förklara varför lufttryckswitchen inte kan starta kontaktorn - då den hämtar sin fas från L-sidan - där det inte är någon ström!!!
Vad göra? Kan jag bara flytta lufttrycksbrytarens fas till L1 L2 eller L3 - eller är det mer komplicerat??
Notera
Eller - har elektrikern helt enkelt kopplat in allt upp och ner då han utgick från att Overloadrelay satt efter Kontaktorn - men boxen är designad med OL-relay före kontaktorn.. isåfall borde det lösa sig om jag bara flyttar/byter plats på inkommande faserna till OL-relay och utgående från kontaktorn..?

Bästa svaret

Inkommande ska till motorskyddet och utgående till kontaktorn. En mycket inkapabel elektriker du haft där. Själv är kanske bäste dräng då.

Ok. Tackar för bekräftelsen - så faserna från automatsäkringen går in på L-sidan på OL-relay och faserna till motorn kopplas på T-sidan på Kontaktorn!!
Ja - man blir chockad - ska nämnas att det var en kille som poolbutiken rekommenderade och vars visitkort stod uppställda i butiken..

• Gilla
GK100
  • Laddar…
A Axel bolander skrev:
Ok. Tackar för bekräftelsen - så faserna från automatsäkringen går in på L-sidan på OL-relay och faserna till motorn kopplas på T-sidan på Kontaktorn!!
Ja - man blir chockad - ska nämnas att det var en kille som poolbutiken rekommenderade och vars visitkort stod uppställda i butiken..
Bytte riktning på strömmen enligt ovan - funkar nu felfritt! Stänger denna tråd

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.