2 645 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Testa om häll är kopplad till en eller flera faser?
Hej!
Renoverat och i samband med detta bad jag hantverkaren som anlitat behörig elektriker (som dock hade språkförbistring) att dra 3-fas till häll/ugn. Jag har tidigare haft 1-fas men har 3-fas draget till lägenheten (just bakom proppskåpet). Framfört till hantverkaren för att påminna om att dra 3-fas men känner mig osäker på om de verkligen gjort det. Kan tillägga att det varit en hel del kommunikationsbrister hos hantverkaren och de har även sagt att det gjorts saker som inte stämt.
Hällen från IKEA går på 7400 W (https://www.ikea.com/se/sv/p/smaklig-induktionshaell-svart-ikea-500-svart-50467883/) och ugnen 2750 W. Jag testade att i bara några minuter köra 3 zoner på hällen på max samtidigt som jag satte på ugnen, säkringen löste då inte ut.
Nu när det just blivit klart ser jag att man märkt upp en ny säkring i elskåpet med "spis/ugn" samt 2 angränsande säkringar med "res" (reserv?).
Kan hällen och ugnen verkligen vara på samma säkring om det inte är 1-fas? Finns det något sätt att testa att de inte fuskat och dragit 1-fas? Funderade på att skruva loss kåpan till proppskåpet och fota men läst att man bör undvika detta som lekman.
Tack på förhand!
Renoverat och i samband med detta bad jag hantverkaren som anlitat behörig elektriker (som dock hade språkförbistring) att dra 3-fas till häll/ugn. Jag har tidigare haft 1-fas men har 3-fas draget till lägenheten (just bakom proppskåpet). Framfört till hantverkaren för att påminna om att dra 3-fas men känner mig osäker på om de verkligen gjort det. Kan tillägga att det varit en hel del kommunikationsbrister hos hantverkaren och de har även sagt att det gjorts saker som inte stämt.
Hällen från IKEA går på 7400 W (https://www.ikea.com/se/sv/p/smaklig-induktionshaell-svart-ikea-500-svart-50467883/) och ugnen 2750 W. Jag testade att i bara några minuter köra 3 zoner på hällen på max samtidigt som jag satte på ugnen, säkringen löste då inte ut.
Nu när det just blivit klart ser jag att man märkt upp en ny säkring i elskåpet med "spis/ugn" samt 2 angränsande säkringar med "res" (reserv?).
Kan hällen och ugnen verkligen vara på samma säkring om det inte är 1-fas? Finns det något sätt att testa att de inte fuskat och dragit 1-fas? Funderade på att skruva loss kåpan till proppskåpet och fota men läst att man bör undvika detta som lekman.
Tack på förhand!
Spännande med elektriker och språkförbrister. Bör ju finnas ett schema till proppskåpet som påvisar hur dom lämnat jobbet?
Iom att säkringen inte gick så lär det knappast vara 1 fas till allt.
Troligtvis 1 fas till ugn och 2 till hällen. Hällen kan du ju mäta om det är 400v mellan faserna.
Vad har du för säkringar i skåpet?
Troligtvis 1 fas till ugn och 2 till hällen. Hällen kan du ju mäta om det är 400v mellan faserna.
De har inte lämnat något schema. Ska träffa hantverkaren och kan fråga honom då, men har inte varit helt lätt att få svar tidigare.Luddis_1 skrev:
Spännande med elektriker och språkförbrister. Bör ju finnas ett schema till proppskåpet som påvisar hur dom lämnat jobbet?
Okej, det räcker alltså med några minuters test av 3 zoner och ugn för att konstatera att det inte är 1-fas? Hur mäter jag om det är 400 V mellan faserna?
Huvudsäkringen ligger på 25 A, resten ser jag inte någon märkning på.
Det behövs en säkring per fas.
Stängs allt av, blir strömlöst, om du bryter säkringen spis/ugn så är de kopplade på en fas.
Så enklast kontrollerar du genom att slå av spis-säkringen och se hur mycket som blir utan ström.
Lägg upp ett foto på centralen.
Visst måste det gå att läsa ut hur många ampere spissäkringen är på.
