Belmlu
Hej alla,

Gett mig på mitt allra första större hemmaprojekt i form av att byta ut isolering, ångbroms (från ångspärr) samt innerväggar (från gips till OSB och gips) i garaget. Väldigt lärorikt och känns som bra första projekt som hobbyfixare.

Nu har jag dock stött på patrull som jag tror grundar sig i min egen okunskap då jag efter att ha satt upp OSB-skivor märkt att det kan diffa uppemot 8-10mm i djupled kring skarven mellan två skivor. Tror mig vara rätt säker på att anledningen till detta är att jag valde att inte ha skarvarna över reglar i syfte att vara "smart" och spara på material eftersom reglarna som är uppsatta på mitten av 70-talet inte följer någon som helst standard gällande centrumavstånd utan varierar mellan 520-740mm. Jag tänkte att jag kör på skivornas bredd nästan rakt av ändå vilket straffade sig rätt så snabbt. Som tur är märkte jag det efter att ha satt upp en halv vägg och problemet löste sig själv på resterande del av väggen när jag följde reglarna.

Till min egentliga fråga: med tanke på att det ska sättas 13mm gipsskivor utanpå OSBn undrar jag om detta är något som bör åtgärdas för att t.ex. undvika oönskade spänningar i gipset och ev vertikala sprickor som följd när det ger med sig? Om det bör åtgärdas, finns det något enkelt sätt att lösa det? Hade det varit inne i huset hade jag gjort om väggen helt men nu när det är garage och de estetiska kraven inte är lika höga så hade det varit tacksamt med en enkel lösning!

Tack på förhand!

• Ojämna skarvar mellan två OSB-skivor med synlig nivåskillnad på upp till 8-10mm vid en byggrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • OSB-skivor monterade på garagets innervägg med synlig ojämn skarv med en djupskillnad på 8-10mm.
    Skapa konto
P
Brukar gå bra, bara man får skruven att ta. Samt att osb:n inte hamnat omlott förstås.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Ta ner en av skivorna, limskruva en 10cm remsa osb bakom skivan som sitter kvar, i skarven, sätt tillbaka den andra skivan och skruva även i remsan. Nivåskillnaden är borta.

• Gilla
ZipLock och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Så du har ingen styrsel alls nära kanten? Om du trycker så blir det bra?

Skulle tagit ner skivorna och där du inte kan skruva i en regel och lägga en skarvbit bakom så du bryggar skivorna med en extra bit osb
Handritad skiss som visar skruvar som fäster en böjd bräda till olika färgade stöd.
Skapa konto

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
Stort tack! Blir till att plocka ner ena skivan och sätta fast en remsa bakom :)

• Gilla
freak86
  • Laddar…
P
Hade själv inte limmat dock,är bra om skivorna kan svälla och krympa i skarverna,vilket dom gör.

Lägger du bara skarven på gipsen omlått så spelar det där ingen roll.
Alltså ingen gipskarv i ett fack där det är en skarv på osb.

Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ojämnheten försvinner när du skruvar upp gipset, men för styvhetens skull hade iallafall jag satt någon form av remsa bakom där skarven hamnar långt ifrån en regel.

Handyman 1 skrev:
Hade själv inte limmat dock,är bra om skivorna kan svälla och krympa i skarverna,vilket dom gör.
mitt förslag var att limskruva remsan i den ena, inte båda. Det var kanske otydligt.

P
Ok,läste mer noga nu,framgår att du bara menar att limma ena kanten,då är jag med:oops:

Belmlu
Problemet löst, stort tack för hjälpen!

• Närbild av en OSB-skiva på en byggarbetsplats med synliga skruvar och en dammsugare i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
Vad blev lösningen då?

Ser ut som att Belmlu följt Mathias/Johannes tips...

Belmlu
Rätt och riktigt! Blev ca 10cm vertikal remsa längsmed ojämnheterna som limskruvades ena sidan och skruvades andra.

• Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.