Bästa svaret

Nu säger jag bara vad jag skulle gjort... det kommer säkert en elektriker och ger dig bättre tips om du bara väntar lite. Glöm inte att bryta strömmen innan du pillar i ledningarna!!

Har du en multimeter eller något en elprovare så bör du börja där. Det ser ut som att de 2 bruna som sitter tätt mot varandra sitter i samma "plint". Om vi antar att du kan bekräfta att de två ljusbruna är fas L så kan får vi anta att en av dem går vidare till någon annan strömförbrukare, sitter det kanske ett eluttag eller en handukstork i andra änden på den ena?

Men enkelt kan man säga att du kopplar L till en wago som har minst 4 anslutningar (ta den som har fem). Där kopplar du in
Mattande fas, och den som går vidare till om det nu var en handukstork? du kopllar även 2 stycken bruna nya, en till L på dimmern, den sista till pil in (eller L) på din nya brytare.
Sen måste du ta reda på om det är svart eller mörkbrun som går till takspottar respektive handfatsbelysning.

På den ena vippan på brytaren monterar du impulsfjädern så att brytaren är normalt öppen (NO) till den terminal som motsvarar den du nu monterat fjädern på drar du en ny ledare till S på dimmern. Från den genomkorsade sinus symbolen på dimmern kopplar du den av den av den svarta / mörkbruna som gick till takspottarna. Den som gick till handfatet kopplar du till den utgång på din nya kronbrytare som du INTE satt impulsfjäder på.

Nu fattas bara N till dimmern, du måste få tag på en nolla som hör till den L som mattar ditt badrum, det vore väldigt konstigt om det inte är en av de blå som ligger i din dosa. Försök följa den vidare kopplade fasen (en av dina ljusbruna) till den dosa de går till (kanske en handukstork) du bör då även se vilken blå ledare som går till samma uttag. Den blå ska du sen klippa och fördela till 3, de två ändarna du klippt samt en till din dimmer.

Rita upp om du vill och visa här innan du gör det...
 
  • Gilla
Sami Al
  • Laddar…
leby leby skrev:
Nu säger jag bara vad jag skulle gjort... det kommer säkert en elektriker och ger dig bättre tips om du bara väntar lite. Glöm inte att bryta strömmen innan du pillar i ledningarna!!

Har du en multimeter eller något en elprovare så bör du börja där. Det ser ut som att de 2 bruna som sitter tätt mot varandra sitter i samma "plint". Om vi antar att du kan bekräfta att de två ljusbruna är fas L så kan får vi anta att en av dem går vidare till någon annan strömförbrukare, sitter det kanske ett eluttag eller en handukstork i andra änden på den ena?

Men enkelt kan man säga att du kopplar L till en wago som har minst 4 anslutningar (ta den som har fem). Där kopplar du in
Mattande fas, och den som går vidare till om det nu var en handukstork? du kopllar även 2 stycken bruna nya, en till L på dimmern, den sista till pil in (eller L) på din nya brytare.
Sen måste du ta reda på om det är svart eller mörkbrun som går till takspottar respektive handfatsbelysning.

På den ena vippan på brytaren monterar du impulsfjädern så att brytaren är normalt öppen (NO) till den terminal som motsvarar den du nu monterat fjädern på drar du en ny ledare till S på dimmern. Från den genomkorsade sinus symbolen på dimmern kopplar du den av den av den svarta / mörkbruna som gick till takspottarna. Den som gick till handfatet kopplar du till den utgång på din nya kronbrytare som du INTE satt impulsfjäder på.

Nu fattas bara N till dimmern, du måste få tag på en nolla som hör till den L som mattar ditt badrum, det vore väldigt konstigt om det inte är en av de blå som ligger i din dosa. Försök följa den vidare kopplade fasen (en av dina ljusbruna) till den dosa de går till (kanske en handukstork) du bör då även se vilken blå ledare som går till samma uttag. Den blå ska du sen klippa och fördela till 3, de två ändarna du klippt samt en till din dimmer.

