16 954 läst ·
25 svar
17k läst
25 svar
Ordning och struktur i en elcentral
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Tack, jag letade efter den där fluxiotråden men fann den inte...
En sak som jag brukar göra som underlättar väldigt mycket under felsökningar osv är att man lägger in alla nollor/jord i exakt samma ordning som tillhörande säkring. T.ex om Mikro är 6:e gruppen då sitter tillhörande nolla på 6:e från vänster i nollplinten och samma på jordplinten.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Ju större centralen och anläggningen blir desto viktigare blir dokumentationen och märkningar före strukturen på centralen.
Det man får ha i åtanke vare sig det är en central eller nåt annat är 'kommer andra förstå hur jag har tänkt?'
Och när det gäller strukturen så håller jag med föregående skribenter, gruppera och lägg säkringar och andra apparater ihop med varandra. Den JFB brevid den raden säkringar, för-säkringar grupp 1,2,3 för PSA 1,2,3 osv
Det man får ha i åtanke vare sig det är en central eller nåt annat är 'kommer andra förstå hur jag har tänkt?'
Och när det gäller strukturen så håller jag med föregående skribenter, gruppera och lägg säkringar och andra apparater ihop med varandra. Den JFB brevid den raden säkringar, för-säkringar grupp 1,2,3 för PSA 1,2,3 osv
Redigerat:
Det finns en poäng att tänka lite tvärtom här.Mikael_L skrev:
Dvärgbrytare utvecklar också värme, men blir tätt packade. Därför är det en fördel att blanda ständiga högförbrukare med lågförbrukande grupper.
Jag gillar den idén mycket! Finns ju egentligen ingen anledning att göra på nåt annat sätt?B Berrabus123 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Även karakteristiken, de löser vid en lägre överström. T.ex Hager har rekommendationer för hur man bör packa dvärgar. Men normalt har det ingen praktisk betydelse i bostäder då man ytterst sällan maxar flera dvärgar samtidigt.
Jo, just frågan ”kommer andra förstå hur jag tänkt” är det alldeles för få som frågar sig själv...gäller såväl mjukvaruutvecklare som hantverkare.5 50procent skrev:Ju större centralen och anläggningen blir desto viktigare blir dokumentationen och märkningar före strukturen på centralen.
Det man får ha i åtanke vare sig det är en central eller nåt annat är 'kommer andra förstå hur jag har tänkt?'
Och när det gäller strukturen så håller jag med föregående skribenter, gruppera och lägg säkringar och andra apparater ihop med varandra. Den JFB brevid den raden säkringar, för-säkringar grupp 1,2,3 för PSA 1,2,3 osv
Tack!
Det verkar ju vara flera ganska samstämmiga idéer och kutym hur man bäst strukturerar elcentraler. Gott så!
Såsom lite elkunnig händer det att jag hjälper andra med elarbeten (Enbart sådana som man får göra enligt lagen, skall noga påpekas!) och då underlättar det med en struktur och ordning i elcentralen så att man förstår vart man ska börja med att försöka hitta säkringar/jordfelsbrytare. Likaså om belysningen slocknar då det är mörkt ute, då är det lättare att felsöka om elcentralen är ordnad enligt nån strukturerad princip (läsordning, vänster till höger, från uppåt till nedåt).
Det är ju ändå för mig (som anläggningsägare) som centralen byggs av en elektriker. Då tycker jag att det inte borde vara så mycket begärt (och inte ta så mycket extra tid) att göra centralen lättbegriplig.
Det verkar ju vara flera ganska samstämmiga idéer och kutym hur man bäst strukturerar elcentraler. Gott så!
Såsom lite elkunnig händer det att jag hjälper andra med elarbeten (Enbart sådana som man får göra enligt lagen, skall noga påpekas!) och då underlättar det med en struktur och ordning i elcentralen så att man förstår vart man ska börja med att försöka hitta säkringar/jordfelsbrytare. Likaså om belysningen slocknar då det är mörkt ute, då är det lättare att felsöka om elcentralen är ordnad enligt nån strukturerad princip (läsordning, vänster till höger, från uppåt till nedåt).
Det är ju ändå för mig (som anläggningsägare) som centralen byggs av en elektriker. Då tycker jag att det inte borde vara så mycket begärt (och inte ta så mycket extra tid) att göra centralen lättbegriplig.
Klicka här för att svara
