16 934 läst ·
25 svar
17k läst
25 svar
Ordning och struktur i en elcentral
Sida 1 av 2
Hej
Efter en lite diskussion om placering av huvudbrytare har jag försökt leta här på forumet om det finns regler eller standarder hur man strukturerar sin elcentral.
Jag (som ibland undervisar om layout av vetenskapliga postrar) vill gärna ha en struktur i elcentraler som utgår från hur man läser, det vill säga att elen kommer in (via huvudbrytare) längst upp till till vänster och sedan fortsätter åt höger rad för rad. Alltså att efter huvudbrytaren kommer jordfelsbrytare och därefter dvärgbrytarna som ligger under jordfelsbrytaren. Andra små apparater såsom signallampor, överspänningsskydd etc. vill jag också ha sittande i ordning efter hur de är inkopplade, så att elen alltid går från vänster till höger
Finns det nån några regler, standarder eller praxis här? Hur gör ni?
Efter en lite diskussion om placering av huvudbrytare har jag försökt leta här på forumet om det finns regler eller standarder hur man strukturerar sin elcentral.
Jag (som ibland undervisar om layout av vetenskapliga postrar) vill gärna ha en struktur i elcentraler som utgår från hur man läser, det vill säga att elen kommer in (via huvudbrytare) längst upp till till vänster och sedan fortsätter åt höger rad för rad. Alltså att efter huvudbrytaren kommer jordfelsbrytare och därefter dvärgbrytarna som ligger under jordfelsbrytaren. Andra små apparater såsom signallampor, överspänningsskydd etc. vill jag också ha sittande i ordning efter hur de är inkopplade, så att elen alltid går från vänster till höger
Finns det nån några regler, standarder eller praxis här? Hur gör ni?
Finns ingen struktur som är praxis utan man går från fall till fall. Det viktigaste är att det är tydligt och att det finns ett ellinje schema samt vilken som är huvudbrytare och sektions brytare.
Det mest normala är som du säger att man går från vänster uppe och så brytare åt höger.
Jag har tex I min central huvudbrytare längst ned och som sedan kommer 4st separata jfb som har en egen rad med efterföljande säkringar.
Det mest normala är som du säger att man går från vänster uppe och så brytare åt höger.
Jag har tex I min central huvudbrytare längst ned och som sedan kommer 4st separata jfb som har en egen rad med efterföljande säkringar.
Det finns en "praxis" hos yrkesmän och den går ut på att "funktion" och "lättarbetat" är det som helt styr hur man "designar" en central. Hur det i slutändan blir varierar pga att centraler byggs i regel efter just det "behov" som den enskilda centralen har. Och det finns många olika "vägar" att gå för att nå målet och "utseende" har ju i sig ingen funktion och kommer därför en bit ner på listan. Skulle man ha en given struktur så binder man sig bara vid saker som inte i realiteten spelar någon roll.
Ps
Och dessutom kanske hindrar kreativa lösningar.
Ps
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Några regler och standarder känner jag inte till. De som kommer närmast är SS 437 01 02 och SS-EN 61439 men de tar bara upp säkerhetsaspekter som isolationsavstånd etc. Om ordning och reda har en säkerhetsfunktion så tas det i så fall upp generellt i nån MMI-standard.
Jag kör vänster till höger, uppifrån och ned, om inte omständigheterna påkallar något annat.
Jag kör vänster till höger, uppifrån och ned, om inte omständigheterna påkallar något annat.
Man behöver ju inte slaviskt följa någon slags ordning. Men jag tänker på ägaren/användaren av elcentralen, ifall en jordfelsbrytare löser ut, huvudsäkringar går, eller att man får nåt skumt fel, så underlättar det ju om det går snabbt att förstå hur allting är kopplat?E elmont skrev:Det finns en "praxis" hos yrkesmän och den går ut på att "funktion" och "lättarbetat" är det som helt styr hur man "designar" en central. Hur det i slutändan blir varierar pga att centraler byggs i regel efter just det "behov" som den enskilda centralen har. Och det finns många olika "vägar" att gå för att nå målet och "utseende" har ju i sig ingen funktion och kommer därför en bit ner på listan. Skulle man ha en given struktur så binder man sig bara vid saker som inte i realiteten spelar någon roll.
