MultiMan
Ser ut att vara en fin lampa. Tycker du det blir för dyrt att lämna in så tycker jag du ska konvertera till 12V som någon tipsade om.

Hade jag bott i närheten hade jag fixat det för några hundra + material, synd med långa avstånd. :(

Sommartorparn Sommartorparn skrev:
...tjock stickpropp, vilket ger större frihet att placera lampan var man vill.
Är det inte tvärtom - Dubbelisolerad med platt stickpropp går att använda överallt? 'Tjock stickpropp' gissar jag betyder jordad stickpropp och samtliga metalldelar i lampan jordade?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är nog väldigt liten vinst med att gå ner i area under 0,75, vid dessa små areor kommer alltid isoleringen utgöra den största delen av ledarens diameter.
Räkna på hur stor ledarkärnan blir vid 0,75, 0,5 eller 0,22 mm2 ... :)

Det blir inte ens 1/2 mm mindre diameter, med ynkliga 0,22mm2 ...
Jag tänkte mest på om det fanns fin specialkabel att tillgå som ändå blir smäckrare och lättare att installera. Nu drar man ju den vanliga vita överallt och ibland är det ju lite väl tjorvigt att få snyggt. Finns det inget krav på area på det viset så borde det ju vara fritt fram att leta reda på nåt.

Problemet är nog inte arean på kopparen, utan det skydd mot nötning och överslag som isoleringen måste klara av. Ska man ha tunnare isolering så måste man gå ner i spänning (och då ökar ju strömmen, fast det kanske inte spelar så stor roll med moderna ljuskällor...).

useless useless skrev:
Är det inte tvärtom - Dubbelisolerad med platt stickpropp går att använda överallt? 'Tjock stickpropp' gissar jag betyder jordad stickpropp och samtliga metalldelar i lampan jordade?
Ju längre kabel, desto lättare att flytta runt lampan i rummet utan att man behöver mecka med förlängningskabel. Det hade gått att få med platt stickpropp, med då hade kabeln inte kunnat vara lika lång (av någon anledning). Jo, allt blev jordat!

Bästa svaret

Det kan vara RHH som används till de befintliga lamphållarna i plafonden. Denna kabel finns än idag t.ex på elbutik och kan möjligen vara ett alternativ till SKX "lampsladd" för att få dubbelisolerat utförande. Armarna ut till de undre lamphållarna ser ju lite trånga ut.

Clas har ett hyggligt sortiment av lamptillbehör och dessa lamphållare (E14) skulle kunna gå att skruva dit: https://www.clasohlson.com/se/Lamphållare/36-2555 med hjälp av en "nippelmix" som också finns på Clas.
E14 lamphållare och nippelmix tillbehör för dubbelisolerat elektriskt utförande

Du kan ju först studera befintliga lamphållare noga ifall det finns ett betryggande avstånd mellan spänningsförande delar och armaturens gods. De undre ser gamla ut men inte dåliga. Å andra sidan ser det lätt ut att gänga dit nya.

Sträva efter ett dubbelisolerat utförande. Det är billigast. Skulle det inte gå så verkar det vara möjligt att skyddsjorda lampan då alla delar är sammanskruvade utan rörliga delar. Det är ju främst ev enkelisolerade ledare i stommen som kan kräva skyddsjordning pga att tjockare dubbelisolerad sladd eller dess kopplingar inte får plats. Man kan du dubbelisolera så långt som möjligt i alla fall.

Sommartorparn Sommartorparn skrev:
En sådan lampa skulle kunna vara värd att lämna in för byte av el. Har själv låtit göra det på en golvlampa i metall. Blev urbra! Kostade ca 1500-2000, då fixade de lite andra skavanker och satte en extralång sladd med tjock stickpropp, vilket ger större frihet att placera lampan var man vill. Väljer man med platt stickkontakt och kortare sladd blir det billigare.

Ps. såg att någon längre upp rekommenderade Mässingmäster i Stockholm. Kan tillägga att det var där jag fick det gjort. Du får dock inget kostnadsförslag förrän du har lämnat in lampan till påseende. En annan butik som gör denna slags jobb är Elektriska Svea på Hornsgatan.
Tack för tips, jag ska kolla med dem!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.