Rita upp om du vill och visa här innan du gör det...
100000 tack för detta.. japp de två ljusbruna är en fas och enfasledare som går vidare till handukstork och 2 uttag. Den svarta går till icke dimmbara spegel belysning o den mörkbruna går till de dimmbara spottarna. Skall testa de du beskrivit.. återkommer med frågor om det e ok för dig.. återigen stort tack!
 
leby leby skrev:
Nu säger jag bara vad jag skulle gjort... det kommer säkert en elektriker och ger dig bättre tips om du bara väntar lite. Glöm inte att bryta strömmen innan du pillar i ledningarna!!

Har du en multimeter eller något en elprovare så bör du börja där. Det ser ut som att de 2 bruna som sitter tätt mot varandra sitter i samma "plint". Om vi antar att du kan bekräfta att de två ljusbruna är fas L så kan får vi anta att en av dem går vidare till någon annan strömförbrukare, sitter det kanske ett eluttag eller en handukstork i andra änden på den ena?

Men enkelt kan man säga att du kopplar L till en wago som har minst 4 anslutningar (ta den som har fem). Där kopplar du in
Mattande fas, och den som går vidare till om det nu var en handukstork? du kopllar även 2 stycken bruna nya, en till L på dimmern, den sista till pil in (eller L) på din nya brytare.
Sen måste du ta reda på om det är svart eller mörkbrun som går till takspottar respektive handfatsbelysning.

På den ena vippan på brytaren monterar du impulsfjädern så att brytaren är normalt öppen (NO) till den terminal som motsvarar den du nu monterat fjädern på drar du en ny ledare till S på dimmern. Från den genomkorsade sinus symbolen på dimmern kopplar du den av den av den svarta / mörkbruna som gick till takspottarna. Den som gick till handfatet kopplar du till den utgång på din nya kronbrytare som du INTE satt impulsfjäder på.

Nu fattas bara N till dimmern, du måste få tag på en nolla som hör till den L som mattar ditt badrum, det vore väldigt konstigt om det inte är en av de blå som ligger i din dosa. Försök följa den vidare kopplade fasen (en av dina ljusbruna) till den dosa de går till (kanske en handukstork) du bör då även se vilken blå ledare som går till samma uttag. Den blå ska du sen klippa och fördela till 3, de två ändarna du klippt samt en till din dimmer.

Rita upp om du vill och visa här innan du gör det...
Hej igen
Du sa att jag ska koppla två nya bruna kablar.. är det bara att ta vilken brun kopplingstråd som helst som tex den bruna i denna länk

https://www.elbutik.se/product.html/fk-25-bla-20m

Eller är det några särkilda egenskaper den ska ha?

Fråga nummer två, du sa att den blåa ska jag klippa sen o fördela på 3 , vad innebär det mer exakt? Det var bara den delen som jag hade lite svårt o förstå

Tack för ditt tålemod
 
S Sami Al skrev:
Hej igen
Du sa att jag ska koppla två nya bruna kablar.. är det bara att ta vilken brun kopplingstråd som helst som tex den bruna i denna länk

[länk]

Eller är det några särkilda egenskaper den ska ha?

Fråga nummer två, du sa att den blåa ska jag klippa sen o fördela på 3 , vad innebär det mer exakt? Det var bara den delen som jag hade lite svårt o förstå

Tack för ditt tålemod
Nja, återigen ta in en elektiker om du inte riktigt är säker...
Men jag skulle använt FK 1,5 typ denna https://www.elbutik.se/product.html/fk-15-20m?category_id=2103 du kan inte ta vad som helst.
Den blå (det är nolla N) den skall "grenas" så du kan koppla den även till din dimmer på N. För att grena så menade jag att jag hade klippt av den och satt på en sån här https://www.elbutik.se/product.html/wago-221-kopplingsklamma den som heter Wago 221-413 den kan man koppla tre trådar i, de båda ändarna på den man klippt och den nya som skall gå till dimmern " en för grening".
 
  • Gilla
Sami Al
  • Laddar…
leby leby skrev:
Nja, återigen ta in en elektiker om du inte riktigt är säker...
Men jag skulle använt FK 1,5 typ denna [länk] du kan inte ta vad som helst.
Den blå (det är nolla N) den skall "grenas" så du kan koppla den även till din dimmer på N. För att grena så menade jag att jag hade klippt av den och satt på en sån här [länk] den som heter Wago 221-413 den kan man koppla tre trådar i, de båda ändarna på den man klippt och den nya som skall gå till dimmern " en för grening".
Tack ska du ha!
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.