Hej. Som ni kan se på videoklipp ser det ut som att det blivit ett hål genom råspånten . Resten av spånten i vinden ser jätte fin ut men just här är det svart. Har nyligen utifrån tvättat taket, impregnerat pannorna och målat de. Trät vid hålet är tort men det vita förmodligen underlagspapp är litee fuktig. Kan påpeka att de spöregnar ute i samband med min upptäckt.

Jag tänkte vänta och se om det blir värre med tanke på att jag gjort vid taket utifrån nyligen .

Men om det börjar sprida sig hur löser man detta ??


Taket original från 1960
 

Bästa svaret

Det r är ett gammalt hål för avluftning från det gamla expansionskärlet som suttit på vinden tidigare. Gammal skada på trät från den tiden avluftningen fanns där och gick genom taket.
Inget att bry sig om över huvud taget.
 
Det är ju en gammal luftning till nåt som inte längre används.
Men det ska ju inte va nåt problem om pappen är ok.
Du kollade väl pappen innan du började måla?
 
Ser ut som att det är ett hål som någon medvetet har gjort. Kanske för ett antennrör el. dylikt.
Borde nog sättas igen på ngt sätt.
 
E etompau skrev:
Ser ut som att det är ett hål som någon medvetet har gjort. Kanske för ett antennrör el. dylikt.
Borde nog sättas igen på ngt sätt.
Nej du sätter inte ett antennrör genom taket
Det är avluftningen från expansionskärlet som gått genom där.
Finns ju ingen anledning att krångla och sätta igen ett 4-5cm stort hål under unerlagspappen.
Skadorna på trät är från läckage längs röret från den tid då det fanns där. Så där ser det ut på de flesta gamla vindar.
 
  • Gilla
  • Haha
Fadito Carlito Cool och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Nej du sätter inte ett antennrör genom taket
Det är avluftningen från expansionskärlet som gått genom där.
Finns ju ingen anledning att krångla och sätta igen ett 4-5cm stort hål under unerlagspappen.
Skadorna på trät är från läckage längs röret från den tid då det fanns där. Så där ser det ut på de flesta gamla vindar.
OK. Ska inte sätta några antennrör genom taket.
 
  • Gilla
Fadito Carlito Cool
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Nej du sätter inte ett antennrör genom taket
Det finns en hel del tak som har antennrör upp genom taket, på vårt hus var det det.

I detta fallet är det mest troligt att det är från gamla avluftningen från gamla öppna expansionskärlet.
 
  • Gilla
Fadito Carlito Cool och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det är ju en gammal luftning till nåt som inte längre används.
Men det ska ju inte va nåt problem om pappen är ok.
Du kollade väl pappen innan du började måla?

Tjena. Tack för svaret. Japp jag kollade på flera olika ställen det såg bra ut. Dätemot har jag inte kollat under just den platsen. Upptäckte detta idag nämligen. Haft 2 besiktningsmän där tidigare så har aldrig krympt in och kollat så mycket som jag gjorde idag. Dem nämde inte något om det.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.