Hej,
Jag har flyttat in i en villa med FTX ventilation från Soliduct. Tilluftsventilation är dragen till alla rum vad jag kan se och vi har en styrdosa i hallen där vi kan styra både effekt och temperatur (osäker på effekten av att ändra temperatur på tilluften dock).

Nu undrar jag, hur kan jag utvärdera ventilationen? Hur vet jag att jag har bra/dålig ventilation? Det finns säkert andra saker (fönster, frånluftsdon etc) som påverkar ventilationen förutom ftx-systemet.

Tack på förhand.

Du kan göra en ventilationskontroll likt OVK som man gör vid nybyggen. Det brukar en sotare kunna lösa. Man sätter en hatt med en propeller i ett hål över donen så mäter den luftflödet

Annar är det enkla testet att känna att det är lätt blås från tilluftsdonen.

FTX system brukar ju innebära en garanti för god ventilation

Bästa svaret

Om man själv är händig kan man hyra luftflödesmätare från Soliduct t.ex. över en helg. Då mäter man upp alla flöden vid alla don och räknar ihop om det stämmer med normen att all luft ska bytas per två timmar. Sedan ska tilluften vara ca 90% av flödet i frånluften.

0,35l/s×m2 är bbr kravet

Tack! Ska kolla på att hyra hem en sådan mätare.

P
En co2 mätare kan också vara bra för att ha koll på nivåerna (y) speciellt i sovrum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.