Hobbysnickare
· Stockholm (Stuga i Hofors)
· 279 inlägg
Bästa svaret
En gissning är att det är spänningsmatning till en bärfrekvensutrustning. Det var en teknik som användes för att kunna ansluta flera abonnenter till samma ledning. I de fall ledningsparen var slut i kablarna till ett område så var det billigare att koppla in en sådan utrustning när man behövde ansluta en ny abonnent. Så länge man höll sig till telefonsamtal märkte kunderna normalt ingen skillnad. Det blev värre när folk fick för sig att koppla in modem, och ADSL var bara att glömma.
Gissar jag rätt borde det sitta ytterligare en "box" någonstans på teleledningen, men den kanske sitter i "Televerkets" skåp.
Gissar jag rätt borde det sitta ytterligare en "box" någonstans på teleledningen, men den kanske sitter i "Televerkets" skåp.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Jag gissar också på en "extrafon" som BF utrustningen kallades. Den fungerade så att den flyttade upp ena telefonkanalen till ca 40 kHz (om jag minns rätt). Den andra telefonlinjen låg kvar på normal frekvens.
Hobbysnickare
· Stockholm (Stuga i Hofors)
· 279 inlägg
Tack, då har man lärt sig något nytt! Man blir alltid lika imponerad av kunskapen i detta forum.
Klicka här för att svara