5 295 läst ·
50 svar
5k läst
50 svar
Tiläggsisolering 135mm cellulosa
Det får du inte ändå. Om du ska höja luftfuktigheten på vintern till en nivå som motsvarar en sommardag (utan regn) så måste du tillföra 30l vatten per dag. Det är fullständigt orimligt att lagra dessa mängder vatten i isoleringen.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Ja, cellulosaisolering är enligt mig bortkastade pengar. Vill man ha någorlunda bra inomhusklimat och tillräcklig isolering så uppnår man inte det genom att använda väggarna som ventilationskanaler utan se till att bygga en fungerande ventilation. I väggarna ska det helst passera så lite luft som möjligt.K krenr09 skrev:Sätter man en plast faller hela konceptet med cellulosa isoleringen då är det betydligt billigare att gå på sten eller glasull. Skulle tro att det kostade 3 gånger mer att isolera med cellulosa än vad glasull hade kostat. Det bygger på att väggen ska kunna ta åt sig fukt för att sedan kunna avge den in huset när det är torr luft. Precis som det fungerar i murade hus utan fuktspärrar. Man vill skapa ett inomhusklimat som är skönt att vistas i helt enkelt.
Hygroskopisk isolering kan vara bra i vissa fall, som en försäkring. Men likt de flesta försäkringar så kostar det skjortan och chansen att det är bortkastade pengar är stor. Personligen hade jag aldrig lagt så mycket extra pengar på isolering.
Så du menar att i mitt fall hade du satsat på mineralull eller liknande med ångspärr bakom, med risken för att ångspärren inte kommer bli komplett mot vinden och källarsockel mm?F Finndjävel skrev:Ja, cellulosaisolering är enligt mig bortkastade pengar. Vill man ha någorlunda bra inomhusklimat och tillräcklig isolering så uppnår man inte det genom att använda väggarna som ventilationskanaler utan se till att bygga en fungerande ventilation. I väggarna ska det helst passera så lite luft som möjligt.
Hygroskopisk isolering kan vara bra i vissa fall, som en försäkring. Men likt de flesta försäkringar så kostar det skjortan och chansen att det är bortkastade pengar är stor. Personligen hade jag aldrig lagt så mycket extra pengar på isolering.
Jag är 100 på att det kommer ge ett utjämnande effekt, men hur stor den är här jag inte någon uppfattning om. Sedan finns det andra fördelar med isoleringen ex att den väger mer och ger mer termisk massa. Den kliar inte när man arbetar med den osv. För oss som bygger själva kostade det ca 30.000kr extra. Och som alltid när man bygger tycker jag det är bra att läsa på lite och sedan köra på ett koncept man tror mest på. Idag handlar allt om att maximera vinst och samtidigt bygga så stort det går och det finns mycket material som man kan ifrågasätta även om dom används flitigt i branschen.
En liten fundering till. Jag har även tänkt att sätta de nya fönstren i nivå med panelen och foder som sedan täcker fönster och panel brädan delvis. Tror ni detta är möjligt när man har 15mm asfaltsboard och spikläkt.
Finns detn att skruva karmen i?
Jag kan ju slå på 15 mm extra och inte låta borden gå enda intill fönsterkarmen.
Har ni några förslag?
Finns detn att skruva karmen i?
Jag kan ju slå på 15 mm extra och inte låta borden gå enda intill fönsterkarmen.
Har ni några förslag?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Regla på väggen där fönstren ska sitta. Vill du ha en mindre köldbrygga kan du sätta klossar i höjd med karmskruvarna
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Spruta cellulosa på (inte i) vägg
Isolering -
Hur ser ni på cellulosa som isolering jämfört med glasull?
Stenhus -
Isolera 1800-tals hus med cellulosa (och stenull?)
Isolering -
Isolera mullbänk med perlit och cellulosa lösull.
Isolering -
Risk för kondens med cellulosa runt ventilationsrör på vind?
Ventilation