30 534 läst ·
29 svar
31k läst
29 svar
Skruvlängd trall med syllpapp under
Det går bra med den skruven. Det kan ju skilja tjocklek (lättare sprickbildning) och sen kan man ju hamna i att man vill ha en kortare skruv så den inte går igenom någonstans. Sen lär väl 75-or vara dyrare...
Bästa svaret
Kolla bara så att du har gängningen i golvregeln. Normalt sett är delen som ligger i trallen ogängad. 75mm bör vara rejält mycket dyrare än 55-56mm. Mitt förslag är bara baserat på kostnaden att köpa en billigare A4-skruv med kortare dimensioner. 75mm är guld värt att ha om du behöver skråskruva in ex räcken, skruva ihop geringar eller liknande där 55mm är för kort.D Damcify skrev:
Är inget proffs, men för mig är det omöjligt att känna skillnad på Clas Ohlson och Biltemas trallskruv (A2-A4) och typ Essve. Förutom i plånboken då...
Du kan läsa lite härJ Jotsat skrev:Kolla bara så att du har gängningen i golvregeln. Normalt sett är delen som ligger i trallen ogängad. 75mm bör vara rejält mycket dyrare än 55-56mm. Mitt förslag är bara baserat på kostnaden att köpa en billigare A4-skruv med kortare dimensioner. 75mm är guld värt att ha om du behöver skråskruva in ex räcken, skruva ihop geringar eller liknande där 55mm är för kort.
Är inget proffs, men för mig är det omöjligt att känna skillnad på Clas Ohlson och Biltemas trallskruv (A2-A4) och typ Essve. Förutom i plånboken då...
https://www.testfakta.se/sites/default/files/_BINARY_26206.pdf
Kan det vara så att man genom att lägga till pappen även tar höjd för andra typer av trall än enbart den tryckimpregnerade?J Jotsat skrev:
Det finns väl omnämnt i någon tråd här på forumet att man inte ska blanda tryckat och vanligt virke med risken för röta. Om det är en myt låter jag vara osagt.
Tack, dock ser jag inte riktigt relevans i det då flera av skruvarna (bla Biltemas) i detta test har Philipshuvuden... de är inte heller ens av samma material i testet som är 8 år gammalt (finns både corrseal, varmförzinkade och syrafria! Mycket underligt test mao) och jag tror att vi alla är rörande överens om att altaner som utsätts för fukt alltid ska ha syrafria för att inte gå av.optimum skrev:
Clas Os är också en annan produkt o de jag kör med är A2 eller a4.
Och jag gjorde det enkelt för mig och köpte kvalitetsskruv A4 med torx.
Ska bygga altan nu till påskhelgen.
J Jotsat skrev:Tack, dock ser jag inte riktigt relevans i det då flera av skruvarna (bla Biltemas) i detta test har Philipshuvuden... de är inte heller ens av samma material i testet som är 8 år gammalt (finns både corrseal, varmförzinkade och syrafria! Mycket underligt test mao) och jag tror att vi alla är rörande överens om att altaner som utsätts för fukt alltid ska ha syrafria för att inte gå av.
Clas Os är också en annan produkt o de jag kör med är A2 eller a4.
Ska bygga altan nu till påskhelgen.
Ang det jag skrev om Philipshuvuden var det bara för att belysa att det är helt andra produkter som finns nu mot de som är med i testet. Fel huvud, 2011, fel material i skruven. Dvs testet säger noll och ingenting längre (om det ens gjorde det då) om vilken skruv man ska köpa.optimum skrev:
Står fast vid att det för mig är omöjligt att känna skillnad på A2/a4 från olika märken.
A2 är rostfritt och A4 är syrafast.
På Västkusten eller i liknande miljöer blir det brun beläggning på vanligt rostfritt men inte på syrafast. Där jag arbetar så svarvar vi detaljer i båda materialen (och en hel del andra material också) och vet vilken skillnad det är på materialens egenskaper att tillverka i och är väl medveten om skillnad i pris. Syrafast är många gånger tuffare att tillverka och därav priset samt prestandan.
Man känner inte skillnaden på en skruv av A2 eller A4, man märker det.
På Västkusten eller i liknande miljöer blir det brun beläggning på vanligt rostfritt men inte på syrafast. Där jag arbetar så svarvar vi detaljer i båda materialen (och en hel del andra material också) och vet vilken skillnad det är på materialens egenskaper att tillverka i och är väl medveten om skillnad i pris. Syrafast är många gånger tuffare att tillverka och därav priset samt prestandan.
Man känner inte skillnaden på en skruv av A2 eller A4, man märker det.
Har ni som lagt syllpapp under trallen märkt någon störande lukt av tjära? Jag håller på att bygga altan nu och har satt dit syllpapp på en del av reglarna, men inte lagt dit trallen än. När solen kom fram så började syllpappen ge ifrån sig en stark doft av tjära. Är det något som försvinner med tiden?A Autodidak1 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Har inte känt någon lukt alls, men om din syllpapp innehåller tjära så avtar lukten ganska snabbt
Träet vidgar sig som bekant i sidled beroende på"fuktkvoten" ett luddigt begrepp / gör de som väl är ungefär lika pålitligt som ett löfte från vår regering.
Viktigt är att det blir en rejäl spalt mellan brädorna när de har nått sin fuktmättnad så att skarvar / trall blir väl avvattnad.
Jag har lagt,70 m2 med 145x21 Oreganowood med garanterad fukt kvot på18%, vilket kräver en spalt på hela 9 mm. Jag har sidoskruvat vilket jag varmt rekommenderar alla, (inte en endasticka i ett enda barnbarn på hela sommaren ).
När vi rev det gamla 120x21 tryckta däcket från mitten 90-talet behövde vii bara lossa de gamla tvär stöttorna och lägga marksten istället för det tryckta brädor mm använt för att rikta upp altanen. Ingen syllpapp hade används - och inget var eg ruttet tack vare att det var hyfsat ventillerat med ca 8 mm avstånd mellan brädorna. Ska bli spännande att se om teorin håller och vi landar på 5 mm spalt till våren
Viktigt är att det blir en rejäl spalt mellan brädorna när de har nått sin fuktmättnad så att skarvar / trall blir väl avvattnad.
Jag har lagt,70 m2 med 145x21 Oreganowood med garanterad fukt kvot på18%, vilket kräver en spalt på hela 9 mm. Jag har sidoskruvat vilket jag varmt rekommenderar alla, (inte en endasticka i ett enda barnbarn på hela sommaren ).
När vi rev det gamla 120x21 tryckta däcket från mitten 90-talet behövde vii bara lossa de gamla tvär stöttorna och lägga marksten istället för det tryckta brädor mm använt för att rikta upp altanen. Ingen syllpapp hade används - och inget var eg ruttet tack vare att det var hyfsat ventillerat med ca 8 mm avstånd mellan brädorna. Ska bli spännande att se om teorin håller och vi landar på 5 mm spalt till våren
L Leif i Skåne skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
