21 984 läst · 99 svar
22k läst
99 svar
Förslag på att inbrottsförstärka befintlig murad Lecavägg?
- Status
- Tråden är låst och går ej att kommentera.
Vill inte skrämma upp dig. Men om ni har all den där synliga skyddsutrustning i form av grindar etc så kanske man kan tänka sig att den som ger sig på att bryta sig in använder en störsändare. Då riskerar mobilen bli en svag länk i säkerhetstänket eftersom den inte kommer ha kontakt med mobilnätet.
Absolut du har helt rätt @S_O_B. Det finns massa brister om man analyserar alla tänkbar scenarier (som jag gärna gör) men jag anser att jag har en större chans att klara mig än den som aldrig har tänkt tanken.
Jag vill undvika att springa runt och leta efter telefonen i den situationen. Bara så snabbt som möjligt in i rummet.
Det är även vanligt att hemlarm utomlands har rökmaskiner för att försvåra för en inkräktare. Det finns massa kul saker att fundera på
Jag vill undvika att springa runt och leta efter telefonen i den situationen. Bara så snabbt som möjligt in i rummet.
Det är även vanligt att hemlarm utomlands har rökmaskiner för att försvåra för en inkräktare. Det finns massa kul saker att fundera på
Säkerhetsrummet tänker du väl ha inne i huset, inte mot en yttervägg? Enklaste vägen in är ju fönster eller dörr med glas för en skurk. Varför skulle ni förresten behöva ett saferoom om det rör sig att ta skydd mot inbrottstjuvar? Det ska nog till en hög eller riktigt packad tjuv för att försöka sig på att göra inbrott när ägaren är hemma. Njut av livet istället.
Jag hade satt plåten på utsidan, eller det som är/blir "angreppssidan". Då agerar den mer som ett segt membran och oerhört/omöjligt svår att slå sig igenom. Sätter du den på insidan så kommer det bli betydligt enklare att bara slå in plåten när man väl smulat sönder lite av lecablocken.
Sen begriper jag mig inte på tanken ens med att bygga ett saferoom, men det är ju upp till var och en tack och lov
Personligen hade jag nog hellre satsat på ett playroom 
Sen begriper jag mig inte på tanken ens med att bygga ett saferoom, men det är ju upp till var och en tack och lov
Det är inte ett osannolikt scenario. Nedan är ett par händelser från min kommun. Jag kommer på 2-3 liknande som jag har hört om men vill inte söka efter artiklar hela kvällen.Jonatan79 skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/brutalt-ran-mot-barnfamilj-i-upplands-bro
https://www.expressen.se/nyheter/man-ranad-pa-sin-bil-blev-knivskadad-i-handen-/
Bästa svaret
Montera en tunn plåt på utsidan av väggen. Genomgående bult, gärna svetsad mot insidan av plåten så finns det inga synliga angrepspunkter. Limma upp 6mm. gips och tapetsera. Då krävs en välutrustad tjuv men vinkelslip, slägga och ett jädra tålamod. För att gardera dig mot störningssändare kan du dra en kabel från rummet upp på taket där du monterar utomhussiren.
Röklarm finns det gott om i Sverige redan, dock vanligare med störningsåtgärder som höga ljud och strobelight.
Dörren fäster du med extra lång infästning och som du redan tänkt på, en foderbildande stålkarm. Skummar du även fogen är det svårt att komma åt med tigerbladet. Glöm bara inte att dörren skall vara brand OCH röktät, gärna även gastät.
Sen om något av detta verkligen behövs kan man ifrågasätta, men när zombierna kommer står du redo
Röklarm finns det gott om i Sverige redan, dock vanligare med störningsåtgärder som höga ljud och strobelight.
Dörren fäster du med extra lång infästning och som du redan tänkt på, en foderbildande stålkarm. Skummar du även fogen är det svårt att komma åt med tigerbladet. Glöm bara inte att dörren skall vara brand OCH röktät, gärna även gastät.
Sen om något av detta verkligen behövs kan man ifrågasätta, men när zombierna kommer står du redo
Japp det murade rummet ligger mitt i huset utan fönster. Det är inte primärt inbrottstjuvar (även om det kan eskalera), det är rån som jag vill skydda familjen ifrån.Jonatan79 skrev:
Säkerhetsrummet tänker du väl ha inne i huset, inte mot en yttervägg? Enklaste vägen in är ju fönster eller dörr med glas för en skurk. Varför skulle ni förresten behöva ett saferoom om det rör sig att ta skydd mot inbrottstjuvar? Det ska nog till en hög eller riktigt packad tjuv för att försöka sig på att göra inbrott när ägaren är hemma. Njut av livet istället.
