Dunsta tycker jag att han säger.

altaxis altaxis skrev:
Dunsta tycker jag att han säger.
Tack det hör jag också :-) Men nästa mening vad kommer att sjunka?

Tolkar det som själva fästet.

fgo fgo skrev:
Tolkar det som själva fästet.
Tack, ja för det kan väl för tusan inte vara betongen som "sjunker ihop"?

I så små mängder som det verkar så sjunker inte betong med än marginellt som det behöver räknas med , betong krymper alltid när vattnet går, se vad som händer med gjutna golv och plattor till hus. Den betong som har minst krympning är exspanderbetong

J jonaserik skrev:
I så små mängder som det verkar så sjunker inte betong med än marginellt som det behöver räknas med , betong krymper alltid när vattnet går, se vad som händer med gjutna golv och plattor till hus. Den betong som har minst krympning är exspanderbetong
Ett tillägg är att expanderbetong inte krymper alls. Men ja, blev lite OT nu.

C C.Lundin skrev:
Ett tillägg är att expanderbetong inte krymper alls. Men ja, blev lite OT nu.
Går inte djupare in i det , vart tar vattnet vägen som fyller betongen, skrev att det har den minsta krympningen och inget annat

...och jag som precis har gjutit 3 av 6 plintar i gjutrör till fäste av ett 12 kvm växthus, där ramen skulle vara absolut vågrätt. (Ja jag vet, jag skulle ha byggt ett fundament typ som på bilden och nej jag har inte använt justerbara stolpskor..) :oops:

nytt-hus-byggnadskonstruktionsplats-cement-i-fundament-och-f%C3%B6rst%C3%A4rkning-av-st%C3%A5lst%C3%A4nger-119560956.jpg

Bästa svaret

Med plintar eller mur för växthus/altaner så har det ingen betydelse vilken betong som används, det är inga mm-mått som det stupar på hit eller dit , så gör som du tänker.

J jonaserik skrev:
Med plintar eller mur för växthus/altaner så har det ingen betydelse vilken betong som används, det är inga mm-mått som det stupar på hit eller dit , så gör som du tänker.
Tack det värmde en glad amatör :-) Konstaterar att ramen inte, än så länge har rört sig nämnvärt. Kanske någon millimeter. Jag vet inte hur mycket glapp man har mellan de olika delarna på växthuset, men det visar sig väl. Återkommer i ärendet när allt är klart :D

Ett växthus har inte mer än några cintimeter i basen på sdorna och har du mätt så att det ska hamna strax innanför kanten på ramen så går du hem på det, lycka till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.