Ps
Centralen byggs ju ihop bara en gång, men den används ofta lång tid därefter. Därtill händer det då och då att en ny elektriker ska lägga till eller ta bort nånting, och då är det väl dumt om det tar lång tid för honom/henne att förstå hur allting är kopplat? Elektriker kostar ju en del att anlita.
Det händer ju också att det saknas en vettig gruppförteckning, eller att den inte är uppdaterad samt att det ibland kan vara svårt att följa alla kopplingsledningar när man tar av kåpan för att förstå. Då underlättar det ju också om det finns nån slags ordning i centralen.
Så ja vill hävda att det är inte bara mitt ordningssinne som störs...
Centraler bygg ihop en gång MEN sedan är det mycket vanligt att dom kompletteras. Och för dom som "får" fara och rota i centraler är det aldrig några problem med att se/förstå hur det är uppbyggt. Din "struktur" skulle kanske hjälpa en hempulare MEN så fort nått inte är enligt strukturen skulle "strukturen" vara till hinder. Det ser man här på forumet dagligen hur "hempulare" får problem med saker som inte är som dom "vet" att det ska vara, man kan ta färger på ledare som ett exempel.
Så som yrkesman ser minst lika många "hinder" som fördelar. Och för "hempularen" ser jag en del "fällor".
Däremot skulle yrkesmän i större omfattning ägna några minuter till att uppdatera den dokumentation som bör följa en central.
Ps
Jag tror att en bestämd struktur skulle bli så omfattande att man ändå skulle vara tvungen att "utelämna" många delar. Centraler kan ju vara och är mycket olika till innehåll och funktion.
Så som yrkesman ser minst lika många "hinder" som fördelar. Och för "hempularen" ser jag en del "fällor".
Däremot skulle yrkesmän i större omfattning ägna några minuter till att uppdatera den dokumentation som bör följa en central.
Ps
Jag tror att en bestämd struktur skulle bli så omfattande att man ändå skulle vara tvungen att "utelämna" många delar. Centraler kan ju vara och är mycket olika till innehåll och funktion.
Jo, jag förstår hur du menar. Hempulare är väl svårt att ta höjd för i allmänhet, dunning-kruger effekten (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger-effekten) gör ju att okunniga hempulare ändå inte lyssnar och ställer till det hur man än försöker...E elmont skrev:Centraler bygg ihop en gång MEN sedan är det mycket vanligt att dom kompletteras. Och för dom som "får" fara och rota i centraler är det aldrig några problem med att se/förstå hur det är uppbyggt. Din "struktur" skulle kanske hjälpa en hempulare MEN så fort nått inte är enligt strukturen skulle "strukturen" vara till hinder. Det ser man här på forumet dagligen hur "hempulare" får problem med saker som inte är som dom "vet" att det ska vara, man kan ta färger på ledare som ett exempel.
Ps
Men jag tänker mest att ifall t.ex. en jordfelsbrytare eller en huvudsäkring löser ut hos mig när jag är borta och jag ska instruera nån annan halvkunnig person över telefon hur den ska felsöka, så är det mycket enklare ifall centralen har nån slags lättbegriplig struktur. Det behöver ju inte var en enda enhetlig struktur, det kan vara ett antal olika regler och standarder, t.ex. att alla säkringar som ligger under en viss jordfelsbrytare alltid ligger direkt efter den eller att alla kontaktorer ligger ihop, eller direkt efter "deras" säkring etc. Kreativa lösningar kan lätt bli obegripliga för alla utom den som har dem.