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/ranaren-knackar-pa-med-pistol-hos-barnfamiljen/
Tack, mycket bra förslag. Det blir både snyggt och inbrottsäkert och avsluta med gipsen.E EI30-SaC skrev:Montera en tunn plåt på utsidan av väggen. Genomgående bult, gärna svetsad mot insidan av plåten så finns det inga synliga angrepspunkter. Limma upp 6mm. gips och tapetsera. Då krävs en välutrustad tjuv men vinkelslip, slägga och ett jädra tålamod. För att gardera dig mot störningssändare kan du dra en kabel från rummet upp på taket där du monterar utomhussiren.
Sen om något av detta verkligen behövs kan man ifrågasätta, men när zombierna kommer står du redo![]()
Jag har faktiskt en möjlighet att dra en separat siren på taket styrd från rummet.
Det jag även skulle vilja göra är att dölja dörren med en stor spegel eller liknande. Jag har dock inte klurat ut hur den ska fästas för att kunna stängas tillsammans med dörren. Jag gissar att man behöver bygga nån sorts kraftig glidskena så som inbyggda kylar och frysar i kök med utanpåliggande lucka.
Ja jag har läst dem, men jag gör inte detta för att få ett godkännande av ett försäkringsbolag. Det är naturligtvis bra vägledning men de utgår från nykonstruktion, svårare när man redan har befintlig vägg.C cpalm skrev:
Elslutbleck med elektrisk passering i form av tagg som du förvarar i en liten tavla jämte. Tagg-sensorn kan du tapetsera över. Då behövs inget trycke utan du kan montera en stor spegel över hela dörrbladet. Se bara till att välja en tillräckligt stor ram som ni kan få grepp om för att öppna. Inifrån har du trycke som vanligt. Dock fallerar foderbildande karm då. Du får helt enkelt injicera lämplig massa i hela fogen som sedan döljs av spegeln.T Trulli skrev:Tack, mycket bra förslag. Det blir både snyggt och inbrottsäkert och avsluta med gipsen.
Jag har faktiskt en möjlighet att dra en separat siren på taket styrd från rummet.
Det jag även skulle vilja göra är att dölja dörren med en stor spegel eller liknande. Jag har dock inte klurat ut hur den ska fästas för att kunna stängas tillsammans med dörren. Jag gissar att man behöver bygga nån sorts kraftig glidskena så som inbyggda kylar och frysar i kök med utanpåliggande lucka.
Här kan jag faktiskt sjukt nog bistå med ovan nämnda dörr om du vill gå vidare från fantasi till handling
Tänker det blir svårt att få mobiltäckning inne i ett plåsskyddad rum? Och sen vill du väl ha en lösning som skyddar mot att man röker ut er med typ tårgas eller liknande. Dvs hur ska ni hantera friskluft? Varje rörgenomgång för kablage etc blir väl en svag punkt men kanske låg sannolikhet.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Jag kan förstå en önskan att skydda sig mot ”random rånare”. Men om du har något som motiverarar ett planerat rån, där någon faktiskt får för sig att börja bryta sig igenom en vägg, så kommer de att lyckas oavsett vad du gör.
Men i så fall handlar det om några hundra kilo guld som har hemma, eller din stora samling av Picasso i original. Den typ av rånare som ger sig på en vanlig familj, vill inte vara där många sekunder utan att ha full kontroll på vad du gör. De kan inte veta om polisen är där inom en eller 20 minuter just idag.
Jag tror att du klarar dig rätt långt med ett larm kopplat till larmcentral. En rånare stannar inte om överfallslarmet går. Rent inbrottslarm mot tjuvar funkar inte alltid. De kan få för sig att fortsätta leta i några minuter även efter att larmet gått.
Har du dessutom kamera till överfallslarmet, så larmcentralen ser vad som händer så kommer polis, inte väktare direkt.
Har en släkting som räddades av ett sådant larm. Det gällde inte rån, utan om en annan släkting med problem. Huset såg ut som kriget efteråt, polisen gick in genom samtliga husets (låsta) dörrar samtidigt. Samme ”problemsläkting” var ute efter oss lite senare, var rätt läskigt. Nu 10 år senare har situationen blivit lite lugnare.
Men i så fall handlar det om några hundra kilo guld som har hemma, eller din stora samling av Picasso i original. Den typ av rånare som ger sig på en vanlig familj, vill inte vara där många sekunder utan att ha full kontroll på vad du gör. De kan inte veta om polisen är där inom en eller 20 minuter just idag.
Jag tror att du klarar dig rätt långt med ett larm kopplat till larmcentral. En rånare stannar inte om överfallslarmet går. Rent inbrottslarm mot tjuvar funkar inte alltid. De kan få för sig att fortsätta leta i några minuter även efter att larmet gått.
Har du dessutom kamera till överfallslarmet, så larmcentralen ser vad som händer så kommer polis, inte väktare direkt.
Har en släkting som räddades av ett sådant larm. Det gällde inte rån, utan om en annan släkting med problem. Huset såg ut som kriget efteråt, polisen gick in genom samtliga husets (låsta) dörrar samtidigt. Samme ”problemsläkting” var ute efter oss lite senare, var rätt läskigt. Nu 10 år senare har situationen blivit lite lugnare.