2 481 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Hydrofor ska ut i ett pumphus, men ska vv-beredaren med?
Hej! Jag ska flytta ut mitt hydrofor system till ett isolerat skåp (custom-bygge) som ska stå i en kall ekonomibygnad. För att spara plats och slippa buller ifrån systemet.
Jag har lite svårt att bestämma mig om en fråga dock; ifall varmvattenberedaren med fördel placeras i det nya skåpet, eller om den helst bör stanna kvar innomhus.
Fördelar vv-beredare innomhus:
spillvärme till godo
Bara en ledning till huset.
Renare/snyggare "gränssnitt" mot huset, att pumpskåpet bara tillhandahåller kallt färskvatten. T.ex om kommunalt vatten skulle bli aktuellt så är det bara att "plugga in" och skrota pump-skåpet.
Fördelar vv-beredare i pumphus:
Platsbesparing i ett redan illa platsträngt badrum/tvättstuga
Någon som har erfarenhet av liknande manöver?
(ps. första inlägget tjohoo!)
Jag har lite svårt att bestämma mig om en fråga dock; ifall varmvattenberedaren med fördel placeras i det nya skåpet, eller om den helst bör stanna kvar innomhus.
Fördelar vv-beredare innomhus:
spillvärme till godo
Bara en ledning till huset.
Renare/snyggare "gränssnitt" mot huset, att pumpskåpet bara tillhandahåller kallt färskvatten. T.ex om kommunalt vatten skulle bli aktuellt så är det bara att "plugga in" och skrota pump-skåpet.
Fördelar vv-beredare i pumphus:
Platsbesparing i ett redan illa platsträngt badrum/tvättstuga
Någon som har erfarenhet av liknande manöver?
(ps. första inlägget tjohoo!)
Bästa svaret
Välkommen till forumet!
VVB bör helt klart vara kvar i huset. Du kommer rätt snabbt tröttna på att spola i en minut för att få fram varmvattnet och du har massor av energiförluster i marken. Försök titta på andra lösningar för att spara plats i badrummet/tvättstugan. Går det kanske att ha VVB på något annat ställe?
VVB bör helt klart vara kvar i huset. Du kommer rätt snabbt tröttna på att spola i en minut för att få fram varmvattnet och du har massor av energiförluster i marken. Försök titta på andra lösningar för att spara plats i badrummet/tvättstugan. Går det kanske att ha VVB på något annat ställe?
Med varmvattencirkulation slipper man spolandet, men det går åt en aning mer med ström.
Annars är det en avvägning plats/installationskostnad/driftkostnad.
Annars är det en avvägning plats/installationskostnad/driftkostnad.
Klicka här för att svara