8 665 läst ·
20 svar
9k läst
20 svar
Byta europlug till kronkontakt
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men är det ens ett formellt fel att sätta en jordad kontakt, på en dubbelisolerad apparat, och alltså inte ansluta jord i kontakten?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det finns ingen sådan specifik regel vad jag känner till, liksom det saknas regler som säger att ett perilexuttag ska vara fullkopplat. Den regel som finns är att lösa ojordade stickproppar (Euro och CEE 7/17) för klass II-apparater inte får säljas, vilket tyvärr orsakar denna fråga.
Jag ser heller ingen generellt svar utan man får bedöma ifall en jordad stickpropp kan ge fel signaler. För hemelektronik och handhållna hushållsapparater är det ganska uppenbart, man ser det dels på (lamp)sladden och dels på apparaten att skyddsjord inte är med i spelet. För andra apparater kan de vara mer tveksamt.
Jag ser heller ingen generellt svar utan man får bedöma ifall en jordad stickpropp kan ge fel signaler. För hemelektronik och handhållna hushållsapparater är det ganska uppenbart, man ser det dels på (lamp)sladden och dels på apparaten att skyddsjord inte är med i spelet. För andra apparater kan de vara mer tveksamt.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men om det är en dubbelisolerad apparat. Så spelar det väl knappast någon roll för en användare om kontakten skulle uppfattas som att det är jordad apparat istället?
Nej, inte egentligen. Å andra sidan, en ojordad lamppropp passar inte i ett jordat lamputtag om man inte borrar upp ett hål för jordstiftet. Jag har ibland roat mig med att pilla bort jordblecket i lampproppen på en jordad. Andra lösningar har jag svårt att se, inte byter man kabeln eller sätter sockerbit. Att ansluta ny lampsladd på en lampsockel av den typen kan vara trixigt, dessutom krävs det oftast att man rundpressar RK-tråden för att den ska sitta.H hempularen skrev:
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Alla är kanske inte medvetna om vad för slags apparat det handlar. Jag kan inte i hastigheten se några risker med att sätta en jordad stickpropp på en dubbelisolerad apparat. Det är också vad tråden handlar om. Men nu är vi på sida 2 och glider in på den gamla typen stickpropp CEE 7/2 som man måste jacka ur för att den ska passa i ett jordat uttag, dvs vi glider in på gamla klass 0-apparater. Vi vet alla att tumregler lever, medan villkoren bakom tumreglerna faller i glömska. Jag vill inte att folk som läser denna tråd ska få uppfattningen att det tumregelmässigt är ok att byta en "ojordad" stickpropp mot en "jordad", man måste tänka till lite.
1. Byte av typ C till samtliga övriga på bild OK.
2. Byte CEE 7/17 till CEE 7/7 OK.
3. Byte jordad lamppropp till CEE 7/7 OK.
4. Samtliga övriga kombinationer är NOT OK, t.ex CEE 7/2 till någon annan typ, eller jordat till ojordat, eller stickpropp för 16 A till stickpropp för 6 A eller 2.5 A osv. Punkter 1-3 gäller byte i denna riktning, inte tvärtom.
Ett villkor för byte är också att det redan sitter en stickpropp av rätt typ på sladden. Någon kan tidigare ha bytt ett jordat sladdställ till ojordat...
1. Byte av typ C till samtliga övriga på bild OK.
2. Byte CEE 7/17 till CEE 7/7 OK.
3. Byte jordad lamppropp till CEE 7/7 OK.
4. Samtliga övriga kombinationer är NOT OK, t.ex CEE 7/2 till någon annan typ, eller jordat till ojordat, eller stickpropp för 16 A till stickpropp för 6 A eller 2.5 A osv. Punkter 1-3 gäller byte i denna riktning, inte tvärtom.
Ett villkor för byte är också att det redan sitter en stickpropp av rätt typ på sladden. Någon kan tidigare ha bytt ett jordat sladdställ till ojordat...
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Köper man en lamparmatur på T.ex. IKEA så saknar dessa kontakt men har dubbelisolerad sladd.
I mitt fall måste jag sätta en DCL kontakt för att använda den, men det är då okej enligt regeln då dubbelisolerad är som en typ c
I mitt fall måste jag sätta en DCL kontakt för att använda den, men det är då okej enligt regeln då dubbelisolerad är som en typ c
Klicka här för att svara