Stängs allt av, blir strömlöst, om du bryter säkringen spis/ugn så är de kopplade på en fas.
Så enklast kontrollerar du genom att slå av spis-säkringen och se hur mycket som blir utan ström.
Lägg upp ett foto på centralen.
Visst måste det gå att läsa ut hur många ampere spissäkringen är på.
Redigerat:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 613 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 613 inlägg
Om du har trefas nu måste du ha tre stycken huvudsäkringar. Testa (med allt annat i lägenheten avstängt) att skruva ur dem och sen skruva i dem en och en. Om det är rätt ska då ugnen fungera i ett av de tre fallen och inte hällen, i ett annat inte ugnen och bara halva hällen och i tredje endast andra halvan av hällen.
Redigering: Skrevs innan föregående inlägg syntes.
Redigering: Skrevs innan föregående inlägg syntes.
Nja räcker med ett sådant test gör det inte. Men tex 1x16a had slagit ut mer eller mindre direkt.
Med en spänningsprovare så kan du mäta vad du har. Jag rekomenderar inte dig att mäta om du känner dig det minsta tveksam, 400v är inte att leka med.
Foto på säkringarna så kan man se vad dom har satt in.
Med en spänningsprovare så kan du mäta vad du har. Jag rekomenderar inte dig att mäta om du känner dig det minsta tveksam, 400v är inte att leka med.
Foto på säkringarna så kan man se vad dom har satt in.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Om det fortfarande finns en 20 A säkring till spisen så tror jag inte detta test räcker för att påvisa enfas eller trefas. Du behöver köra 10-20 min med den belastningen. Men det är inte rätt väg att gå. Du ska ha en korrekt gruppförteckning som din hantverkare behöver fixa även om han är dålig på Svenska.
Jag provade att slå av säkringen och både hela hällen och ugnen lade av. Alltså är det 1-fas de installerat trots allt.
Lyckades även lösa säkringen omgående genom att ha några plattor på max samtidigt som ugn och micro.
Ska framföra detta till hantverkaren och efterfråga att de fixar det eller ett avdrag på fakturan. Vilken summa är rimlig att efterfråga i avdrag?
Lyckades även lösa säkringen omgående genom att ha några plattor på max samtidigt som ugn och micro.
Ska framföra detta till hantverkaren och efterfråga att de fixar det eller ett avdrag på fakturan. Vilken summa är rimlig att efterfråga i avdrag?
Du skrev att det var draget 3-fas till lägenheten men är du säker på att det är så? Är det inkopplat? Är det en central som går att köra 3-fas på? I många lägenheter där det varit 1-fas så är det 1-fas centraler och måste bytas ut. Är bara nyfiken härG Goliater skrev:Jag provade att slå av säkringen och både hela hällen och ugnen lade av. Alltså är det 1-fas de installerat trots allt.
Hej!G GoGetLost skrev:Du skrev att det var draget 3-fas till lägenheten men är du säker på att det är så? Är det inkopplat? Är det en central som går att köra 3-fas på? I många lägenheter där det varit 1-fas så är det 1-fas centraler och måste bytas ut. Är bara nyfiken härNågra bilder på det hela hade ju inte skadat iaf
![]()
En annan elektriker som lyft på kåpan när jag tagit in offerter konstaterade att det fanns 3-fas precis bakom elcentralen. Elstambyte är gjort och en del andra grannar har redan uppgraderat till 3-fas. Här kommer elskåpet.
Okej, aldrig pillat i en sån central men det syns att bara är 1 huvudsäkring som används och jordfelsbrytaren är för 1-fas. Det är med rätt stor sannolikhet att det inte är omgjort till 3-fas i din central ännu.G Goliater skrev:
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 57 850 inlägg
Du har bara en fas i centralen. Du har bara en huvudsäkring (bredvid huvudbrytaren), och du har en enfas jordfelsbrytare.
Sedan är det tänkbart att centralen lätt går att konvertera till trefas.
Sedan är det tänkbart att centralen lätt går att konvertera till trefas.
Detta borde väl gå att begära avdrag för om de inte åtgärdar det? Har inte betalat fakturan ännu.H hempularen skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden