Hej,
Denna var kopplad till telefonledningen i semesterhuset, vad har den använts till? Åskan eller?

• Elektrisk anordning kopplad till telefonledning, möjlig åskskydd, på träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå telefonöverspänningskydd kopplad till en telefonledning, använd för att skydda mot åska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon spänningsmatning till telefongrejorna, kanske en extra ringklocka.

• Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…

Bästa svaret

En gissning är att det är spänningsmatning till en bärfrekvensutrustning. Det var en teknik som användes för att kunna ansluta flera abonnenter till samma ledning. I de fall ledningsparen var slut i kablarna till ett område så var det billigare att koppla in en sådan utrustning när man behövde ansluta en ny abonnent. Så länge man höll sig till telefonsamtal märkte kunderna normalt ingen skillnad. Det blev värre när folk fick för sig att koppla in modem, och ADSL var bara att glömma.
Gissar jag rätt borde det sitta ytterligare en "box" någonstans på teleledningen, men den kanske sitter i "Televerkets" skåp.

• Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
Jag gissar också på en "extrafon" som BF utrustningen kallades. Den fungerade så att den flyttade upp ena telefonkanalen till ca 40 kHz (om jag minns rätt). Den andra telefonlinjen låg kvar på normal frekvens.

• Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
Tack, då har man lärt sig något nytt! Man blir alltid lika imponerad av kunskapen i detta forum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.