Hej,
Som rubriken lyder. Vad heter denna avluftningsventil med korrekt namn?

Läcker lite vatten från lilla piggen innuit tyvärr. 6 droppar per dygn skulle jag säga att det rör sig om.

Jag kommer inte röra det nu iaf. Men kanske till sommaren. Började läcka efter att en servicetekniker var här och luftade systemet i veckan...c

• Närbild på en avluftningsventil i mässing som läcker vatten, monterad på ett rörsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Krilleman
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Inga konstigheter alls att byta denna avluftningsplugg.

Köp en ny.
Lossa muttern och byt propp. Men gör systemet trycklöst först! (y)

RSK: 1945972

Kan tex köpas här:
[länk]
[länk]
[länk]

[bild]
Är ingen röris men det ser ut som att pluggen ska ersätta klämhylsan ? :)

Antar jag kan göra systemet trycklöst i sommar och inget jag ska pilla med nu. :))

Krilleman
Exakt!
Det är bara pluggen som ligger mellan T-röret och muttern. Du monterar det precis som du demonterar det i omvänd ordning.

Köp ny plugg för en spottstyver och invänta sommaren. :giggle:

• Gilla
To66e
  • Laddar…
Dra åt den pyttelite, problemet är nog inte värre än så. Är nog bara din röris som hade bråttom. Fram med skiftnyckeln. Avluftningsvägen är ju genom gängan, så det är inte konstigt det läcker där om den är lös.

• Gilla
To66e
  • Laddar…
H HBerggren skrev:
Dra åt den pyttelite, problemet är nog inte värre än så. Är nog bara din röris som hade bråttom. Fram med skiftnyckeln. Avluftningsvägen är ju genom gängan, så det är inte konstigt det läcker där om den är lös.
Har faktiskt provat dra åt den med skiftnyckeln och jag vågar inte dra för hårt. Så den är nog kass och gjort sitt. Det är avluftningspluggen mellan pannan och ute enheten på luft/vatten systemet. Men under utjämningstanken. Så förhoppningsvis behöver jag inte tömma allt vatten som är i tanken ovanför. Tanken ovanför bör bara annat system.

• Värmesystem med en vit expansionskärl, rörkopplingar och en röd avluftningsplugg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Exakt!
Det är bara pluggen som ligger mellan T-röret och muttern. Du monterar det precis som du demonterar det i omvänd ordning.

Köp ny plugg för en spottstyver och invänta sommaren. :giggle:
Spottstyver? :-D nu vet jag inte vad det betyder. :)

Krilleman
39:- är således en spottstyver för mig... :cool:

Vatette avluftningsplugg i mässing med priset 39 kronor markerat, för tappvatten och uppvärmningssystem.

• Gilla
To66e
  • Laddar…
39:- är således en spottstyver för mig... :cool:

[bild]
Nu förstår jag. Tack för all hjälp :-D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.