Har en tegelkåk från 60-talet, där stora delar av tegelväggen är sönderfrusen det har till och med runnit vatten innanför teglet. Nu till frågan, vi har bestämt oss för att riva ner allt tegel och för att fylla ut tegelväggens tjocklek i kommer vi att behöva isolera antingen 90+45mm eller 120+45mm med issolering. För att som färdigt resultat få fasaden lika långt ut som idag. Väggens uppbyggnad innefrån tretex (ca 20mm)+råspånt(ca20mm)+stående plank stomme 45mm+ 3cm isolering med vindpapp + luftspalt 3-5cm + tegelfasad 12cm.
Min plan är att isolera med cellulosabaserad isolering i 2 lager enligt ovan sedan vindpapp+spikreglar+träfasad. Vad tror ni om detta konceptet? Frågan är vad jag ska ha mot plankväggen ångbroms,plast eller något annat? Och hur gör man med plasten vid takfot och mot källargrunden? Huset för övrigt är helt plastfritt i väggar, golv och tak.
På långsidorna har jag idag luftspalt mot takfoten denna har jag tänkt att behålla. På kortsidorna finns det ingen luftspalt, för tänkte att jag bara sätta ventiler till vinden.
Vad tror ni om isoleringsmängden förhållande till innåtliggande material, något problem med daggpunkten? Kan jag till och med köra på guldfiberisolering och ångspärr vad anser ni ?
Avslutning mot källaren låter rimligt med plåtbleck av något slag .
Jag förstår inte riktigt vad konsulten vill åstadkomma? (skilt från ev. byggtekniska problem med lösningen).
Jag antar att syftet är att förbättra akustiken inne i rummet.
Nu skriver du inte vad som finns på insidan av isoleringen men på bilderna ser det ut att vara något skivmaterial?
Då är ju detta fortfarande ett rum med parallella väggar, stengolv och hårt tak. Som gjort för otrevliga reflexer och stående vågor.
Jag hade placerat akustikplattor som bryter upp vågorna och minskar reflexer. Och sätt upp spärrar i taket som bryter reflexerna genom att ta bort parallelliteten med golvet.
Tänk såhär (även om just dessa är svindyra av trä):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skriver att "inte absorberar basen". Är det isolering du vill åt? dvs att ljudet inte skall höras i angränsande rum? Då är det massa som gäller, dvs sätt dubbel eller tredubbel gips....
Vad tror ni om detta upplägg fast med träfiberisolering typ Hudsons fiberskivor?
Vindpappen kommer att hamna innanför källarväggen, men panelen utanför, tror ni att jag fortfarande måste ha droppbleck under pappen så att jag kommer utanför källarväggen.
Eller kan man lösa detta på annat vis?
Jag är rädd för att det ser lustigt ut med droppbleck runt hela huset där fasaden slutar. Någon som har gjort något liknande?
Nu har jag funderat lite mer på detta och bestämt mig för att köra på träfiberisolering 95+45mm. Jag har även försökt kontakta tillverkaren om De rekommenderar ångbroms eller inte eller vindpapp mot befintlig plankstomme, inget svar ännu dock.
blecket över sockeln tror ni att detta fungerar med vanliga överbleck till fönster, eller är det plåtslagare som gäller?
Hittar dåligt med profiler för detta ändamål när jag googlar.
Du ska definitift ha ångspärr när det blir så mycket isolering. Ångbroms förstår jag inte varför det föreslås, det är en problemlösare som används när man annars riskerar att få material mellan två täta skikt som i badrum.
Du ska definitift ha ångspärr när det blir så mycket isolering. Ångbroms förstår jag inte varför det föreslås, det är en problemlösare som används när man annars riskerar att få material mellan två täta skikt som i badrum.
Enda anledning till att jag väljer att ha träfiberisoleringen är för att jag inte kan få till en tät ångspärr bara genom att tilläggissolera yttervägggarna. Vad jag har förstått det som kommer fukten då att krypa med ångspärren och när fukten hittar lämpligt ställe t.ex skarven till vinden kommer det bli extra fuktigt i dessa punkter.
Men jag är som ni säkert ha förstått ingen expert på ämnet även om jag har läst på mig en del under tiden.
Även jag har funderat på ångspärr med mineralull, men jag är rädd för att inte lyckas täta alla skarvar mot olika huselement och det känns högst osäkert.
Angående överblecket har du helt rätt i att dessa går inte skarva på längden, det tänkte jag inte på :/ .
Du ska definitift ha ångspärr när det blir så mycket isolering. Ångbroms förstår jag inte varför det föreslås, det är en problemlösare som används när man annars riskerar att få material mellan två täta skikt som i badrum.
Var får du detta ifrån? I de monteringsanvisningar jag läst angående hygroskopiska isolermaterial är det alltid ångbroms man ska ha till deras system. Att ha ångspärr på vissa delar i ett hus skapar gärna problem då fukten kan komma in i väggen i skarvar och den är svår att torka ur. Ångspärr funkar kanon men då ska hela huset vara uppbyggt med det systemet.
Har du titta på din leverantörs monteringsanvisning slatte?
Var får du detta ifrån? I de monteringsanvisningar jag läst angående hygroskopiska isolermaterial är det alltid ångbroms man ska ha till deras system. Att ha ångspärr på vissa delar i ett hus skapar gärna problem då fukten kan komma in i väggen i skarvar och den är svår att torka ur. Ångspärr funkar kanon men då ska hela huset vara uppbyggt med det systemet.
Har du titta på din leverantörs monteringsanvisning slatte?
Hittar tyvärr inga monteringsanvisningar för huntons träfiberisoleringsskiva det är därför jag väntar på svar ifrån tillverkaren.
Lycka till. När jag försökt förklara liknande saker brukar det sluta med att jag kallas troll. Det är många som inte har koll på fysiken som är av åsikten att ångbroms löser många problem.