Hej på er,
Håller på att göra research för kommande badrum renovering.
Har i mina senaste kök haft glas som stänkskydd i stället för kakel och jag älskar det. Enkelt att rengöra och snyggt i min ögon.
Så då slog det mig att varför inte ha glas i en dusch hörna.
Glas skivorna skulle vara från golv till tak och ungefär 100 cm breda. Där de slutar kommer vanligt kakel (precis som en inbyggd spegel).
Glaset är målat på baksidan likt de glas som du har som stänkskydd i köket.
Frågan till er är om någon har erfarenhet av detta ?
Hittar inget tråd här samt har försökt att google utan något resultat.
Andra frågan är om det är möjligt regelmässigt. Finns det något som stoppar det?
Mvh Niclas
Håller på att göra research för kommande badrum renovering.
Har i mina senaste kök haft glas som stänkskydd i stället för kakel och jag älskar det. Enkelt att rengöra och snyggt i min ögon.
Så då slog det mig att varför inte ha glas i en dusch hörna.
Glas skivorna skulle vara från golv till tak och ungefär 100 cm breda. Där de slutar kommer vanligt kakel (precis som en inbyggd spegel).
Glaset är målat på baksidan likt de glas som du har som stänkskydd i köket.
Frågan till er är om någon har erfarenhet av detta ?
Hittar inget tråd här samt har försökt att google utan något resultat.
Andra frågan är om det är möjligt regelmässigt. Finns det något som stoppar det?
Mvh Niclas
Bästa svaret
Det är bara att köra, se till bara att använda rätt glas, tempererat säkerhetsglas precis som till glasdörrar, skulle glaset spricka vill du inte ha jätteskärvor som kommer farande. Tänk dock på att ev infästningar där borrning behövs, typ duschdörrar, blandare/dusch eller stödhandtag kan bli knepigt då glaset sannolikt spricker om du ger dig på det själv.
Hittade även denna länk som säkert kan vara till hjälp. https://glassolutions.se/sv/produkter/vaggbekladnad
Hittade även denna länk som säkert kan vara till hjälp. https://glassolutions.se/sv/produkter/vaggbekladnad
Jag har glasvägg fäst mot kakel i min duschhörna och det är fortfarande jättesnyggt efter alla dessa år. Jag kör visserligen med en gummiskrapa efter varje dusch pga att vattnet är extremt hårt men detta tar bara 45 sekunder och görs innan jag går ut ur duschen.
Hade badrummet byggts idag hade jag sett till att glasväggen inte gått hela vägen ner till golvet eftersom golvklinkern har fin lutning mot brunnen och jag räknar med att väldigt lite vatten skulle skvätta ut (har ingen glasvägg i öppningen och det rinner undan snabbt pga golvvärmen). Det enda som jag behöver hålla efter är just "smutskanten" mot golvet. Däremot skulle konstruktionen av glasväggen bli mer kostsam då min vägg idag även vilar på golvet.
Hade badrummet byggts idag hade jag sett till att glasväggen inte gått hela vägen ner till golvet eftersom golvklinkern har fin lutning mot brunnen och jag räknar med att väldigt lite vatten skulle skvätta ut (har ingen glasvägg i öppningen och det rinner undan snabbt pga golvvärmen). Det enda som jag behöver hålla efter är just "smutskanten" mot golvet. Däremot skulle konstruktionen av glasväggen bli mer kostsam då min vägg idag även vilar på golvet.
kan man inte göra hela duschhörnan av glas på något finurligt vis så att man slipper tätskikt i övrigt. Som ett akvarium, typ.
Rica Talk (Scandic) hotellet i Älvsjö har så i sina badrum.
Tips 1: använd rätt lim att fästa glaset
Tips 2: väljs TimeLess glas (kalk fäster ej mot denna beläggning) kostar ca 1000m2 extra , men värt varje krona.
Med vänlig hälsning, fremax
Tips 1: använd rätt lim att fästa glaset
Tips 2: väljs TimeLess glas (kalk fäster ej mot denna beläggning) kostar ca 1000m2 extra , men värt varje krona.
Med vänlig hälsning, fremax
Klicka här för att svara