Tack, jag letade efter den där fluxiotråden men fann den inte...
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
En sak som jag brukar göra som underlättar väldigt mycket under felsökningar osv är att man lägger in alla nollor/jord i exakt samma ordning som tillhörande säkring. T.ex om Mikro är 6:e gruppen då sitter tillhörande nolla på 6:e från vänster i nollplinten och samma på jordplinten.
 
  • Gilla
lnilsson och 1 till
  • Laddar…
5
Ju större centralen och anläggningen blir desto viktigare blir dokumentationen och märkningar före strukturen på centralen.
Det man får ha i åtanke vare sig det är en central eller nåt annat är 'kommer andra förstå hur jag har tänkt?'

Och när det gäller strukturen så håller jag med föregående skribenter, gruppera och lägg säkringar och andra apparater ihop med varandra. Den JFB brevid den raden säkringar, för-säkringar grupp 1,2,3 för PSA 1,2,3 osv
 
Redigerat:
  • Gilla
lnilsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
...förr i tiden..större laster/säkringar komma före de mindre...Detta tänk tycker jag i princip har ärvts till normcentralerna...
Det finns en poäng att tänka lite tvärtom här.
Dvärgbrytare utvecklar också värme, men blir tätt packade. Därför är det en fördel att blanda ständiga högförbrukare med lågförbrukande grupper.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
B Berrabus123 skrev:
En sak som jag brukar göra som underlättar väldigt mycket under felsökningar osv är att man lägger in alla nollor/jord i exakt samma ordning som tillhörande säkring. T.ex om Mikro är 6:e gruppen då sitter tillhörande nolla på 6:e från vänster i nollplinten och samma på jordplinten.
Jag gillar den idén mycket! Finns ju egentligen ingen anledning att göra på nåt annat sätt?
 
Å andra sidan så är det mycket enkelt att se efter till vilket rör/kabel nollan går och vet man det ser man lika enkelt vilken säkring fasen går till, så någon större vinning är det inte.
 
M MagHam skrev:
Det finns en poäng att tänka lite tvärtom här.
Dvärgbrytare utvecklar också värme, men blir tätt packade. Därför är det en fördel att blanda ständiga högförbrukare med lågförbrukande grupper.
Hmm...är det livslängden som påverkas mest negativt av värme, eller finns det andra risker?
 
Även karakteristiken, de löser vid en lägre överström. T.ex Hager har rekommendationer för hur man bör packa dvärgar. Men normalt har det ingen praktisk betydelse i bostäder då man ytterst sällan maxar flera dvärgar samtidigt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Värmen påverkar alla komponenter i centralen, men en varm säkring löser tidigare (för tidigt) än en kall för det sitter en bimetal i säkringen
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Ju större centralen och anläggningen blir desto viktigare blir dokumentationen och märkningar före strukturen på centralen.
Det man får ha i åtanke vare sig det är en central eller nåt annat är 'kommer andra förstå hur jag har tänkt?'

Och när det gäller strukturen så håller jag med föregående skribenter, gruppera och lägg säkringar och andra apparater ihop med varandra. Den JFB brevid den raden säkringar, för-säkringar grupp 1,2,3 för PSA 1,2,3 osv
Jo, just frågan ”kommer andra förstå hur jag tänkt” är det alldeles för få som frågar sig själv...gäller såväl mjukvaruutvecklare som hantverkare.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Tack!
Det verkar ju vara flera ganska samstämmiga idéer och kutym hur man bäst strukturerar elcentraler. Gott så!

Såsom lite elkunnig händer det att jag hjälper andra med elarbeten (Enbart sådana som man får göra enligt lagen, skall noga påpekas!) och då underlättar det med en struktur och ordning i elcentralen så att man förstår vart man ska börja med att försöka hitta säkringar/jordfelsbrytare. Likaså om belysningen slocknar då det är mörkt ute, då är det lättare att felsöka om elcentralen är ordnad enligt nån strukturerad princip (läsordning, vänster till höger, från uppåt till nedåt).

Det är ju ändå för mig (som anläggningsägare) som centralen byggs av en elektriker. Då tycker jag att det inte borde vara så mycket begärt (och inte ta så mycket extra tid) att göra centralen lättbegriplig.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.