Hej,
Jag planerar att byta befintlig ångspärr från år 1980 i samband med renovering av ett 1,5 plans hus med källare, men är lite konfundersam eftersom det finns två olika typer av ångspärr:
- Innertaket (hanbjälklag plus snedtak) gränsar till en kallvind och har en armerad genomtrampningssäker plastfolie på den varma sidan.
- Ytterväggarna har dock en vanlig plastfolie utan armering.
- Enligt en gammal offert framgår endast ett köp av 0,2 tenotät 25x2,7. Inget om den andra.
- (Den perforerad plastfolien på mellanbjälklag antar jag är till för att hålla isoleringen på plats).
Plasten är förvisso fräscha trots sina 40 år i nacken men vill passa på när jag ändå har tagit bort ytskiktet.
Kan jag ersätta all plast mot en ny rulle som exempelvis: https://www.xlbygg.se/vanersborg/so...0-20mm-x12-5-m-aldersbestandig--tenotat-14684
Någon kanske har bättre tips på plast?
Eller ska jag låta bli att byta helt och hållet och istället fokusera på att tejpa/täta alla skarvar? Detta för att inte riskera eventuella följdproblem med fukt... ?
Tacksam för input
Jag planerar att byta befintlig ångspärr från år 1980 i samband med renovering av ett 1,5 plans hus med källare, men är lite konfundersam eftersom det finns två olika typer av ångspärr:
- Innertaket (hanbjälklag plus snedtak) gränsar till en kallvind och har en armerad genomtrampningssäker plastfolie på den varma sidan.
- Ytterväggarna har dock en vanlig plastfolie utan armering.
- Enligt en gammal offert framgår endast ett köp av 0,2 tenotät 25x2,7. Inget om den andra.
- (Den perforerad plastfolien på mellanbjälklag antar jag är till för att hålla isoleringen på plats).
Plasten är förvisso fräscha trots sina 40 år i nacken men vill passa på när jag ändå har tagit bort ytskiktet.
Kan jag ersätta all plast mot en ny rulle som exempelvis: https://www.xlbygg.se/vanersborg/so...0-20mm-x12-5-m-aldersbestandig--tenotat-14684
Någon kanske har bättre tips på plast?
Eller ska jag låta bli att byta helt och hållet och istället fokusera på att tejpa/täta alla skarvar? Detta för att inte riskera eventuella följdproblem med fukt... ?
Tacksam för input
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bästa svaret
Medlem
· Västra Götaland
· 3 559 inlägg
Behåll det du har, tejpa skarvar etc. Utvecklingen kanske har gått lite framåt sedan 1980, men inte mycket. Vinsten du skulle göra är marginell, det finns säkert områden som är oåtkomliga för dig, men som har större glipor och som gör extraarbetet att byta din synliga plast helt oförsvarbart.
Tack för tipset! Låter vettigt det du skriver och det skulle spara en del tid också.I InsidersUnited skrev:
Men hur är det nu igen med livslängden på dessa plast från 80-talet?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 559 inlägg
Tror den kommer överleva både dig och mig
Var väl på slutet av 50talet de kom på hur de skulle göra hållbar plast.
Jungfrulig plast utan innehåll av återvunnet material håller extremt länge om det inte utsätts för UV-ljus. Längre än resten av huset.
Klicka här för att svara