Byggahus.se

Gängsäkringscentral , uppmärkning utav proppar , hur räknar man ?

1. D
    Medlem · Skåneland · 267 inlägg

dunken

Medlem
    Hej!

Har en gängsäkringscentral där uppmärkning är lite siosådär ..

Har koll på några säkringar , men tänkte gå igenom med kompisen vilken som går till vad , en är uppe i huset o en skruvar ut sökringen .

Men hur ska man "räkna" när man ska märka upp i en ny gruppförtäckning ?

Börjar man ifrån vänster längst upp med
    rad 1 och den blir 1 2 3 4 5 6
    rad 2 7 8 9 10 11 12
    rad 3 13 14 15 16 17 18

Eller hur ska det se ut ? :)

Borde finnas ett system på detta med :))

2. D
    Besserwisser · E · 14 669 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    1 4 7 10 13 16
    2 5 8 11 14 17
    3 6 9 12 15 18

3. D
    Medlem · Södermanland · 553 inlägg

Donald-Duck

Medlem
    • Laddar…
  4. H
    Medlem · 731 inlägg

hjulia

Medlem
    Ofta har du en fas per rad så jag hade märkt upp det så som Daniel109 skriver.
    I normcentraler med fasskena så sitter var tredje brytare i samma rad på samma fas (L1 L2 L3 L1 L2 L3 osv) så där börjar man på 1 och går uppåt (1 2 3 4 5 6 osv).
    I båda fallen får du då
    L1 = 1 4 7
    L2 = 2 5 8
    L3 = 3 6 9
    Det är de standarder för märkningar som jag har sett. Jag skulle tro att det är okej att märka på ditt sätt så länge du även märker upp under/ovanför varje säkring vad den har för nummer så att man lätt ser att förteckningen inte går enligt standard

Det finns en bra guide här på Byggahus som Bo.Slitberg har skrivit om de olika centralerna och hur de oftast är uppbyggda inuti som jag kan rekommendera att du läser

Redigerat 28 jan 2020 07:27
  5. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 181 inlägg

GK100

Medlem
    Det Donald-Duck visar är det normala sättet i den typen centraler dvs trefasgrupper får samma siffra i hela kolumnen och enfas fylls på löpande. I de typiska med tre rader säkringar ligger varje fas per rad normalt sett.

Ibland när man märker för identifiering tex med skyltar ute i anläggningar används samma siffra per kolumn fast med tillägg för fas tex 2.L3 enfasgrupp 4.L1-3 trefasgrupp osv. Inte för bostäder direkt men ger flexibilitet vid omläggningar och med sidoinfo om fas(er) för bedömning av tex lastfördelning.

6. D
    Medlem · Skåneland · 267 inlägg

dunken

Medlem
    Hej

Hittade denna gruppförteckningen som låg bakom hydrofonen .

Hur ska man då tolka denna ?

7. 5
    Husspekulant · Haparanda · 1 380 inlägg

50procent

Husspekulant
    Grupp 1-3 är trefasgrupper, resterande är enfasgrupper.
    4-6 ligger på L1
    7-9 ligger på L2
    10-12 ligger på L3

• Laddar…
  8. GK100

GK100

Medlem
    Den gäller precis som inritat på förteckningen för den mörkgrå centralen i originalinstallationen. Du får undersöka vad som ligger under den nyare ljusare färgad, troligtvis något tillhygge tex för värmesystem etc.

9. D

Daniel 109

Besserwisser
    Det är inte helt enligt praxis. Men den stämmer säkert för din anläggning.

10. GK100

GK100

Medlem
    Tvärtom är den helt enligt praxis. Är skrivklådan särskilt påträngande denna morgon?

11. S
    Medlem · Västernorrland · 6 131 inlägg

Stefan1972

Medlem
    men vad är praxis då? Fallande eller liggande serie?

• Laddar…
  12. 5
    Husspekulant · Haparanda · 1 380 inlägg

50procent

Husspekulant
    Det enda som är viktigt är att trefasgrupper tydligt märks upp.
    I en större central så kan de ligga åt båda hållen ( Vilket det även gör i TS central) och skulle det tillkomma en mindre kapsling med en rad och tre säkringselement så kommer ju nummerserien fortsätta liggandes exempelvis.

13. S
    Medlem · Västernorrland · 6 131 inlägg

Stefan1972

Medlem
    jo absolut, tänkte mest på att några var inne på fallande serie i början och det lät som det var praxis och sen kommer det en antydan om att det är praxis med liggande...
    I slutändan spelar det såklart ingen roll så länge nån har märkt ut det.......

14. GK100

GK100

Medlem
    Praxis är likt det Donald-Duck visar på bilden eller som på TS gruppförteckning för originalinstallationen. Alltså för gängsäkringscentraler och från tiden de var vanligast märker man enligt grupper och då blir två-trefasiga märkta med samma nummer kolumnvis och enfasiga löpnummer uppifrån kolumnvis och åt höger.

Det är det helt historiskt dominerande sättet för den typen centraler och anläggning typ bostäder. Jag tar det som en lite kanske för forumet alltför lättvindig definition av "praxis" men duger för min del.

15. D

Daniel 109

Besserwisser
    Så nu är det som du sa att jag hade fel om?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.