Alfredo Alfredo skrev:
Ja kanske har du rätt men var finns paragrafen? Du säger själv att "Elsäkerhetsverket får medge undantag" och så här skriver de:
Elsäkerhetsförordningen:

35 § Elsäkerhetsverket får meddela föreskrifter om sådana undantag från
1. kraven i 16-27 §§ elsäkerhetslagen (2016:732)


Elsäkerhetslagen:

27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.
 
M merbanan skrev:
[länk]

"Elektrisk utrustning, i form av elektrisk materiel, som fast installeras utgör del av starkströmsanläggningen efter installation. Elektrisk utrustning som enbart förbrukar elektrisk energi, t.ex. ljusarmaturer och hushållsmaskiner, är dock inte del av starkströmsanläggningen efter fast anslutning. När det gäller sådan elektrisk utrustning är det alltså bara den fasta anslutningen och losskopplingen som utgör elinstallationsarbete."

Dvs mangeln är inte del av starkströmsanläggningen.

"Det är inte elinstallationsarbete att reparera maskiner, belysningsarmaturer och hushållsapparater som inte är del av anläggningen även om dessa är fast anslutna då reparationen sker."

Detta plus följande:

"Att byta ut en elkopplare för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa"

Det tycker jag låter som att jag får göra det.
Jag läste lite dåligt och fattade inte att mangeln var ansluten i en strömbrytare. Jag trodde den var fast ansluten i en dosa och strömbrytaren satt i mangeln...
 
useless useless skrev:
Elsäkerhetsförordningen:
Fast det var inte det jag frågade om. Du skrev "Eftersom mangeln är fast ansluten så faller den inte under de saker man får göra själv." och jag undrade över paragrafen "bakom" det påståendet. Varför är det så självklart att mangelns strömbrytare inte ingår i undantaget?
 
useless useless skrev:
Jag läste lite dåligt och fattade inte att mangeln var ansluten i en strömbrytare.
OK. Men frågan kvarstår. Tror vi eller tror vi inte att strömbrytaren får bytas.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det var inte det jag frågade om. Du skrev "Eftersom mangeln är fast ansluten så faller den inte under de saker man får göra själv." och jag undrade över paragrafen "bakom" det påståendet. Varför är det så självklart att mangelns strömbrytare inte ingår i undantaget?
Det var ett missförstånd. Se #17.
 

Bästa svaret

Alfredo Alfredo skrev:
OK. Men frågan kvarstår. Tror vi eller tror vi inte att strömbrytaren får bytas.
Ja, det tror jag. Elsäkerhetsverket gör ingen skillnad på 1-,2- eller 3-fas vad jag kan se.

"Du får byta en fast inkopplad strömbrytare för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa, till en med likvärdig funktion och inkoppling."
https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/Strömbrytare/Teknikrum/176078
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.