Hej alla,
Gett mig på mitt allra första större hemmaprojekt i form av att byta ut isolering, ångbroms (från ångspärr) samt innerväggar (från gips till OSB och gips) i garaget. Väldigt lärorikt och känns som bra första projekt som hobbyfixare.
Nu har jag dock stött på patrull som jag tror grundar sig i min egen okunskap då jag efter att ha satt upp OSB-skivor märkt att det kan diffa uppemot 8-10mm i djupled kring skarven mellan två skivor. Tror mig vara rätt säker på att anledningen till detta är att jag valde att inte ha skarvarna över reglar i syfte att vara "smart" och spara på material eftersom reglarna som är uppsatta på mitten av 70-talet inte följer någon som helst standard gällande centrumavstånd utan varierar mellan 520-740mm. Jag tänkte att jag kör på skivornas bredd nästan rakt av ändå vilket straffade sig rätt så snabbt. Som tur är märkte jag det efter att ha satt upp en halv vägg och problemet löste sig själv på resterande del av väggen när jag följde reglarna.
Till min egentliga fråga: med tanke på att det ska sättas 13mm gipsskivor utanpå OSBn undrar jag om detta är något som bör åtgärdas för att t.ex. undvika oönskade spänningar i gipset och ev vertikala sprickor som följd när det ger med sig? Om det bör åtgärdas, finns det något enkelt sätt att lösa det? Hade det varit inne i huset hade jag gjort om väggen helt men nu när det är garage och de estetiska kraven inte är lika höga så hade det varit tacksamt med en enkel lösning!
Tack på förhand!
Gett mig på mitt allra första större hemmaprojekt i form av att byta ut isolering, ångbroms (från ångspärr) samt innerväggar (från gips till OSB och gips) i garaget. Väldigt lärorikt och känns som bra första projekt som hobbyfixare.
Nu har jag dock stött på patrull som jag tror grundar sig i min egen okunskap då jag efter att ha satt upp OSB-skivor märkt att det kan diffa uppemot 8-10mm i djupled kring skarven mellan två skivor. Tror mig vara rätt säker på att anledningen till detta är att jag valde att inte ha skarvarna över reglar i syfte att vara "smart" och spara på material eftersom reglarna som är uppsatta på mitten av 70-talet inte följer någon som helst standard gällande centrumavstånd utan varierar mellan 520-740mm. Jag tänkte att jag kör på skivornas bredd nästan rakt av ändå vilket straffade sig rätt så snabbt. Som tur är märkte jag det efter att ha satt upp en halv vägg och problemet löste sig själv på resterande del av väggen när jag följde reglarna.
Till min egentliga fråga: med tanke på att det ska sättas 13mm gipsskivor utanpå OSBn undrar jag om detta är något som bör åtgärdas för att t.ex. undvika oönskade spänningar i gipset och ev vertikala sprickor som följd när det ger med sig? Om det bör åtgärdas, finns det något enkelt sätt att lösa det? Hade det varit inne i huset hade jag gjort om väggen helt men nu när det är garage och de estetiska kraven inte är lika höga så hade det varit tacksamt med en enkel lösning!
Tack på förhand!
Bästa svaret
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Klicka här för att svara



