Hej! Jag bestämde mig för att byta ut mina 4st GU5,3 lampor som sitter i badrummet, från halogen till LED. Köpte då hem 4st dimbara LED-lampor, ett nytt dimbart drivdon som ska styras via en DIM-01 Plejd med vridadapter. Kopplat enligt schemat som följer med drivdonet men det lirar inte alls. Se video. Bifogar även drivdonet samt lamporna.. håller på att bli tokig Någon som har några ideér?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Tråkigt, men du är långt ifrån den ende som blivit lurad.
Du har två dimmers i serie här, drivdonet och DIM-01. Det är bäddat för trubbel. Det kan gå att hitta en kombo som fungerar, men det får man då prova fram.
Ett säkrare kort hade varit Plejd LED-75. Då får du en (1) dimmer som styrs utifrån.
Det är fortfarande ingen garanti, men det brukar inte vara svårt att dimra 12 V LED.
Du har två dimmers i serie här, drivdonet och DIM-01. Det är bäddat för trubbel. Det kan gå att hitta en kombo som fungerar, men det får man då prova fram.
Ett säkrare kort hade varit Plejd LED-75. Då får du en (1) dimmer som styrs utifrån.
Det är fortfarande ingen garanti, men det brukar inte vara svårt att dimra 12 V LED.
Misstänkte att det kunde varit något sånt.. tråkigt när man ringer Ledgrossisten.se i detta fallet där jag köpte drivdonet. Förklarar problemet och får som svar att det visst funkar då dem provat det efter mitt samtal.. hade det funkat o köra på ett drivdon som ej är dimbart och bara dimbara ljuskällor? Tillsammans med DIM-01 då såklart?Bo.Siltberg skrev:
Tråkigt, men du är långt ifrån den ende som blivit lurad.
Du har två dimmers i serie här, drivdonet och DIM-01. Det är bäddat för trubbel. Det kan gå att hitta en kombo som fungerar, men det får man då prova fram.
Ett säkrare kort hade varit Plejd LED-75. Då får du en (1) dimmer som styrs utifrån.
Det är fortfarande ingen garanti, men det brukar inte vara svårt att dimra 12 V LED.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Jag brukar rekommendera just att be butiken plocka fram en kombo som de vet fungerar...
Nej, för att kunna använda DIM-01 måste drivdonet vara dimbart på primärsidan med den gamla traditionella och osäkra dimringsmetoden. Det är främst här osäkerheten ligger.
Nej, för att kunna använda DIM-01 måste drivdonet vara dimbart på primärsidan med den gamla traditionella och osäkra dimringsmetoden. Det är främst här osäkerheten ligger.
Aa okej, med andra ord får jag be en "seriösare" grossist likt Solar eller Rexel plocka fram ett drivdon som funkar för mig! Tack för svar!Bo.Siltberg skrev:
Klicka här för att svara