Är det inte lättare att du tydligt märker upp jordfelsbrytaren eller huvudsäkringarna i din central om du behöver instruera någon, istället för att införa någon standard för hur det "måste" se ut. En standard som dessutom kanske inte följts av olika anledningar?
Der har jag redan gjort. Till och med kopplingsschema finns bredvid elcentralen. Men inte ens för gruppförteckning verkar det finnas nån standard. Och det är ju inte alla som begriper sånt.S Strontus skrev:
Det kommer ju alltid finnas avvikelser från standarder och då är det ju ganska enkelt att skriva ut dom.
Diazedcentraler har ju en ganska fin logik med faser horisontellt och trefaslaster vertikalt.
En yrkesman behöver inte en "standard" och en lekman förstår troligen inte nått trots en standard. En central är en mycket enkel och lätt att förstå för den som har behörigheten att rota i den. Eftersom centraler kan variera nästan hur mycket som helst från en säkring till tusentals säkringar skulle en standard som täcker in allt bli en tjock bok, den enda som ev skulle ha "nytta" av den är dom som inte har i centralen att göra.
Jag är helt övertygad om att en "standard" inte skulle göra mer nytta än besvär för en yrkesman.
Jag tror att det är enklare/vettigare att anpassa centraler till verkligheten än att anpassa verkligheten till en standard.
Och det finns regler på hur ett gruppschema ska skrivas, men det är inte tvingande utan anpassas efter behov.
Så här har vi helt olika "tro" och jag tänker inte lägga mer krut på "frågan".
Jag är helt övertygad om att en "standard" inte skulle göra mer nytta än besvär för en yrkesman.
Jag tror att det är enklare/vettigare att anpassa centraler till verkligheten än att anpassa verkligheten till en standard.
Och det finns regler på hur ett gruppschema ska skrivas, men det är inte tvingande utan anpassas efter behov.
Så här har vi helt olika "tro" och jag tänker inte lägga mer krut på "frågan".
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Man behöver inte krångla till det mer än vänster -> höger och upp -> ned plus att gruppförteckningen är tydlig. Men visst hade det varit bra med en rekommendation då t.ex frågan om hur man ska numrera platserna i en central är uppe då och då.

Ingen standard men mitt sätt att bygga en central
Oavsett var matningen kommer in så sätter jag huvudbrytaren längst upp till vänster.
Så grova är inte inkommande ledare i en normal villa/lägenhet så att det blir problem
Därefter jfb och sen säkringar
Har jag flera jfb så sätter jag nästa på dinskenan under och säkringar till grupper som den skyddar efter denna osv
Går från vänster till höger
Normapparater sätter jag på nedersta dinskenan och går från höger till vänster.
På det sättet ger det struktur i centralen och möjlighet till utbyggnad
Så välj inte en för liten central
Oavsett var matningen kommer in så sätter jag huvudbrytaren längst upp till vänster.
Så grova är inte inkommande ledare i en normal villa/lägenhet så att det blir problem
Därefter jfb och sen säkringar
Har jag flera jfb så sätter jag nästa på dinskenan under och säkringar till grupper som den skyddar efter denna osv
Går från vänster till höger
Normapparater sätter jag på nedersta dinskenan och går från höger till vänster.
På det sättet ger det struktur i centralen och möjlighet till utbyggnad
Så välj inte en för liten central
Redigerat:
Bästa svaret
Som redan konstaterats så finns det inga direkta standarder, och absolut inget tvingande.
Men förr i tiden så var det kutym (och kanske det fanns något dokument/standard/AMA eller likn i botten ...) att man i en diazed-central först satt 3-fasgrupper (alltså från vänster till höger) och vidare så skulle större laster/säkringar komma före de mindre.
Och huvudbrytare, om det fanns, satt så gott som alltid längst till vänster.
