harry73
Jag köpte ett radhus som enligt uppgift var 130 kvm, men efter ett år upptäckte vi att det var 115 kvm.
Så när vi sålde huset angav vi 115 kvm som yta.
Det var allt.

Detta var så klart en ändring alla grannhus också genomförde, men inte att priserna gick ner.

• Gilla
Sven-Erik Hällgren och 1 till
  • Laddar…
N NoPainNoGain skrev:
Ja, bra fråga. Jag vill inte bli lurad. Vill du?
Men blev du lurad då?

Det var väl visning? Var det ett rum mer på visningen som de tog bort vid köp och som du upptäckt nu sju år senare? Blev du hindrad att mäta upp arean av en påstridig säljare eller mäklare som frenetiskt hävdade att arean var 200 kvm?

• Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
harry73
JonasZent JonasZent skrev:
I den domen står ju klart och tydligt att köparna inte har rätt till ersättning då de borde ha undersökt om bygglov fanns mer noggrant eftersom det inte var tydligt i frågelistan vid köpet.
Nja, du missade att tingsrättens dom överklagades och att hovrätten gav köperna rätt. I hovrättens dom visar man också hela tingsrättens dom

harry73 harry73 skrev:
Nja, du missade att tingsrättens dom överklagades och att hovrätten gav köperna rätt. I hovrättens dom visar man också hela tingsrättens dom
Ja, jag såg det sen och raderade mitt svar men var inte snabb nog, tydligen :)

N NoPainNoGain skrev:
Utanför 6-metersgränsen, ja.
Har du bara en fristående yttervägg i sluttningsplanet och övriga tre väggar motfyllda?

N NoPainNoGain skrev:
Prospektet är en bilaga till köpekontraktet i mitt fall.
Ok, men då har du alltså två versioner av angiven yta i kontraktet. Då är frågan vilken version som gäller. Jag skulle tro att den mer specificerade uppgiften gäller. Du visste alltså vid kontraktsskrivningen att uppgiften kom från taxeringen och du nöjde dig med det.
Därmed kommer undersökningsplikren in.

• Gilla
Springhunter och 1 till
  • Laddar…
N
J JBa skrev:
Har du bara en fristående yttervägg i sluttningsplanet och övriga tre väggar motfyllda?
Stämmer. Eller en tredje vägg är delvis motfylld.

N NoPainNoGain skrev:
Om säljaren uppger att boarean är 200 kvm så litade jag ju på det. Fanns ingen anledning att tvivla på hans uppgift.
går firman dåligt och de är dags att försöka håva in lite stålar?

7 år senare, helt otroligt vad folk är kapabla till.

• Gilla
Sejare och 2 till
  • Laddar…
N
M MAczea skrev:
går firman dåligt och de är dags att försöka håva in lite stålar?

7 år senare, helt otroligt vad folk är kapabla till.
Ok. Jag försöker undvika bli lurad. Men det verkar som att många låter sig luras. Många ger upp helt enkelt. Vad är det för fel på att pröva om man har rätt. Börjar förstå nu varför det här landet är på väg utför. Att vika ner sig och ta ett steg tillbaka är numera normen.

Du har inte blivit lurad. Det finns inget i historien som indikerar att någon medvetet givit fel uppgifter.

• Gilla
AndersOhrt och 16 till
  • Laddar…
Så du känner dig lurad och förd bakom ljuset för att delar av ett rum, ett rum som du onekligen nyttjar för att bo i, och ett badrum, felaktigt angetts som boyta ?
Frågan är vilken skada du lidit av detta?
Mätregeln är till för att beräkna taxeringsvärdet på huset, marknadsvärdet sätter marknaden och inte skatteverket.
Så på vilket vis är du i så fall lurad och har lidit en ekonomisk skada som du nu sju år senare önskar få kompenserad? För du kan inte ha fått betala otillbörligt hög fastighetsskatt då den är maximerad långt under det jag tror du har som taxeringsvärde.

• Gilla
AndersOhrt och 12 till
  • Laddar…
N NoPainNoGain skrev:
Ok. Jag försöker undvika bli lurad. Men det verkar som att många låter sig luras. Många ger upp helt enkelt. Vad är det för fel på att pröva om man har rätt. Börjar förstå nu varför det här landet är på väg utför. Att vika ner sig och ta ett steg tillbaka är numera normen.
Haha, huset är ju fortfarande lika stort. Ta ett kliv ned? Tror vissa kanske behöver göra det för att se andra saker man kanske borde steppa upp emot.

lider med dig dock, måste vara ett hårt slag att ha lika stor yta som för en månad sen men halka ned från 200kvm boyta.

• Gilla
js6033 och 2 till
  • Laddar…
T
N NoPainNoGain skrev:
Jag försöker också undvika att bli lurad och är nog den siste att ge upp och vika ner mig, men i det här fallet ser jag varken någon som försökt lura någon eller någon som blivit lurad. Att du inte förstod att "enligt taxeringsuppgifter" innebar en slags friskrivning är inte att ha blivit lurad.

• Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…

Bästa svaret

images

• Gilla
  • Haha
chali och 49 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.