Detta tänk tycker jag i princip har ärvts till normcentralerna. De flesta jag ser är typ organiserade så, och själv gör jag också så, i första hand.
Dvs, från vänster, HB, ev JFB, trefassäkringar, större först, sen enfassäkringar, större först.
Och så byta rad vid behov.
Men dock finns det oerhört många fler möjligheter och frihetsgrader nu med normcentraler, så detta "system" blir väldigt uppluckrat.
Man kanske har 2 eller fler JFB, någon PSA, kanske några grupper ej skyddade av JFB.
Så det blir näppeligen lätt att följa den där ganska enkla principen jag skrev först.
Men oavsett, så försöker jag anordna att JFB sitter till vänster om grupper som skyddas av denna.
Att HB sitter till vänster, gärna på översta raden (om denna inte vikts till annat, typ tidur osv) men nästan lika gärna längst ner, det kan lämpligen bestämmas utav var matningen kommer in och hur långt den räcker.
Finns det tillräckligt plats och man har tänkt ha flera JFB så sätter jag gärna en JFB per rad, som skyddar alla grupper på just den raden, men det är ju inte alltid det går.
Viktigast när man jobbar i centralen och/eller måste förstå den är en ordentlig gruppförteckning, och där kan det gärna vara angivet vilka grupper varje JFB betjänar. Och vilka gruppsäkringar som försörjer ev apparater i centralen.
Och sen märkning är ju en helt egen historia, kolla t.ex. dessa länkar:
https://www.fluxio.se/forum/elinsta...ker-ni-en-normcentral-omrostning.html?start=0
https://www.byggahus.se/forum/threa...aerkning-utav-proppar-hur-raeknar-man.363990/
https://www.byggahus.se/forum/threads/ful-installation-av-elcentral.359202/page-3#post-3492264
Men förr i tiden så var det kutym (och kanske det fanns något dokument/standard/AMA eller likn i botten ...) att man i en diazed-central först satt 3-fasgrupper (alltså från vänster till höger) och vidare så skulle större laster/säkringar komma före de mindre.
Och huvudbrytare, om det fanns, satt så gott som alltid längst till vänster.
Detta tänk tycker jag i princip har ärvts till normcentralerna. De flesta jag ser är typ organiserade så, och själv gör jag också så, i första hand.
Dvs, från vänster, HB, ev JFB, trefassäkringar, större först, sen enfassäkringar, större först.
Och så byta rad vid behov.
Men dock finns det oerhört många fler möjligheter och frihetsgrader nu med normcentraler, så detta "system" blir väldigt uppluckrat.
Man kanske har 2 eller fler JFB, någon PSA, kanske några grupper ej skyddade av JFB.
Så det blir näppeligen lätt att följa den där ganska enkla principen jag skrev först.
Men oavsett, så försöker jag anordna att JFB sitter till vänster om grupper som skyddas av denna.
Att HB sitter till vänster, gärna på översta raden (om denna inte vikts till annat, typ tidur osv) men nästan lika gärna längst ner, det kan lämpligen bestämmas utav var matningen kommer in och hur långt den räcker.
Finns det tillräckligt plats och man har tänkt ha flera JFB så sätter jag gärna en JFB per rad, som skyddar alla grupper på just den raden, men det är ju inte alltid det går.
Viktigast när man jobbar i centralen och/eller måste förstå den är en ordentlig gruppförteckning, och där kan det gärna vara angivet vilka grupper varje JFB betjänar. Och vilka gruppsäkringar som försörjer ev apparater i centralen.
Och sen märkning är ju en helt egen historia, kolla t.ex. dessa länkar:
https://www.fluxio.se/forum/elinsta...ker-ni-en-normcentral-omrostning.html?start=0
https://www.byggahus.se/forum/threa...aerkning-utav-proppar-hur-raeknar-man.363990/
https://www.byggahus.se/forum/threads/ful-installation-av-elcentral.359202/page-3#post-3492264
Redigerat: